Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur uppfostrar man människor?????  (läst 15806 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Hur uppfostrar man människor?????
« skrivet: 28 apr-12 kl 00:31 »
Precis som ämnet säger: hur uppfostrar man människor?
Vår hund är superglad för allt och alla som kommer hit, hon vill hälsa - läs hoppa upp- och bli klappad.
Problemet är att hon är av modell lite för stor för detta!
Jag vill inte att hon ska hoppa upp och sätta tassarna i bröstet på folk för att bli klappad och uppmärksammad.
Givetvis ska hon få hälsa, men med alla fyra tassarna på marken.
När jag kommer hem, de få gånger jag lämnar henne, hoppar hon inte på mig. Jag säger hej och går förbi henne. Hälsar på henne efter ett par minuter "ordentligt". Detta vet hon ju om.
Problemet är människor som kommer hit: Även om vi säger åt dem att inte titta på henne, inte prata med henne så blir det följande.
Men lilla gumman - med babyröst- om du sitter ner så ska jag klappa dig. Du får inte hoppa-sitt-nej. Fortfarande med babyröst *suck*
Vad är det som är så svårt med att vända ryggen till henne? Att inte prata eller titta på henne om hon hoppar???
Hur fanken uppfostrar man människorna att göra det vi vill?
Är det någon som har goda råd? Tips? Ideér?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Broberg

  • Gäst
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #1 skrivet: 28 apr-12 kl 00:35 »
Precis som ämnet säger: hur uppfostrar man människor?
Vår hund är superglad för allt och alla som kommer hit, hon vill hälsa - läs hoppa upp- och bli klappad.
Problemet är att hon är av modell lite för stor för detta!
Jag vill inte att hon ska hoppa upp och sätta tassarna i bröstet på folk för att bli klappad och uppmärksammad.
Givetvis ska hon få hälsa, men med alla fyra tassarna på marken.
När jag kommer hem, de få gånger jag lämnar henne, hoppar hon inte på mig. Jag säger hej och går förbi henne. Hälsar på henne efter ett par minuter "ordentligt". Detta vet hon ju om.
Problemet är människor som kommer hit: Även om vi säger åt dem att inte titta på henne, inte prata med henne så blir det följande.
Men lilla gumman - med babyröst- om du sitter ner så ska jag klappa dig. Du får inte hoppa-sitt-nej. Fortfarande med babyröst *suck*
Vad är det som är så svårt med att vända ryggen till henne? Att inte prata eller titta på henne om hon hoppar???
Hur fanken uppfostrar man människorna att göra det vi vill?
Är det någon som har goda råd? Tips? Ideér?

Böj er inte ner för hon hugger er ovarnat i ansiktet om hon kommer åt.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #2 skrivet: 28 apr-12 kl 00:37 »
DET skulle hon ALDRIG göra!!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #3 skrivet: 28 apr-12 kl 00:38 »
Lär hunden "sitt" och "stanna". Sätt hunden. Hälsa på människan. Förklara hur människan ska agera. Gå in, förbi hunden. Låt hunden hälsa. Sätt hunden så fort den hoppar.


Människor är obildbara. Utbilda hunden.

Broberg

  • Gäst
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #4 skrivet: 28 apr-12 kl 00:38 »
DET skulle hon ALDRIG göra!!!!

Det vet väl inte alla?

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #5 skrivet: 28 apr-12 kl 00:42 »
Lär hunden "sitt" och "stanna". Sätt hunden. Hälsa på människan. Förklara hur människan ska agera. Gå in, förbi hunden. Låt hunden hälsa. Sätt hunden så fort den hoppar.


Människor är obildbara. Utbilda hunden.
Hon KAN sitt, och hon KAN stanna.
Problemet är ju när de som kommer hit ofta "låter" henne hoppa upp.
Om jag sätter henne så är de ju där och ska "gulla" och då ser hon ju det som ett varsågod och sen är cirkusen igång igen!
Och ibland är jag ju inte där när de kommer till grinden och då är det redan igång!
Det vet väl inte alla?
De som är här ofta vet det, och det är ju de som är problemet!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

trassla

  • Gäst
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #6 skrivet: 01 maj-12 kl 14:17 »
En hund biter inte i ansiktet om man böjer sig ner för att hälsa( om den är normal). Det är faktiskt så hundar hälsar på varandra. Ett tips till dig, ha hunden i koppel, när de kommer in så korrigera henne, så att hon inte kan hoppa, utan att hon skall sitta ner, eller kanske är hon i andra änden av rummet mm. När hon sitter ner, så beröm henne ge henne godis eller annat som hon tycker om. När dina gäster väl kommit in och hon får hälsa, så låt dem bara klappa henne lite grand, och sedan får hon gå och lägga sig. Jag vet att det finns folk som inte fattar det, men fråga dem om de skulle vara lika kul om hon hoppade på dem med leriga tassar, om de var klädda i vita kläder. Det kommer att ta tid, för du skall ju inte bara träna din hund, utan även dina gäster ;D. Räkan med att det kommer att ta tid, men hon kommer ganska snart att fatta och då kommer det att gå lättare. Lycka till!!!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #7 skrivet: 01 maj-12 kl 14:28 »
Upplever samma sak,jag vill att gäster ignorerar min hund tills hon är lugn,jag säger åt folk att göra så men ändå blir det att de klappar hunden när den hoppar och talar om hur fin hon är >:D samma sak med tiggandet,ignorera hunden säger jag men ändå ska det ges mat när hunden uppför sig illa >:D
Fjäderfän och kaniner

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #8 skrivet: 01 maj-12 kl 14:32 »
Jag känner igen problemet *storsuck*

alternativ 1.. har hunden kvar i huset och i halsband när folk dycker upp. Jättesvårt i praktiken men KAN ger tid att påminner folk om hur DOM ska bete sig. Mycket störd hälsande för alla, stresssituation, det tar tid tills alla kommer tillrätta :( 

alternativ 2.. berätta för besökarna (om de nu kommer oftare)  att det känns dumt att hunden är viktigare och blir hälsad först   :'(  :'(  :'( Gästerna kommer att förklara att det är inte meningen men det är jo lätt förklarat att det är hundens (eller din) upplevelse ;)

alternativ 3
är drastiska metoden för folk som inte kan/vill lyssna:
Uppmuntrar hunden att rusa fram och hoppa omkull folk.. SEDAN lär människorna sig  ;)  Har hunden nästan eller helt älskad omkull dom eller deras barn kan man förklara att dtär därför man har ner händerna när man kommer och ALLTID hälsar människorna först och att en hund som man undviker ögonkontakt med  kommer att avstå från våldsamma hälsningar.

Vissa människor kan man inte be eller prata med.. sådana få lärar sig av erfarenhet. Och enligt min erfarenhet är det så: när våra 45/50 kilos mixrackare har varit i närkontakt går det liksom in mycket lättare ;)

Förresten tyckte jag att tippset med ansiktsbitning är bra :)  Stämmer nog med en del hundar så man har lärt ut något nyttigt i alla fall. Och om det hjälper med problemet.. varför inte ????
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #9 skrivet: 01 maj-12 kl 14:58 »
Märkligt att TS får tips om hur h*n ska uppfostra sin hund när det är tips för människouppfostran som efterfrågas.

Jag vet hur svårt det är att uppfostra besökare, men när dom väl har fattat hur mycket snabbare Atte lugnar sig om dom bara ignorerar honom så brukar dom ändå kunna lägga band på sitt hälsande i hallen.

För mig har det funkat att hela tiden vara lite "på" besökarna, och korrigerat dom så fort dom tittar på hunden eller ska sträcka dit handen. "Nej! Ignorera honom!"
En nagel i ögat, hela tiden... ;)
Är det nya besökare som jag pratar i telefon med innan dom kommer så får dom stränga instruktioner. "Du kommer att bli utskälld, men gå bara in, ignorera hundarna helt och ta bara av dig skorna och kom in och sätt dig."

Kan säga att det funkar betydligt bättre nu när jag fått en till hund. En schäfer som INTE låter söt och mysig när det kommer besökare. Det är liksom ingen som är så jättesugen på att sticka fram fingrarna till honom... ;) Och då struntar dom i Atte också.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

mysk-åsbomamma

  • Inlägg: 384
    • Uppland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #10 skrivet: 01 maj-12 kl 15:28 »
Vet presis hur det är  ;D Jag har en 57kg glad dam som älskar folk.
Vissa mäniskor kan man tyvär inte dresera.... jag är dock hård när det kommer folk på besök, jag mer eller mindre står över hunden och hälsar på folk och säger åt henne att ligga. Sen när alla är på plats får hon komma från hallen och hälsa. -  men åhh va lugn hon är..... :)

Dom som absolut måste på hunden det första ja dom får helt enkelt skylla sig själva om de får en blöt slick i ansiktet eller blir omkull knuffade ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #11 skrivet: 01 maj-12 kl 15:50 »
Ja, att uppfostra vuxna människor låter sig i princip inte göra.  Och de som kommer ofta tycker förstås att de känner hunden och vet hur de ska göra.  Men en tanke:

Berätta för besökaren (eller ha en lapp på dörren) att hunden för närvarande går på tung antibiotika mot en jättefarlig bacill, som även kan smitta människor.  Eller en mildare variant:  "Då får ursäkta hunden, hän har just rullat sig i ett kadaver, jag har tvättat pälsen, men det sitter kvar på klorna, akta dina kläder!"

Prova ni som kan, och berätta om det  fungerar ...  För om inte dessa människors föräldrar lyckades bättre när de var små, så är det nog lite för sent nu ...  ::)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #12 skrivet: 01 maj-12 kl 16:29 »
Nej fostra människor går inte. Tycker dock att när besökare inte gör som de blivit tillsagda, och ändå ska busa upp hunden så får de också ta ett litet smakprov av konsekvenserna. Själv tycker jag inte det är hunden som ska korrigeras när det är besökarna som gör fel. Busar man upp hunden får man också ta del av hur en uppbusad hund beter sig. Med hopp, vassa klor i fötterna och vad det nu kan innebära. Sedan tar man in hunden och säger till besökarna att det är bättre at de gör som de blir tillsagda så slipper de vara med om det igen. Inte någon har jag mött hittills som har tyckt det varit roligt när en hund på 50kg börjat hoppa på dem. Men då har dessa människor också varit vana att man kan busa upp hunden, för att husse eller matte sedan ska skälla på den om den busar tillbaka.

Finns det en konsekvens efter ett felaktigt beteende så lär sig även människor!  :)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #13 skrivet: 01 maj-12 kl 16:41 »
En bekant till mina föräldrar utbrast i ett "Oiiiii, vilken sööööt hund!!!" med den pipigaste röst som en människa kan uppbringa, samtidigt som hon ställde sig på knä för att gosa med Atte som då var på "dagis" hos mina föräldrar. Detta gjorde hon i ena änden av en ganska lång hall, och Atte tog ju sats ända från köket... he he... Tyvärr var jag ju inte där för att se hela härligheten, men pappa berättade väldigt målande hur damen hamnade på rygg med Atte över sig, vilt pussande henne överallt.  ;D
Hon fick ju liksom skylla sig själv...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #14 skrivet: 01 maj-12 kl 16:53 »
Ja, det går ju an om hunden är stor, och om den endast vill pussa.  Men folk som ska uppfostra andras hundar finns det för många, enligt min åsikt, och hunden lär sig ju det felaktiga/oönskade beteendet med all repetitionen.  Så jag önskar verkligen att det fanns något bra sätt att få folk att acceptera att de ska göra som de blir uppmanade, när de har med andras djur att göra, i synnerhet om de dessutom befinner sig på (i) andras område/mark/lägenhet.

  Jag har själv förlorat en hund som lärde sig just det som Atte gjorde i ovanstående inlägg.  Ett par gånger på ganska neutral mark, men med mina protester, och sen en enda gång på en annan plats.  Då var det en trafikerad bilväg emellan ...  Hade mina vänner accepterat att göra som jag bad från början, så hade hunden kommit till mig först, och hälsat på dem sedan.

  En annan gång var det en (aningen berusad) granne som satte igång med att säga "PLATS!!!" till min 3-månaders nyköpta valp!  Valpen visste ju inte vad Plats betyder, och jag fick tag på den och gick därifrån med valpen i famnen, men jag mår fortfarande illa vid tanken.  Platsa ner en annans hund, va, bara så där!!!???

  Eller, som sagt, lära den att springa fram och pussa sönder folk.  Därav mitt något tuffa förslag att säga att hunden har nån äcklig skit på tassarna, som besökaren förhoppningsvis inte ALLS vill ha på kläderna.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #15 skrivet: 01 maj-12 kl 17:06 »
Vi har för närvarande 5 hundar och jag tar alltid undan mina hundar när det kommer folk, oavsett vem det är. Folk kommer för att besöka oss och inte våra hundar. På så sätt slipper jag konflikter mellan mig och hundarna.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #16 skrivet: 01 maj-12 kl 17:24 »
Människor har olika erfarenheter och känslor inför hundar. En som är rädd för hundar, bli inte hjälpt av att ägaren säger "han är inte farlig utan snäll", man ska därför ta stor hänsyn till dessa, och ta undan hunden.

Om jag kommer till någon med en stor hund, vill jag gärna ha kontakt med den på ett trevligt sätt, känner inte hunden mej, är det tryggast för både hunden och mej att vi hälsat, och det minns ju hunden sedan.

Ibland skäller hundar, inte alls konstigt, det uppfattar jag som att hunden talar om att jag kommer, när hussse/matte vet att jag är där slutar hundar normalt skälla.

Jag föredrar att möta en lös hund före en kopplad, en kopplad hund kan känna sig trängd. Många incidenter uppstår när en hund i kort koppel lämnats ensam, och naturligtvis bunden i kort koppel vid ingången till affären.

Alla hundägare är säkra på att deras hund ALDRIG biter, men erfarenheten talar sitt eget språk.  Lyfter man handen och ler, ja det är väl ett hotfullt beteende, visa tänder och höja tassen.

Får hunden inte slicka dej i ansiktet, så talar du om för hunden att du har lägre rang.

Stora hundar är givetvis potentiellt farligare, men oftast har de dessutom självförtroende, och brukar uppföra sig bättre än små bjäbbiga.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fräsen

  • Gäst
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #17 skrivet: 01 maj-12 kl 17:33 »
Jag anser att hundägare ska fostra sina hundar så de inte går fram o hälsar innan matte/husse sagt ok.
Jag ignorerar alltid hundar tills matte/husse säger ok hälsa på min vän.
Hunden ska vara under husse/matte i rang.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #18 skrivet: 01 maj-12 kl 21:24 »
Jag anser att hundägare ska fostra sina hundar så de inte går fram o hälsar innan matte/husse sagt ok.
Jag ignorerar alltid hundar tills matte/husse säger ok hälsa på min vän.
Hunden ska vara under husse/matte i rang.
Om alla varit som du hade det inte varit något problem!!! *önskar*
Ja, det går ju an om hunden är stor, och om den endast vill pussa.  Men folk som ska uppfostra andras hundar finns det för många, enligt min åsikt, och hunden lär sig ju det felaktiga/oönskade beteendet med all repetitionen.  Så jag önskar verkligen att det fanns något bra sätt att få folk att acceptera att de ska göra som de blir uppmanade, när de har med andras djur att göra, i synnerhet om de dessutom befinner sig på (i) andras område/mark/lägenhet.
PRECIS...Men hur fanken bär man sig åt???

  Jag har själv förlorat en hund som lärde sig just det som Atte gjorde i ovanstående inlägg.  Ett par gånger på ganska neutral mark, men med mina protester, och sen en enda gång på en annan plats.  Då var det en trafikerad bilväg emellan ...  Hade mina vänner accepterat att göra som jag bad från början, så hade hunden kommit till mig först, och hälsat på dem sedan.

Men usch och fy vad trist!


En bekant till mina föräldrar utbrast i ett "Oiiiii, vilken sööööt hund!!!" med den pipigaste röst som en människa kan uppbringa, samtidigt som hon ställde sig på knä för att gosa med Atte som då var på "dagis" hos mina föräldrar. Detta gjorde hon i ena änden av en ganska lång hall, och Atte tog ju sats ända från köket... he he... Tyvärr var jag ju inte där för att se hela härligheten, men pappa berättade väldigt målande hur damen hamnade på rygg med Atte över sig, vilt pussande henne överallt.  ;D
Hon fick ju liksom skylla sig själv...  ::)

/Sara
HAHAHAHA kanske så att man bara ska vara "kall" och låta sådant ske? Så kanske de lär sig???
Ja, att uppfostra vuxna människor låter sig i princip inte göra.  Och de som kommer ofta tycker förstås att de känner hunden och vet hur de ska göra.  Men en tanke:

Berätta för besökaren (eller ha en lapp på dörren) att hunden för närvarande går på tung antibiotika mot en jättefarlig bacill, som även kan smitta människor.  Eller en mildare variant:  "Då får ursäkta hunden, hän har just rullat sig i ett kadaver, jag har tvättat pälsen, men det sitter kvar på klorna, akta dina kläder!"

Detta hade iof varit himla kul, >:D men blir lite svårt i praktiken

Nej fostra människor går inte. Tycker dock att när besökare inte gör som de blivit tillsagda, och ändå ska busa upp hunden så får de också ta ett litet smakprov av konsekvenserna. Själv tycker jag inte det är hunden som ska korrigeras när det är besökarna som gör fel. Busar man upp hunden får man också ta del av hur en uppbusad hund beter sig. Med hopp, vassa klor i fötterna och vad det nu kan innebära. Sedan tar man in hunden och säger till besökarna att det är bättre at de gör som de blir tillsagda så slipper de vara med om det igen. Inte någon har jag mött hittills som har tyckt det varit roligt när en hund på 50kg börjat hoppa på dem. Men då har dessa människor också varit vana att man kan busa upp hunden, för att husse eller matte sedan ska skälla på den om den busar tillbaka.

Finns det en konsekvens efter ett felaktigt beteende så lär sig även människor!  :)
Suck det är ju just detta  :-\ Att de tycker att de ska säga åt hunden sen när hon väl hoppar upp på dem..  Men det är ju FEL!!! Om de hade gjort som jag sa istället, så hade de inte haft det problemet!

Det är ju så att hon är ute med mig om dagarna, på inhägnad trädgårdstomt. Och sen är jag på baksidan för att kolla till något av djuren där, och då kommer någon hit, går in och ja... sen är det ju kört!
Sen blir det massa sitt, jag ska klappa dig om du sitter, sitt... och sen är det ju försent.
FATTAR de inte vad jag säger? Gå förbi henne, titta inte på henne, vänd ryggen till henne om hon hoppar, och när hon är lugn med alla 4 tassarna på marken, DÅ hälsar vi!!!
Tja jag får väl försöka med hårdare röst. Jag vill inte låsa in henne bara för att vissa inte kan följa instruktioner.
Det roliga är att en del av dem som kommer hit och faktiskt KAN lyssna. DEM stimmar och hoppar hon inte på  ::)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #19 skrivet: 01 maj-12 kl 21:43 »
"Detta hade iof varit himla kul, >:D men blir lite svårt i praktiken"  Vad är det som är svårt i praktiken?  Att ljuga lite?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 2 användare
Jenny Donai Manitski, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser