Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal äppelmust...  (läst 5515 gånger)

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
Gammal äppelmust...
« skrivet: 05 dec-14 kl 16:31 »
Jag har "hittat" flera flaskor äppelmust i källaren. Vi pressade den musten 2008, pastöriserade den. I den källaren är det kylskåpskallt mitt i vintern, men på somrarna är där 20 grader. Jag öppnade en flaska idag, den var ordentligt tillsluten. Smakade lite, den smakade bra, doftar bra. Jag brukar aldrig vara orolig för att äta sådant som man med sina sinnen upplever som ok, även om det är gammalt, men nu är jag osäker. Har något svagt minne av att ha läst om jordbakterier, botulism  eller något annat som man ska vara försiktig med när det gäller must... Vad tror ni?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Gammal äppelmust...
« Svar #1 skrivet: 05 dec-14 kl 17:11 »
Just äppelmust är det nog ingen större risk för botulism, dels är pH värdet lågt dessutom är det inte näringsrikt. Smakar det OK + inte ser en massa grums så är det nog inget problem.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Gammal äppelmust...
« Svar #2 skrivet: 05 dec-14 kl 17:12 »
Det beror nog på hur hög temperatur du pastöriserade i om det kan finnas botulinumtoxin i produkten. Det är inget man känner på smaken.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Gammal äppelmust...
« Svar #3 skrivet: 05 dec-14 kl 19:27 »
Visst dör väl botuliniumbakterier vid 70(?) grader? Om du vill använda den kan du kanske låta den koka några minuter för att vara säker och sen smaksätta den med julkryddor och dricka som "glögg"?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Gammal äppelmust...
« Svar #4 skrivet: 05 dec-14 kl 19:32 »
Det beror nog på hur hög temperatur du pastöriserade i om det kan finnas botulinumtoxin i produkten. Det är inget man känner på smaken.

Hur tänker du nu? Menar du att man kan pastörisera så bakteriesporer dör? Då måste man ju autoklavera, och det har ju inget med patörisering att göra!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Gammal äppelmust...
« Svar #5 skrivet: 05 dec-14 kl 19:46 »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Gammal äppelmust...
« Svar #6 skrivet: 05 dec-14 kl 20:52 »
Bakterierna dör av kokning.
Sporerna överlever kokning.
Giftet förstörs av kokning.


Kokar du musten i tio minuter behöver du inte vara rädd för botulism.


Ref: http://emergency.cdc.gov/agent/Botulism/clinicians/control.asp


/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Gammal äppelmust...
« Svar #7 skrivet: 06 dec-14 kl 04:19 »
Men Clostridium botulinum växer, som redan påpekats, inte i äppelmust. Äppelmust har ett pH-värde på < 4, och Clostridium botulinum växer inte under 4.5, detta då förutom att den också bara växer i proteinrika livsmedel!

https://www.foodsafety.wisc.edu/business_food/files/Approximate_pH.pdf

http://www.foodsafety.unl.edu/pathogens/botulinum.html

Förövrigt är det mycket vanligt med matförgiftning via äppelmust, men då rör det sig i 99 fall av 100 om E. coli eller Salmonella från opastöriserad äppelmust eller äppelcider.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Gammal äppelmust...
« Svar #8 skrivet: 06 dec-14 kl 10:54 »
Men Clostridium botulinum växer, som redan påpekats, inte i äppelmust. Äppelmust har ett pH-värde på < 4, och Clostridium botulinum växer inte under 4.5, detta då förutom att den också bara växer i proteinrika livsmedel!


 :-[ Missade det. Bra info! Den andra länken skriver om t.ex. vitlök i olja, jag har svårt att få ihop det med kravet på proteinrikhet. Var finns den infon, eller är det så att vitlök innehåller mycket protein?


/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Gammal äppelmust...
« Svar #9 skrivet: 06 dec-14 kl 11:09 »

 :-[ Missade det. Bra info! Den andra länken skriver om t.ex. vitlök i olja, jag har svårt att få ihop det med kravet på proteinrikhet. Var finns den infon, eller är det så att vitlök innehåller mycket protein?


/Torpjens

Vitlök har ungefär samma proteinhalt som korv, det är mer än tillräckligt för Clostridium, och mycket mera än i all frukt

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Gammal äppelmust...
« Svar #10 skrivet: 06 dec-14 kl 17:27 »

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Gammal äppelmust...
« Svar #11 skrivet: 06 dec-14 kl 17:40 »
När det gäller näringsinnehåll, så föredrar jag THL:s databas

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=393&lang=sv

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Gammal äppelmust...
« Svar #12 skrivet: 06 dec-14 kl 20:06 »
Oj. Vad ni kan mycket här, och hittar länkar! Tack! Men nu får ja läsa lite mer noga för att känna mig säker.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Gammal äppelmust...
« Svar #13 skrivet: 06 dec-14 kl 23:27 »
Spännande, Kurt!

Den svenska vitlöken innehåller mer energi än den finska, och den finska är proteinrikare.

Varför föredrar du de finska tabellerna?


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Gammal äppelmust...
« Svar #14 skrivet: 07 dec-14 kl 06:15 »
THL:s databas har fler maträtter, dessutom finns det en massa andra funktioner t ex finna livsmedel som innehåller mest och minst av ett ämne

Olav

  • Inlägg: 11
  • jag ger mig inte,promenadstråk skall anläggas där
    • Skåne
SV: Gammal äppelmust...
« Svar #15 skrivet: 24 nov-15 kl 10:33 »
Ny bakat bröd, goda nyheter och gammalt mjöd skall man inte spara. Det gäller nog äpplejuice också:-))


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tli, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser