Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hallon i vinbärsbusken  (läst 1379 gånger)

Larsa D

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
Hallon i vinbärsbusken
« skrivet: 16 apr-15 kl 14:33 »
Hej.

Har försökt att söka svar men hittar inget.

Har sedan början av 2000 en gård med kanske 10 vinbärsbuskar, svarta och röda, som under många år förnekades kärlek. Sedan tre år har vi försökt kompensera detta med lita gallring och stödramar etc. Ett flertal av dessa buskar har dock "problem" med att det växer hallon i dem. Alltså inte bara runt eller under utan bokstavligen i. Mitt i flera av vinbärsbuskarna kommer det nya skott på hallon vilket vi, eller i alla fall jag, upplever som störande.

Jag har förstått så pass mycket att hallon och vinbär har liknande önskemål när det kommer till levnadsbetingelserna men jag skulle gärna bli av med hallonen och få vinbären att må lite bättre. Är det någon som har någon idé om hur det skulle kunna gå till?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hallon i vinbärsbusken
« Svar #1 skrivet: 16 apr-15 kl 15:59 »
Man kan gräva upp vinbärsbusken tidigt på våren, eller sent på hösten och rensa bort alla hallonrötter från vinbärens rötter, förmodligen förlorar man då ett års vinbärsskörd, men om man bara vattnar ordentligt så klarar vinbärsbusken behandlingen.

Annars så kan man bara se till att gräva bort alla hallonplantor inom en radie av minst 8m från vinbärsbuskarna, och konsekvent klippa bort alla ev rotskott från hallonen som ändå kommer upp.

Man skall också se till att det inte växer gräs, eller något annat under vinbärsbusken, den skall inte ha någon konkurrens

Larsa D

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Hallon i vinbärsbusken
« Svar #2 skrivet: 16 apr-15 kl 22:35 »
Det förefaller som att alternativ 1 är något lättare än alternativ 2 även om inget av dem är speciellt enkelt. Jag får ta sommaren till att fundera på hur jag ska göra men jag om jag ändå måste upp med buskarna så behöver de ändå sättas om på ny plats annars är vi snart där igen, jag har nämligen en känsla av att striden mot hallonen kommer jag att förlora.

Tack för snabbt och utförligt svar!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hallon i vinbärsbusken
« Svar #3 skrivet: 17 apr-15 kl 08:58 »
Du kan ju kapitulera och istället lägga ner de yttre vinbärsgrenarna i marken. De bildar lydigt rötter så du kan starta om på ett nytt ställe med enbart vinbär.
Hallon är otroliga, jag har ett ställe där jag gräver upp alla plantorna flera ggr varje säsong och ger bort till den som vill ha.
Trots det, har jag även i år nya skott som kommer upp. Otroligt, men det är ju gott att ha infrusna rårörda hallon att njuta av hela vintern.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hallon i vinbärsbusken
« Svar #4 skrivet: 17 apr-15 kl 09:56 »
Du kan bara klippa av hallonen så nära marken som möjligt, täck sen med tex tidningar/kartong under vinbären. Eller dra upp så långt ner som möjligt på hallonspröten så följer roten med ibland och sen täcka enligt ovan. Med detta tröttar du ut hallonen om proceduren upprepas under sommaren och nästa år.
De hallon som flyttar ut utanför vinbärsbuskarna klipper en av med gräsklippare.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Larsa D

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Hallon i vinbärsbusken
« Svar #5 skrivet: 18 apr-15 kl 12:37 »
Znibban: kapitulera har varit en tanke, jag får väga det mot att försöka rädda de buskar jag redan har. Tack.

christelle: Det är precis så jag gjort (med undantag för kartongtipset) under tre års tid. Eftersom hallonen fortsätter att komma - bokstavligen - "mitt i" vinbärsbusken så hjälper det tyvärr inte.

Nåväl, bara den som ger upp förlorar... eller nått.  ;)

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hallon i vinbärsbusken
« Svar #6 skrivet: 18 apr-15 kl 12:59 »
Jaha se där  :D Om man slitsar täckningsmaterialet och tråcklar in det mellan vinbärsgrenarna så kanske det funkar bättre? Fast klippa av en del hallon får man nog göra i rätt några år innan de blir uttröttade, om de nu lyckas ta sig upp med ett eller annat spröt mellan grenarna och täckningen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser