Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?  (läst 19304 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« skrivet: 26 aug-14 kl 20:07 »
Nån vill sälja denna åt mig, 100 euro vill dom ha för den. Ser lite skruttig ut, anhållet verkar hemmagjort och skyddet är ju ett plaströr(!) men kanske skenet kan bedra, vet inte om nån känner igen den. Det ser ut som lite rost på vissa bilder som får mig undra om bordet kanske är gjutjärn istället för aluminium, fast det ser nog ut som ett alubord. Om den har gjutjärnsbord kanske den vore värt att skaffa, plus den har en 3-fas motor.








Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-14 kl 23:38 »
Ja du. Bänken allting står på ser skrangligt ut. Anhållet verkar som du säjer hemmagjort. Går det att skjuta anhållet eller sitter det fastmonterad på ett ställe? Om det sitter fast så lär du dra allt virke längs den och hyvelbladet lär bli slitet på den sidan. Speciellt om du väljer att arbeta med skitvirke. (skitvirke är vad jag kallar Teak och liknande som är väldigt fettigt och som förstör hyvelbladet snabbare än vanligt virke.
Förmodligen går det inte att ställa vinklar på anhållet om det sitter fast.
Bordet i sig verkar vara rejält. Rostfläckarna kan gå att få bort med typ Coca cola. Slipar du bordet måste du se till att få hela bordet jämnt.
Suvaskyddet eller plaströret i det här fallet skulle inte jag lita på. Ifall plasten spricker kan du få in handen eller att en bit plast skickas iväg med en jävla fart.
Jag skulle också tillverka någon skyddslåda mellan motor och kutterstyrningen så att inga kläder eller liknande kan fastna.(Även om den sitter på baksidan)
Hälsningar från Michael

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #2 skrivet: 27 aug-14 kl 07:23 »
Mmm, men är den värt 100 euro, ca 900kr kanske?

Finns det 3:de parts anhåll? Kanske man kan tillverka ett bättre suva skydd av trä, om det tar i bladen så tar det väl istället ett bett ur det istället för att slänga iväg det eller bitar av det.

Jag har mest furu och gran för tillfället, björk kommer väl att vara vanligt också, inte mycket teak iaf.

3-fas motorn lockar nästan mest, tror den står för större delen av värdet.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #3 skrivet: 27 aug-14 kl 10:24 »
Fanns också denna lokalt, den är extremt frestande, men realistiskt sett är den för stor för min verkstad på 18.5 kvadrat :(


400 euro är ett väldigt bra pris för en sånhär hyvel som jag förstår det.

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #4 skrivet: 27 aug-14 kl 23:20 »
Jag läste fel. Trodde det var 1000 euro. Priset är helt okey om maskinen i fråga fungerar. Suva skyddet kan du nog lätt göra själv av något bättre material än trä. Aluminium te. x. med låsbara skruvar. Eller i och för sig så funkar väl trä också om du gör insidan konkav. Vad kostar frakten då? Väger hyveln så blir det lite fraktpris på det också. En annan sak också. Kan du koppla in en spånsug för att få bort kutterspånet annars kan arbetsstycket lätt fastna om du kör planhyveln. Vad är det för bredd på bordet i planhyveln? Kan man bara köra småsaker så får man ta sig en funderare om det är värt priset. Förr eller senare vill man kanske rikta och plana lite bredare grejer.
Hälsningar från Michael

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #5 skrivet: 28 aug-14 kl 01:01 »
Priset är ju inte helt fel,det är väl anhållet som är sämst.Det måste göras om,det är fast,för lågt för kort mm.Anhållet är kasst men i övrigt är ju makinen ok.Pruta friskt och köp och fixa ;)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #6 skrivet: 28 aug-14 kl 05:53 »
Jag läste fel. Trodde det var 1000 euro. Priset är helt okey om maskinen i fråga fungerar. Suva skyddet kan du nog lätt göra själv av något bättre material än trä. Aluminium te. x. med låsbara skruvar. Eller i och för sig så funkar väl trä också om du gör insidan konkav. Vad kostar frakten då? Väger hyveln så blir det lite fraktpris på det också. En annan sak också. Kan du koppla in en spånsug för att få bort kutterspånet annars kan arbetsstycket lätt fastna om du kör planhyveln. Vad är det för bredd på bordet i planhyveln? Kan man bara köra småsaker så får man ta sig en funderare om det är värt priset. Förr eller senare vill man kanske rikta och plana lite bredare grejer.


Blir väl att hämta den själv i bilen om jag tar den, ca 100km bort från mig. Bredden är väl 20cm. Det är väl nog så att förr eller senare vill man ha något större det är ganska säkert, denna maskin tänkte jag att kunde duga tills den dagen kommer. Konkav insida på träskyddet var det jag tänkte, enklast att fixa så, man kan fixa det på bordssågen (dit jag lagt alla pengar):
http://woodgears.ca/cove/

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #7 skrivet: 28 aug-14 kl 06:38 »
Har en sån Jonserdare. Fantastisk maskin, köp den och en ordentlig planhyvel som tar 600 och bygg ut verkstaden ;)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #8 skrivet: 28 aug-14 kl 09:23 »
Nu är jag inte en såndär rik person så det är knappast möjligt. Garaget är inte ens färdigt på insidan, jag kommer att behöva flytta ut allting för att kunna färdigställa det så det är inte tidpunkten att fylla det med stora tunga maskiner.

Nån större maskin kommer men det tar många år, så antingen kan jag handhyvla eller ta denna maskin tillsvidare.

Den lilla maskinen är annars identifierad som en Emco.

 

JARL

  • Inlägg: 47
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #9 skrivet: 01 okt-14 kl 18:48 »
Snyggare bild här kanske:http://m.blocket.se/hassleholm/Emco_star_kombimaskin_emco_kombi_maskin_56111221.htm?ca=22&w=3
Den såldes också som bara rikt.och planhyvel! Din verkar vara en sådan!
Jag köpte min som på bilden 1976 (trefas) och har använt den flitigt. Numera mest bara cirkelsåg och hyveldel då jag har separat slip och bandsåg. Har varit och är mycket nöjd med maskinen!  Luna i Alingsås har nog fortfarande en del reservdelar.
http://reservdelskatalogen.luna.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V15&kat_bid=V15&dokid=13336&katnr=3&katsektnr=1111
Lycka till!
NovaCapella

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #10 skrivet: 01 okt-14 kl 20:44 »
Jag fick maskinen för nån vecka sen, själva maskinen verkar vara i OK skick och jag har tänkt snickra ett eget anhåll och skydd. Största problemet är att elmotorn var kaputt men jag har en ny en jag ska koppla i då jag har tid över för maskinen. Beställt nya hyvelstål härifrån och ska skicka dom andra på vässning sen:
http://www.tole.se/emco-rex-6020k-star-hss-210-x-30-x-3-mm/1510-0

Björnei

  • Inlägg: 6
    • Norge
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #11 skrivet: 04 okt-14 kl 22:31 »
Jeg håper ikke norsk er alldeles uleselig for svensker og ville gjerne få et råd:

Jeg har også kjöpt en slik Emco-Rex maskin med påmontert 3-fasmotor, som fungerer helt fint. Overföring av kraften fra motoren til kutterakselen skjer på samme måte som på den avbilda maskinen, med loddrett montert overföring. Men jeg antar at kilereimsskiva på kutterakselsen trolig er slitt. Det kommer noen knekkelyder fra den og jeg kan se at den er litt slarkete (med en tanke ujamn sideveis bevegelse). Spörsmål: Hvordan lösne denne skiven? Altså også: Hvordan bytte drivreim, når det skulle bli nödvendig? Jeg kan ikke finne noen skruver eller annen måte å lösne eller stramme denne kilereima på slik at den kan avmonteres.

Jeg ville være takknemlig for gode råd.

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #12 skrivet: 04 okt-14 kl 23:52 »
Har du möjlighet att visa bilder på din Emco rex?
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Björnei

  • Inlägg: 6
    • Norge
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #13 skrivet: 05 okt-14 kl 12:53 »
Takk for svar, Micke!
Ja, vedlagt pröver jeg å sende to bilder. På bildet Emco-Rex 1 vises tre hol i den horisontale rammebjelken på bukken som maskinen er skrudd fast i. Det ytterste til höyre ser ut til å holde en fjærbelasta böyle som trolig gjör det mulig å trykke inn motoren et par centimeter og dermed kanskje få frigjordt kilereima fra den nedre reimskiva. Det fins også et liknende hol på venstre bein i stöttebukken.

Bildet Emco-Rex 2 viser den övre reimskiva. Jeg kan ikke se noen mulighet for å få lösna denne. Kanskje kan det være en settskrue i sporet i skiva?

Hilsen
Björn


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #14 skrivet: 05 okt-14 kl 17:09 »
Norsk er visst ikke uleslig......och du förstår förhoppningsvis min svenska.

Skruven till höger på motorvaggan (bøylen) är spännskruven. Om du lossar den så kan då lyfta upp motorn litet och ta loss remmen. Då man har bytt rem så spänner man remmen med samma skruv.
Remmen ser ut att vara utsliten. Den skall åtminstone bytas. Ta med den gamla remmen till en jordbruksmaskinaffär och köp en ny likadan rem.

Då du har tagit bort remmen är det enkelt att vrida kuttern för hand och se om remskivan kastar (slarker) eller om axeln är krokig. Då kan du också känna om remskivan är lös på axeln.

Jag tror att remskivan sitter fast med en spännskruv med insexhuvud inne i kilspåret men jag är inte säker. Om du inte hittar någon spännskuv är den troligen limmad. Då behöver du en kraftig utdragare för att få loss den men då är det risk att den kan gå sönder. Nya remskivor är nästan säkert standarddelar som finns att köpa men de är ganska dyra. Annars går det att beställa en remskiva från någon verkstyad där de har en svarv.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #15 skrivet: 06 okt-14 kl 09:45 »
Jasså remskivor kostar? Trodde de borde vara relativt billiga med tanke på hur enkla de såg ut att vara. Behöver en ca 60mm skiva med 28mm centrumhål. Den på den gamla motorn passade inte tyvärr, den var kanske 22mm istället.

Björnei

  • Inlägg: 6
    • Norge
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #16 skrivet: 06 okt-14 kl 11:17 »
Takk til TW!

Det stemmer det du sier. På min maskin sitter reimskiva på kutterakselen festa med en umbrako (inseks) settskrue. Med litt ekstra stramming, sitter nå reimskiva helt fint, trolig ingen spesiell slitasje. Justering av motorens plassering og stramming av kilereima skjer tydeligvis med et par, tre muttere. Den mutteren du nevner til höyre på motorvaggan mangla, så jeg fant en å sette på. Men hvor mye hver enkelt av disse mutrene burde strammes eller slakkes, blei det mye pröving og feiling med. Jeg fant ut at det er viktig å se til at begge reimskivene står helt loddrett over hverandre. Jeg tror også at det er viktig passe på at reima har passe stramming, ikke for mye og ikke for lite. Men hva som er "passe", er jo ikke så lett å vite.

Det jeg sakner, er jo en riktig handbok eller bruksanvisning for akkurat denne maskinen (som visstnok nevnes som Emco-Rex 6020), med oversikt over innstillinger og vedlikehold av maskin og maskinbukk. Luna solgte i sin tid denne maskinen (Luna Norge og Luna Sverige). Ingen av dem ser i dag ut til å kunne hjelpe med hverken handböker eller reservedeler. Derfor er slike forum som dette, veldig nyttige. Jeg bestiller nå (4 stk) hövelstål hos Tolé Verktyg.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #17 skrivet: 06 okt-14 kl 12:14 »
Tar din kutter 4 hyvelstål? Min tar bara 3

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #18 skrivet: 06 okt-14 kl 12:39 »
Jasså remskivor kostar? Trodde de borde vara relativt billiga med tanke på hur enkla de såg ut att vara. Behöver en ca 60mm skiva med 28mm centrumhål. Den på den gamla motorn passade inte tyvärr, den var kanske 22mm istället.
Man kan få remskivor för 60 cent per kilo på skroten. Rautavaara på gamla bangården i Klemetsö eller Hatanmaa nedanför gamla avstjälpningsplatsen i Sunnanvik eller Pihlgrens i Pjelax i Närpes. Problemet är att man skall ha en väldigt tur för att hitta en remskiva på skroten som har rätt håldiameter och rätt ytterdiameter och rätt bredd på kilspåret.
Nya remskivor av taperlock typ får man köpa vid Gummijärvinen på Tegelbruksgatan i Vasa. Taperlock innebär att remskivan har ett konsisk hål för en konisk bussning med axelhålet i. Då kan man kombinera ihop olika ytterdiametrar och håldiametrar hur som helst. En liten taperlockremskiva kostar väl kring 20 euro.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Björnei

  • Inlägg: 6
    • Norge
SV: Kombi rikt och planhyvel. Skrot eller värt att köpa?
« Svar #19 skrivet: 07 okt-14 kl 22:37 »
Tar din kutter 4 hyvelstål? Min tar bara 3
Ja, i kutterakselen skal det sitte 4 kniver (hövelstål). På forskjellige skisser og tegninger (ritningar) har jeg sett både 2 og 3, men ikke 4. Disse Emco Rex-maskinene finnes åpenbart i mange forskjellige modeller. Jeg strever litt med å sette maskinen i god stand, for den var nok ganske velbrukt og har tydeligvis i mange år stått ubrukt. Såkallt Suva-beskyttelse er ufullstendig og den leddede kutterbeskyttelsen mangler. Men ellers virker alt bra. Nå venter jeg på hövelstål. Det er jo en liten maskin, absolutt bare en hobbymaskin, men virker solid og bra. Jeg har forresten også en Emco Star kombimaskin som jeg har hatt i mange år. Emco Rex og Emco Star er jo sösken, så det blir nok bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

831 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Elin_G

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser