Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta  (läst 469 gånger)

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
Slakta
« skrivet: 19 aug-09 kl 13:12 »
På frågan om hur jag slaktar mina egna kycklingar(min email) kommer svaret här hoppas det är ok då jag tycker svaret har anknytning till den här tråden:

Vi är fyra personer. Två hämtar kycklingarna i hönsgården och ger dom till mig eller min hjälpreda som tar emot kycklingen i ett annat rum. Vänder den upp och ner lyfter upp den mot bröstet och slår sedan huvudet mot en betongkant(fönsterkarm i betong) så den tuppar av(dom dör här i 90% av fallen, resten är medvetslösa) Stoppar sen ner den i en plåttratt och klipper av huvudet med en större sax.

Denna metod går snabbt, dom hinner aldrig fatta vad som händer och jag har aldrig upplevt nån oro i flocken som skall slaktas. Dom är vana vid hantering och drabbas inte av panik. Dessutom finns det ingen risk för felhugg på kubben. Under plåttrattarna har jag en balja där blodet hamnar.

Efter jag slaktat 100 kycklingar så ser det inte ut som ett slakthus möjligtvis några blodstänk runt baljan och på betongkanten. Rent och snyggt och lättstädat.

Har två ställ med 8 trattar i varje. När bägge är fulla tömmer jag den första som fyllts och som blött färdigt vid det laget så att det blir plats för nya slaktkroppar.
« Senast ändrad: 19 aug-09 kl 13:22 av Rooster »
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Päran

  • Inlägg: 269
  • Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
SV: Slakta
« Svar #1 skrivet: 19 aug-09 kl 13:40 »
Vad använder du för sax eller är de en sekatör möjligen, har själv problem med att både hålla yxa och höna så tycker de är jättebra med sax, men den jag har nu går bra på mindre ungdjur och kycklingar och skulle gärna ta emot tips om en kraftigare som fortfarande e lättanvänd.

Finns de fler som använder sax?

MVH /Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Slakta
« Svar #2 skrivet: 19 aug-09 kl 14:21 »
Vet inte men det är vanligt till kalkoner tror jag. Vet inte vilken sax dom använder. Jag kör med en stor plåtsax..funkar bra. Det går snabbare än att hålla yxan och kycklingen även om hon är bedövad innan, huvudet ska läggas till rätta och sen ska man måtta med yxan för att hugga rätt. När man huggit stänker det blod överallt och fågeln flaxar..med tratten stoppar man bara ner den bedövade/döda kycklingen. Tar tag i huvudet, drar ut halsen lite, klipper, lägger huvudet i en hink och väntar på nästa.
« Senast ändrad: 19 aug-09 kl 17:01 av Rooster »
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser