Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap till jordfräs  (läst 79380 gånger)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #180 skrivet: 04 sep-17 kl 09:57 »
Hej. Jag har skummat igenom denna tråd men undrar fortfarande ett par saker. Jag är ute efter en tvåhjulstraktor som jag kan använda till att fräsa/plöja upp delar av tomten på vårt nyinköpta torp. Det är inte så stor yta men kanske 500 kvadrat. Jag undrar om en Honda F400 skulle klara det? Jag tror att det bästa är att låta bli att fräsa då det är mest brännässlor och lupiner som växer där och jag inte vill mångdubbla rotdelarna. Därför undrar jag också om det finns plog och harv att köpa till F400:an?
Jag är ny på forumet men har hamnat här som gäst ganska ofta på sistone. Finns mycket matnyttigt :-)

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #181 skrivet: 04 sep-17 kl 11:05 »
Jag tror att det bästa är att låta bli att fräsa då det är mest brännässlor och lupiner som växer där och jag inte vill mångdubbla rotdelarna.

Nu blev det lite OT men: Lupiner sprider sig bara med frön. Slå av blommorna innan de går över i frön så slipper du dem efter några år.


Edit: jag glömde att säga Välkommen till forumet! :)
« Senast ändrad: 04 sep-17 kl 11:25 av Toll »

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #182 skrivet: 04 sep-17 kl 14:15 »
Tackar :-) Ok. Trodde Lupiner spred sig med både rötter ock frön. De är redan slagna och bortburna så då har vi gjort en del av jobbet redan mao. Det är ju najs.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #183 skrivet: 04 sep-17 kl 16:53 »
Om du slår gräset och ogräset ett par gånger om året och tar bort det. (lägg det i en stor hög så får du fin jord) Så får du bort ogräset och en bra gräsmatta. Om du ändå bestämt dej för att fräsa upp gräsmattan , så rekommenderar jag dej att hyra en fräs, ta då en rejäl maskin som har fräsagregatet bakom drivhjulen.
kretslopp

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #184 skrivet: 05 sep-17 kl 15:23 »
OK. Det får nog bli något sådant för jag hade tänkt handla tvåhjulstraktor för skatteåterbäringen men de var inte klara med min deklaration så jag får pengar först till jul. Surt!
Jag förstår hur du menar men problemet med de delar av tomten jag tänker fräsa eller plöja upp är att de är grymt ojämna. Jag tror vildsvinen och grävlingen har haft gott om tid att böka runt. Dels är det större mjukare "kullar" och gropar och dels små ganska djupa hål där det är väldigt lätt att vricka fötterna eftersom de syns dåligt.
Idén med det hela är att jämna ut ytan så det går att gå där och att klippa det med maskin. Sedan verkar tvåhjulstraktorn vara en rolig maskin som man kan använda till mycket.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #185 skrivet: 09 sep-17 kl 01:45 »
Hej. Jag har skummat igenom denna tråd men undrar fortfarande ett par saker. Jag är ute efter en tvåhjulstraktor som jag kan använda till att fräsa/plöja upp delar av tomten på vårt nyinköpta torp. Det är inte så stor yta men kanske 500 kvadrat. Jag undrar om en Honda F400 skulle klara det? Jag tror att det bästa är att låta bli att fräsa då det är mest brännässlor och lupiner som växer där och jag inte vill mångdubbla rotdelarna. Därför undrar jag också om det finns plog och harv att köpa till F400:an?
Jag är ny på forumet men har hamnat här som gäst ganska ofta på sistone. Finns mycket matnyttigt :-)
En Honda F-400 klarar mer än man tror  :D ...Frågan är om man klarar det själv... Ska mycket till för att ta död på den maskinen vill jag då säga  (:) ... Oftast säljs dom med en fräsbredd på ca 60 cm vilket kan vara bra vid första körningen,breddar man den sedan till ca en meter går maskinen väldigt jämnt...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #186 skrivet: 09 sep-17 kl 01:49 »
OK. Det får nog bli något sådant för jag hade tänkt handla tvåhjulstraktor för skatteåterbäringen men de var inte klara med min deklaration så jag får pengar först till jul. Surt!
Jag förstår hur du menar men problemet med de delar av tomten jag tänker fräsa eller plöja upp är att de är grymt ojämna. Jag tror vildsvinen och grävlingen har haft gott om tid att böka runt. Dels är det större mjukare "kullar" och gropar och dels små ganska djupa hål där det är väldigt lätt att vricka fötterna eftersom de syns dåligt.
Idén med det hela är att jämna ut ytan så det går att gå där och att klippa det med maskin. Sedan verkar tvåhjulstraktorn vara en rolig maskin som man kan använda till mycket.
Yes  :D Tvåhjulstraktorn är en mysig maskin,lätt att stuva undan...Vill man hålla kostnaden nere så krävs det en svets och lite finurlighet... Bra att se till att man får redskap med vid köpet...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #187 skrivet: 09 sep-17 kl 01:56 »
 :D...Var en sväng till tippen med rivningsmaterial från taket...Hittade en transportvagn,en vagn som Jula eller b-tema säljer...Slängde in den i Volvon...Håller på och breddar den...Förlänger den lite...Kolsyresvetsar ihop den...Fixar till den efter mina behov... En vagn med fyra hjul och styrning så man får fundera ut hur man ska svänga när man backar  ;D

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #188 skrivet: 09 sep-17 kl 19:25 »
BILDER! :)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #189 skrivet: 10 sep-17 kl 10:16 »
 :D.... Testat vagnen lite,byggde draget så tvåhjulstraktorn kan röra sig lite oberoende av vagnen...Så välter inte hela rasket.... Provade även att köra till komposten...Backa till... Gissar vagnens styrning är lite för klen så man kanske får göra en boggie av den...Sätta hjulparet jämte varandra...




andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #190 skrivet: 10 sep-17 kl 20:02 »
Se där. Trevligt. Jag har min vagn som fungerar bra till jord, grus och annat som får plats. :)

Men ska jag köra lite längre plankor, stockar eller liknande blir det genast lite trångt och vingligt.

Jag skulle gärna ha en liten timmervagn, kanske tvåaxlad? Som rymmer upp till 1 ton timmer. Får man bara ner kraften i backen klarar min maskin tung belastning.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #191 skrivet: 10 sep-17 kl 20:15 »
:D...Var en sväng till tippen med rivningsmaterial från taket...Hittade en transportvagn,en vagn som Jula eller b-tema säljer...Slängde in den i Volvon...Håller på och breddar den...Förlänger den lite...Kolsyresvetsar ihop den...Fixar till den efter mina behov... En vagn med fyra hjul och styrning så man får fundera ut hur man ska svänga när man backar  ;D

Jag blir titt som tätt trött på alla inlägg som handlar om vad man släpat HEM ifrån tippen. Att inte dessa inlägg modereras bort begriper jag ej, då det i väldigt många kommuner är direkt olagligt att ta hem något därifrån. Ska vi uppmana till brott här??
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #192 skrivet: 10 sep-17 kl 20:43 »
Jag har mottagit anmälan om inlägget ovan, men kommer låta det stå kvar, då det inte bryter mot forumets regler.
Vi vet inte i vilken kommun Tännlappen bor, och det kan mycket väl vara en kommun där Återvinningscentralen ("tippen" hette det på 1900-talet, min bäste herr anmälare) även har en second hand- eller begagnatmarknad där man kan köpa eller få med sig användbara saker hem. I vårt överflödssamhälle slängs massor med fungerande saker, och det är många som tycker det är bra resurshushållning att återanvända saker som andra ser som skräp.
Vidare diskussioner om moderering och forumets regler förs på därtill avsedd tavla.
/skräptanten, moderator
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #193 skrivet: 10 sep-17 kl 22:34 »
Se där. Trevligt. Jag har min vagn som fungerar bra till jord, grus och annat som får plats. :)

Men ska jag köra lite längre plankor, stockar eller liknande blir det genast lite trångt och vingligt.

Jag skulle gärna ha en liten timmervagn, kanske tvåaxlad? Som rymmer upp till 1 ton timmer. Får man bara ner kraften i backen klarar min maskin tung belastning.


Jag har fixat till ett nytt potatisland,lite längre bort...Kan vara bra att ha en släpkärra och köra dit lite redskap och kompostjord...Byggde om släpet till en boggie,blev bättre. För mig jag sett bilder på BCS med enormt vedlass  :D ... Går ju att bygga med hjulaxlar eller det finns kanske färdiga kärror att köpa typ Atv som kanske passar...


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #194 skrivet: 12 sep-17 kl 11:52 »
 :D...Så då har man målat släpet...Testat släpet med ett lass kompost...Testat så vagn och maskin rör sig oberoende av varandra...Kollat så mitt mått på vagnen blir bra... Jag vill då säga att det verkar okey  :D ...Inga problem för Hondan att dra kittet med kompost och mig på,kör på lågväxel...Boggie kopplade axlar släp verkar göra det stabilt...Lite bilder från lastning av kompost...Lastade snabbt så man fortare fick köra  :D...Sedan vid avlastningen lät jag maskinen takta på tomgång så man inte sliter på startsnöret i onödan  ;)




Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #195 skrivet: 12 sep-17 kl 12:21 »
Fasen vad fint! Tänk om alla soptippar var öppna för självplock så fler saker blev återbrukade och omgjorda precis sådär👍🏼👍🏼

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #196 skrivet: 12 sep-17 kl 13:04 »
:D...Så då har man målat släpet...Testat släpet med ett lass kompost...Testat så vagn och maskin rör sig oberoende av varandra...Kollat så mitt mått på vagnen blir bra... Jag vill då säga att det verkar okey  :D ...Inga problem för Hondan att dra kittet med kompost och mig på,kör på lågväxel...Boggie kopplade axlar släp verkar göra det stabilt...Lite bilder från lastning av kompost...Lastade snabbt så man fortare fick köra  :D...Sedan vid avlastningen lät jag maskinen takta på tomgång så man inte sliter på startsnöret i onödan  ;)




Du får se till så di får drivning på boggin du har ju kraftuttag ;)  För övrigt ett fint ekipage.

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #197 skrivet: 15 sep-17 kl 13:16 »
Så här ser min vagn ut. Trevlig. :)

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #198 skrivet: 16 sep-17 kl 09:24 »
Det här var ett smart sätt att göra hjuldistanser/hjulaxel för att enkel ta av och på hjul och flytta ut och in dem:

https://www.youtube.com/watch?v=XZV1d2enALY

Bli det inte för stor kraft på fästet vid det inre fästet om axeln är för lång? Eller om man har för tunga hjul/vikter?

Videon är hämtat från den här sidan: https://earthtoolsbcs.com/tractor-implement-accessories/wheel-accessories/
« Senast ändrad: 16 sep-17 kl 09:52 av Toll »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #199 skrivet: 16 sep-17 kl 10:25 »
 :D ...Ser bra ut....Det där håller...Jag har sett sett liknande justerbara förlängningar till andra maskiner med...Bara på med med skivstångsvikter eller cementklumpar ...Breddar man maskinen blir det lite trögare att svänga men du har ju styrväxlar...Annars kan man fixa typ diff...Din vagn är ju stadig vad det ser ut som...Du vet pickuper när dom ska lasta långa grejor typ rör o dyl...Då bygger dom upp flaket med rörställning så det passar till taket på pickupen och kan därmed köra långa grejor.... Så kan du göra med din vagn...Peta in lämpliga fyrkantrör i befintliga rör sedan tvärsöver...Höjd så du kan sitta under och köra...Lastar man rimligt så finns det inga problem med det....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser