Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången  (läst 25604 gånger)

fräsen

  • Gäst
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #20 skrivet: 19 feb-12 kl 13:03 »
Väldigt viktigt för smaken är vad tuppen ätit under sin uppväxt.
Vi tycker de blivit som allra godast när de fått mkt potatis, morötter och äpplen.

Och hur den mått under sitt liv är såklart jätteviktigt!
Jag håller mina slakttuppar i burar med 3-4 st i varje och försöker ta dom innan de blivit för tuppiga i sitt beteende, vilket dröjer rätt länge när de inte har tillgång till höns.

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #21 skrivet: 19 feb-12 kl 13:13 »

Men så tolkar man ju knappast inläggen här i tråden där de hemmauppfödda tupparna fullkomligt dränks i olika kryddor och kokas i en halv dag...

Tycker det är konstigt att folk som inte tycker om dom inte kan respekteras utan måste få veta att dom inte har nån känsla för smak.  Jag tycker själv man kan laga till utmärkt goda kycklinggrytor eller ungsstekt kött från 'industrikyckling', saftigt, mört och behöver inte dränkas in i kryddor.

Och ja, här fick hundarna tupparna som slaktades, jag klarade inte att äta dom, och dessutom så pyttelite kött som det är på en ägg-ras.

Så tolkar inte jag tråden! Alla delar med sig av sina åsikter och tipps!

Det är inte tuppen som skall kokas en halv dag, utan det är för att få en fin buljong till såsen.. Jag personligen står sällan och tillagar en tuppgryta en vardag, likväl något annat långkok.. Det ser jag som lite roligare och finare helgmat, när man kan lägga mer tid på maten.. Köpekycklingen används mer till vardags när man ej har lika mkt tid till matlagning.. Sen använder inte jag kryddor för att "dränka in köttet" för att få det att smaka.. tvärt om, kryddor använder jag som ett komplement till övriga smaker..

Självklart smakar kött olika och man får gilla vilket kött man vill! Men min åsikt är att egenproducedat kött (där djuret fått leva lyckligt och växt upp långsammare) smakar bättre och mer! Dessutom är det en krydda för samvete och själ att veta vad man stoppar i sig!

Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #22 skrivet: 19 feb-12 kl 13:24 »
    Jag är nästan bara uppvuxen på vilt kött o lite hemslaktat nöt o gris . jag gillade bara det mörka köttet på mormors tuppar höns när jag var liten .   tror nog det är mest en vanesak men är så jag gillar inte dom vita köpta bröstfilerna fortfarande ..   men gör du en grytstek eller curry kyckling så tycker jag dom flesta borde kunna äta sina egna djur/  Jonas

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #23 skrivet: 19 feb-12 kl 14:20 »
Koka tupparna tills köttet släpper,sen gör du currysås och lägger i köttet. Mört fint och smakrikt och passar jättebra på sega gamla och seniga/tunna ungtuppar..
Fjäderfän och kaniner

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #24 skrivet: 19 feb-12 kl 14:39 »
Jag köper dina tuppar när som helst! Det är ju det bästa fågelkött man kan hitta! Mitt ex är från afrika, och brukade använda tuppkött från lite äldre djur. Lite brunrött kött, som är extremt segt och på gränsen till oätligt om det inte får koka tillräckligt länge. Men, välkokt är det bland det godaste som går att leta upp. Så... är alternativet att gräva ner de döa tupparna så hämtar jag dem på studs!

Its a deal!! Jag lägger sussexhönan Susanne på ägg vilket hon längtat efter flera veckor endera dagen nu, så får du ta de som blir tuppar!

Det är just det där alla säger om att köttet från egna tuppar skulle smaka så mycket mer som gjorde mig så konfunderad, för jag tyckte det smakade mindre, typ ingenting, och inga kryddor kunde liksom fastna i det. Vi lät det puttra i grytor länge och segt var det inte, bara oätligt.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #25 skrivet: 19 feb-12 kl 14:51 »
Rakadero, vad var det för raser på tupparna, vad fick de för mat, och hur gamla var de när de slaktades?

Smaken är ju olika, man får gilla den smaken man vill, men det är konstigt att du tycker att de smakade mindre än broilers, det är inte alls min erfarenhet.

Kokade ni i för mycket vätska? Jag kokar i så mycket vätska att det inte helt täcker köttet, det översta av köttet ångkokas under locket. Sedan vänder jag kroppen åt andra hållet några gånger under tillagningen. Det blir en fantastisk buljong/sås.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #26 skrivet: 19 feb-12 kl 15:55 »
Tycker det låter som om Rakadero kan få en matlagningskurs hos Fru Jansson i utbyte mot tupparna ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

pyromanen

  • Gäst
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #27 skrivet: 19 feb-12 kl 18:11 »

Men så tolkar man ju knappast inläggen här i tråden där de hemmauppfödda tupparna fullkomligt dränks i olika kryddor och kokas i en halv dag...

Tycker det är konstigt att folk som inte tycker om dom inte kan respekteras utan måste få veta att dom inte har nån känsla för smak.  Jag tycker själv man kan laga till utmärkt goda kycklinggrytor eller ungsstekt kött från 'industrikyckling', saftigt, mört och behöver inte dränkas in i kryddor.

Och ja, här fick hundarna tupparna som slaktades, jag klarade inte att äta dom, och dessutom så pyttelite kött som det är på en ägg-ras.
Jag respekterar definitivt att folk har olika smaklökar oavsett om det gäller tuppar eller annat. Berättade vad jag tycker och hur jag gödar och tillagar enbart som ett tips för de som vill gå vidare med detta. Alldeles frivilligt  ;)
"pyttelite kött på en äggras" skriver du. tjaa, allt är ju relativt. Närmare dubbelt så mycket kött som på en standarsköpekyckling är det på mina i alla fall, jag tycker inte det är pyttelite. :P

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #28 skrivet: 19 feb-12 kl 18:24 »
"pyttelite kött på en äggras" skriver du. tjaa, allt är ju relativt. Närmare dubbelt så mycket kött som på en standarsköpekyckling är det på mina i alla fall, jag tycker inte det är pyttelite. :P
Det tror jag inte stämmer, andelen ben är större på en äggras än på en broiler. Så att slaktkroppen väger det dubbla som en broiler innebär inte att det är dubbelt så mycket kött på den.

Däremot är det i mitt tycke nästan alltid lönt att ta vara på köttet från en hyfsat fullvuxen tupp, oavsett ras, det är ett gott kött, och mycket mättande, eftersom frigående långsamvuxna djur får tätare muskelfibrer än snabbvuxna djur som inte rört sig så mycket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #29 skrivet: 19 feb-12 kl 18:37 »
Nu kanske jag går lite avsides här, men brukar ni plocka eller flå era tuppar? Fördelar och nackdelar?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #30 skrivet: 19 feb-12 kl 19:18 »
Jag har alltid flått mina tuppar tidigare. Har tyckt det var så smidigt..... men så blev jag strängeligen beordrad att ge plockningen en chans och nu fortsätter jag att plocka. fördelen med plockning. Underhudsfettet blir kvar och jag får en mer smakrik och saftigare tupp. Nackdel.....hmmm... ingen när man väl övat sig en aning ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #31 skrivet: 19 feb-12 kl 19:20 »
Nu kanske jag går lite avsides här, men brukar ni plocka eller flå era tuppar? Fördelar och nackdelar?

Jag flår alltid, det är smidigare tycker jag!

pyromanen

  • Gäst
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #32 skrivet: 19 feb-12 kl 19:29 »
Plockar alltid, för att jag gillar knaperstekt skinn  :P

Ang
Det tror jag inte stämmer, andelen ben är större på en äggras än på en broiler. Så att slaktkroppen väger det dubbla som en broiler innebär inte att det är dubbelt så mycket kött på den.

Har i o för sig alldrig plockat av allt kött och vägt det, men min väger 2,5 kilo mot köpekycklingens 1200 gram och räcker till två middagar åt familjen jämfört med én middag med köpisen. Trots att vi gillar det och äter rejält. Tror du min tupps skelett väger mer än dubbelt så mycket som en köpekyclings?  tjaa kanske.  Får väl kolla nångång  :)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #33 skrivet: 19 feb-12 kl 19:35 »
Har i o för sig alldrig plockat av allt kött och vägt det, men min väger 2,5 kilo mot köpekycklingens 1200 gram och räcker till två middagar åt familjen jämfört med én middag med köpisen. Trots att vi gillar det och äter rejält. Tror du min tupps skelett väger mer än dubbelt så mycket som en köpekyclings?  tjaa kanske.  Får väl kolla nångång  :)
Jag sa inte att dina tuppar inte vägde mer, jag sa att de inte väger dubbelt så mycket. Det är stor skillnad.

Alltså, det är mer kött på de hemtuppar som man slaktar med en slaktvikt på 2,5 kg, än på broilern som väger 1,2 kg, men det är troligen inte dubbelt så mycket, eftersom värpraser sätter mindre muskler kontra skelettvikt.

Sen är jag skeptisk till om det verkligen är en värpras som du har, om den väger 2,5 kg slaktad vikt, då är det nog en kombinationsras.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Minimika

  • Inlägg: 104
    • Västerbotten
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #34 skrivet: 19 feb-12 kl 20:25 »
Som nån tidare i tråden sa...vi kanske ska flytta detta till en mattråd.
Hur som helst, kan inte låta bli att delta  :D
Jag tycker det är det godaste kycklingkött jag ätit! Har ätit både cochin från min bror, han var för blödig att ta hand om dom, och mina egna orpington.
Tyvärr är det väl så att man vant sig vid vitt, svampigt, intetsägande industrikött som är injicerat med koksaltlösning.
Dom hemslaktade påminner mig om det min mamma lagade när jag var barn, höns i currysås. Mörkare kött och mer smak.
Efter att ha sett filmen Aftonbladet visade från Kronfågels fabrik har jag dessutom slutat köpa även svensk industrikyckling.

Givetvis är smaken, som dansken säger, fårskallig men för mig bidrar vetskapen om att jag äter ett djur som levt och dött lyckligt till smaken. Utan att måsta överösas av kryddor.

Ha en fin kväll alla hönsvänner!

pyromanen

  • Gäst
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #35 skrivet: 19 feb-12 kl 20:42 »
Jag sa inte att dina tuppar inte vägde mer, jag sa att de inte väger dubbelt så mycket. Det är stor skillnad.

Alltså, det är mer kött på de hemtuppar som man slaktar med en slaktvikt på 2,5 kg, än på broilern som väger 1,2 kg, men det är troligen inte dubbelt så mycket, eftersom värpraser sätter mindre muskler kontra skelettvikt.

Sen är jag skeptisk till om det verkligen är en värpras som du har, om den väger 2,5 kg slaktad vikt, då är det nog en kombinationsras.
Våra höns är totalkorsningar av allt möjligt. Ca hälften hedemora och hälften inte. Det finns såna som värpar gröna ägg och diverse andra beiga och ljusbruna nyancer. Kan inte garantera att det inte finns nån "kombinationsras" inblandat också, men huvudsakligen är det värphöns. Ifjol hämtade vi ägg hos en kompis och la under en ruvhöna, då dök det upp en riktigt bred sak (tupp), han var säkert nån kombinationsras!
Jag uppskattar (utifrån ätande och mätthet) att det är ca dubbelt så mycket mat på våra egna tuppar, men eftersom jag som nämnt alldrig kollat så vet jag såklart inte. Skelettet är definitivt mycket kraftigare än på en köpe, men det är låren o bröstköttet ju definitivt också.  Jag blir om inte annat inspirerat att kolla det!  Så får det bli! Väga skelett och kött på egna och på köpe! 8) Återkommer !

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #36 skrivet: 19 feb-12 kl 21:39 »
Det finns faktiskt flera spännande alternativ till Coq au Vin. Stycka  ner ungtuppen till centimeterstora bitar som marineras, träs på träspett och grillas då får man samtidigt ett skrov som man kokar en fantastisk buljong av. Buljongen åker i frysen och blir sedan ofta basen i en italiensk risotto med karl-johansvamp som serveras med stekt gös- eller abborrfilé. En riktig lyx är annars stekt kycklinglever i en ljummen sallad med en bit nybakat bröd till!

Vi föder upp mellan 20 och 30 kycklingar (Australorps) varje sommar. De lever ett lyckligt liv på lösdrift i hästhagarna under maj till oktober.

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #37 skrivet: 19 feb-12 kl 21:47 »
Fortfarande ingen som testat att hänga tupparna ett tag för att möra köttet? Det var betydligt lättare att att skära upp dem efter en veckas hängning...
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

HelenaA

  • Inlägg: 113
    • Södermanland
    • keramik
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #38 skrivet: 19 feb-12 kl 22:11 »
Jag brukar låta dem ligga nästan en vecka i kylskåpet innan jag fryser in dem och dom har hittills smakat jätte gott och varit möra i köttet.  :D

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Att äta egen tupp - blev inte bra alls första gången
« Svar #39 skrivet: 19 feb-12 kl 22:34 »
Jag vågar inte låta dem ligga såpass länge. Men de får kallna ordentligt, åsså blir det väl nån dag i kylen innan frysen.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser