Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genomgång vedspis  (läst 5215 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Genomgång vedspis
« skrivet: 26 sep-14 kl 12:07 »
Hej.
Jag har två vedspisar inne. Jag har köpt lera, en hink på 5kg, som ska ligga på ugnen. (eldfast lera med spån)
På ena spisen har jag ingen lera alls, ska hela hinkens lera bara räcka till en spis? Det står inget på hinken om att det bara räcker till en spis.

I den andra spisen så är det lera fast saknas på ett ställe så där kanske jag kan komplettera med lite lera? Ingen har använt den vedspisen på ca 50 år, så måste jag ta bort den gamla leran eller duger den? Den går säkert att knacka bort. De som är löst har jag tagit bort och resten sitter bra, ca 2cm tjockt.

Sen undrar jag också om det är viktigt med brännjärn? Har förstått att det ska sitta nån lös del i spisarna som går att ta bort men några sådana har jag inte. Kan man köpa begagnade brännjärn eller nytillverkade som passar? Hade alla vedspisar brännjärn? Hur många sånna lösa brännjärn ska det vara i varje spis?
tacksam för svar.
« Senast ändrad: 26 sep-14 kl 12:58 av olivia.k »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Genomgång vedspis
« Svar #1 skrivet: 26 sep-14 kl 12:35 »
Brännjärnen är slitdelar som sitter för att skydda delar av spisen som inte går att byta. Normalt tror jag det brukar sitta ett på varje sida av där man eldar samt ett i luckan.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Genomgång vedspis
« Svar #2 skrivet: 26 sep-14 kl 13:00 »
OK, tack för svar. Eftersom de inte finns kvar så antar jag att de har gått sönder vilket tyder på att de behövs.
Jag har en annan vedspis i ett uthus som är hål i väggen på så den har ju nån eldat sönder.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Genomgång vedspis
« Svar #3 skrivet: 26 sep-14 kl 16:34 »
Ett brännjärn bakåt brukar det också vara.

Onödigt att ta bort lera som sitter bra, om den gör det på största delen av ytan. Känns slösigt.

Vad är det för spismodeller? På en del kan man hitta bra bilder på internätet.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Genomgång vedspis
« Svar #4 skrivet: 26 sep-14 kl 17:20 »
Vad menar du med bakåt? Om det är motsatt sida till luckan där man stoppar in veden så måste det brännjärnet vara litet?
Har hittat en sida som säljer, och brännjärnet på yttersidan heter tydligen cisternjärn och dessa grejor kostar 500kr styck! Blir dyrt för mig detta..
Jag har varken asklåda eller plåt heller i husqvarnan.. Är det nåt mer man behöver?

Modellerna är husqvarna no 226, och ankarsrum 926.

http://vedspis.se/sv/delar/tabell/Reservdelar/?manufacturer_id=5&model_id=56

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Genomgång vedspis
« Svar #5 skrivet: 26 sep-14 kl 17:38 »
Någon har säkert använt den där spisen som reservdelslager. Verkar den okej för övrigt? Kolla så att den är slät ovanpå och inte hällen har slagit sig. En renoverad vedspis kostar 4-5000kr så det kan vara värt att rusta upp den. Asklåda måste man nästan ha, annars blir det en massa extra jobb med att tömma ur askan. Men är man händig kan man bocka till en själv av gammal plåt.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Genomgång vedspis
« Svar #6 skrivet: 26 sep-14 kl 18:07 »
Ett alternativ till brännjärn - nåt måste man ha för att skydda ugnen och höljet - är att med en sliprondell skära till passande plattor av tunnt eldfast tegel.De håller länge om man inte slår sönder dem när man stoppar in veden.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Genomgång vedspis
« Svar #7 skrivet: 26 sep-14 kl 18:23 »
Någon har säkert använt den där spisen som reservdelslager. Verkar den okej för övrigt?

Tja,, nån har väl snott delarna eller så har de gått sönder. Jag var ut och kollade på min tredje vedspis och där satt det ett brännjärn som var sönder i tre delar.
Det är inget fel på husqvarnan för jag eldade i den hela vintern, och visste inte att det behövdes brännjärn och lera. Sotarn var här förra hösten och godkände eldstäderna.

« Senast ändrad: 26 sep-14 kl 18:36 av olivia.k »

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Genomgång vedspis
« Svar #8 skrivet: 27 sep-14 kl 12:52 »
Pilla bort all lera.Sen borstar du bort skräpet.Leran ska ha en lager på en centimeter ca eller i höjd med brännjärnets övre del.Se dock till att du EJ lerar fast brännjärnet. Plåtar måttbeställer du . Skriv ner ugnens mått på en lapp och ha den i plånboken ifall du stöter på formar eller plåtar som passa på nån loppis.http://www.eldkraft.se/kategori/Bakpltar

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Genomgång vedspis
« Svar #9 skrivet: 27 sep-14 kl 13:55 »
Jag har kommit på nu genom att kolla på bilder osv på nätet att jag har brännjärn och cisternjärn i båda spisarna men att de sitter fast ordentligt och jag trodde de skulle vara helt lösa.
På ena spisen har cisternjärnet spruckit lite också ser jag men det duger nog.

Leran har jag redan lagt på. Jo, jag läste innan att man inte skulle lägga lera på brännjärnet så det har jag inte gjort.


Hade det inte varit så låg gräns på jpg filer hade jag laddat upp en bild på spisarna innuti.
Tack för hjälpen.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Genomgång vedspis
« Svar #10 skrivet: 27 sep-14 kl 18:34 »
Kan du lägga upp fotona på nån sida som du kan länka till??

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Genomgång vedspis
« Svar #11 skrivet: 27 sep-14 kl 18:48 »
Om eldstadsjärnen är på upphällning och duger lite till, så är det ändå bra att ha ett nytt på lager. Man vill inte stå utan mitt i vintern.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Genomgång vedspis
« Svar #12 skrivet: 27 sep-14 kl 20:23 »
Kan du lägga upp fotona på nån sida som du kan länka till??


Här är dem. Den ena är högereldad och den andra vänstereldad. Jag tog de i morse innan jag la på lera på husqvarnan.

http://www.ladda-upp.se/bilder/brdztnnsqwwgwj/

http://www.ladda-upp.se/bilder/zroxqcclsdliha/

http://www.ladda-upp.se/bilder/gppbknunnafuot/

http://www.ladda-upp.se/bilder/dmelfxqkkzhmw/

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Genomgång vedspis
« Svar #13 skrivet: 28 sep-14 kl 04:26 »
Se där! De gick ju bra.På med spissvärta sen  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser