Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Funderar på att skaffa ankor!  (läst 2790 gånger)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Funderar på att skaffa ankor!
« skrivet: 30 maj-17 kl 08:00 »
Jag funderar på att skaffa ankor. Jag är 11 år. Men nu är det lite problem jag träffat på. Jag åker till fjällen ibland och ankor kan väll inte bo inomhus? Men då vet jag att min farmors syster gärna vill ha höns och kan ta hand om dom. Men ibland åker jag båt, kan vara borta 3 dagar Max, vad gör man då? Sen funderar jag på att skaffa någon mindre ras som inte kan flyga så bra, men måste man ändå ha tak?


Postat med Alternativ.nu´s app

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Funderar på att skaffa ankor!
« Svar #1 skrivet: 30 maj-17 kl 15:22 »
Inget svar?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Funderar på att skaffa ankor!
« Svar #2 skrivet: 07 jun-17 kl 22:26 »
På jordbruksverkets hemsida hittar du alla regler för skötsel av djur. I stort funkar djur och semester inte alls, tillsyn 2 gånger/dygn gäller nog  princip alla djur.

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Funderar på att skaffa ankor!
« Svar #3 skrivet: 08 jun-17 kl 00:56 »
Du har kanske någon granne eller annan bekant som kan komma och titta till ankorna när du är bortrest? Man kan ha ett mindre område som är inhängnat med nättak där de kan gå ute som de vill och sen ha ett större område där de får gå lösa när ni är hemma och det är dagsljus.

Postat med Alternativ.nu´s app


Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Funderar på att skaffa ankor!
« Svar #4 skrivet: 12 jun-17 kl 17:43 »
Okej


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Funderar på att skaffa ankor!
« Svar #5 skrivet: 12 jun-17 kl 20:11 »
Kanske skall fundera en extra gång om det är något för dig då du "bara" är 11 år.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Funderar på att skaffa ankor!
« Svar #6 skrivet: 12 jun-17 kl 21:54 »
Du, jag kan en del om djur och det spelar ingen roll om oldern


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Funderar på att skaffa ankor!
« Svar #7 skrivet: 13 jun-17 kl 15:18 »
Javisst det betvivlar jag inte men din analytiska och värdesättande förmåga kanske inte är fullt utvecklad pgra din ringa ålder.

Du verkar ju ha svaren på din fråga i frågan du ställer, dessutom så bör du diskutera detta med dina föräldrar motsv då det i grund och botten dem som bestämmer om du ska få ha husdjur eller inte.

Kanske du ska vänta med ankor tills du också på ett passande och praktiskt sätt kan hantera dem fullt ut, dvs veta att man har tid att ta hand om dem.

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Funderar på att skaffa ankor!
« Svar #8 skrivet: 14 jun-17 kl 08:48 »
Glömde säga, vi vingklipper våra myskankor för de flyger fantastiskt bra. De kan dock fortfarande lyfta ca 2m från marken.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Funderar på att skaffa ankor!
« Svar #9 skrivet: 14 jun-17 kl 22:43 »
Det är tyvärr inte lämpligt att ha ankor såsom ni bor nu, det får du nog vänta med till senare.
De kräver mer än höns när det gäller hur de vill leva för att trivas. (har haft ankor).
Annars är de trevliga djur och går att få ganska tama.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Funderar på att skaffa ankor!
« Svar #10 skrivet: 15 jun-17 kl 12:52 »
På sommaren kan det för visso kanske gå om du bara vill ha ett par-tre stycken, om du kan få hjälp av någon som kan att trimma vingpennorna (fjädrarna som gör att de kan lyfta, till skillnad mot höns är ankor ganska duktiga flygare som sagt) på rätt sätt. Kanske ni har kvar någon gammal uppblåsbar barnbadbassäng eller liknande som inte är för liten?
Om du byter vatten i den varje dag och flyttar dem emellan en hage så att de inte blir förkylda av att ligga i vattnet hela tiden kan det nog fungera, du måste vakta dem hala tiden när de inte är i hagen, och noga se till att hundarna inte kommer nära hagen.

Har ni ett par sådana vita pinnar man har till växthus eller elrör kan du valla dem med dessa i en V-form när du går bakom dem och mota in dem i rätt riktning.

Enklast är nog om ni bygger ett litet flyttbart hus som kan stå på gräset så att ni kan bära runt det när det börjar bli för lortigt och slitet.

Det är framåt vintern det börjar bli krångligt (det är svårt att ha dem inne, och det är dyrt och krångligt att bygga ett ankhus som klarar vintern), så kanske ni skall börja med att låna några ankor över sommaren så att du får prova på.

Annars äter ankor det mesta, likt höns men mer örter och sådant, de äter även saker som överbliven frukostgröt, mm.
De behöver också, liksom höns, särkilt foder med mer näring och mineraler utöver matresterna.
De behöver även en liknande vattenautomat som hönsen (men med brett fat så att de kan doppa ned näbben) , enklast är om ni kan köpa eller låna en liten billig plast automat för vattnet som du fyller på morgonen, så håller det sig frecht och de kommer inte åt så lätt att bajsa i vattnet. Sedan byter du det igen när det blir lortigt eller framåt kvällen, spolar rent automaten igen nästa morgon, osv. Har du en skål behöver du byta betydligt mer ofta och vara mer noga att tvätta ren den, men det fungerar.













Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Funderar på att skaffa ankor!
« Svar #11 skrivet: 16 jun-17 kl 21:59 »

 så att de inte blir förkylda av att ligga i vattnet hela tiden

En anka tål vatten ganska bra kan jag upplysa om  ;)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Funderar på att skaffa ankor!
« Svar #12 skrivet: 18 jun-17 kl 20:20 »
Ja, direktcitat ur boken utan att tänka efter... sommartid skall det inte vara problem med det (på vintern kan de ibland ligga i hela tiden, vilket är mindre bra när de går upp sedan), men det blir fort äckligt så man bör reglera det ändå... (vet iaf de har någon cirkulationsgrej i stadsparken här som rör om i vattnet där de har ankor och gässen på vintern så att det alltid spolas upp nytt, rent vatten som värmts av havsvattnet längre ned).
Vi brukade valla ned dem till en sjö som ligger rakt nedanför där så allt detdär gav sig självt då i och med det.

Jag antar att det måhända också är menat att de kan bli mer mottagliga för infektionssjukdommar om de dricker vatten som är för mycket nerbajast och så, men det ser man... Va rlänge sedan hade ankor nu, så kommer inte ihåg alla detaljer ur boken, men vad jag minns så var de ganska tacksamma, bara man kom ihåg detdär med att trimma vingpennorna på dem... (Det är alltså bara vissa av fjädrarna man klipper när man talar om vingklippning, det är som att klippa hår eller naglar för oss).







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 3 användare
Tur-Johan, wazi, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser