Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  2018  (läst 1431 gånger)

TynneLundin

  • Inlägg: 14
    • Gotland
2018
« skrivet: 16 okt-17 kl 22:22 »
Snart börjar vårt riktiga biodlarår eftersom vi fick 2 avläggare i juli ( Carnica ). :)
Ett var starkt som bara den och det andra lite segt hela tiden men ändå fick vi 10kg honung från båda vid slutskattning i början av augusti.
Har haft bin för 30år sedan (innan varroa) men dom dog av någon anledning men nu har vi återupptagit en gammal önskan att vara ute i naturen och jobba med biodling igen.
Kikat på detta forum och uppdaterat mig inom detta och tänker på att när varroan kom,1987 tror jag till gotland så pratades det mycket om metoder men alla kändes mycket jobbiga och arbetsamma så jag minns att många sa att dom skulle lägga av då.
Idag känns det mycket bättre när många smarta människor kommit på hur det funkar och hjälpmedel som myrsyra (det hade vi då med) men nu oxalsyra mm, och hur man använder det på ett hyfsat effektivt sätt.
För att inte tala om skälderhuskupans ersättare-->Frigolitkupan.
Idag har vi även internet och oboy vad mycket man hittar där idag, youtube.
Så det jag grunnar nu på är Kupmodell om jag får mina bin att överleva och jag utökar nästa år.
Har idag lågnormal som yngellådor och lite hls till skattlådor men är inte riktigt nöjd med nackakupan (inget muskydd eller flusterförminskare av metall).
Har en flexibotten som test, gillar att kunna kika lite på botten och känns som lite mer möjligheter med den.
Langstroth verkar större och vanligare men kanske inte i sverige men om man vill bli rationell kanske man borde jobba med större kupor?
Idag finns det nästan för många typer att välja mellan.
Använder hoffman ramar men tycker att dom klistrar fast dom jäkligt mycket.
Skulle uppskatta lite tips under vintern för om 5 månader startar det och jag behöver bestämma mig. ;)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: 2018
« Svar #1 skrivet: 17 okt-17 kl 19:13 »
Bina övervintrar väldigt bra i Nackalådor. Men Nackas bottnar, liksom "Flexibottnen" har flera brister. Själv tillverkar jag egna nätbottnar i trä, men främsta orsaken till dem är att jag vandrar väldigt mycket med samhällena, och då behövs tuffare bottnar än cellplast.

Ingen i Sverige idag inköpsbar kupa har orsakat så många vinterdöda samhällen som Skälderhuskupan. Den är för övrigt marknadens tyngsta uppstaplingskupa... Ingen kupa ger så mycket kondens på insidan som den.

Hoffmanramar utan att slunga i automatisk slungline är överkurs. Jag skulle aldrig rekommendera dem om man har bi som sätter mycket propolis.

Det finns biodlare i vårt land som har bara 2-3 samhällen och 3/4 Langstroth, och det finns de som har 1 200 samhällen och LN/HLS. Frågan är istället hur du tror att din biodling ser ut om 8-10 år? Slungline? Truck och vandringsbiodling kontra permanenta uppställningsplatser? 10 samhällen eller 200 samhällen? Osv osv.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: 2018
« Svar #2 skrivet: 17 okt-17 kl 20:23 »
Ska du öka ut biodlingen väldigt mycket så tänk i första hand ergonomiskt när du väljer material. Rygg, armar, knän och höfter tar mycket stryk vid tunga lyft speciellt vid vridning.
Att alla kupans olika delar är utbytbara är oxå viktigt. Tex att vid kontroll lätt kunna ta ut bottnen och vid behov ha en ren botten att sätta in direkt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

TynneLundin

  • Inlägg: 14
    • Gotland
SV: 2018
« Svar #3 skrivet: 17 okt-17 kl 20:32 »
Perfekt, precis ett sånt svar jag vill ha. ;)
Hade faktiskt skälderhuskupor 30 år sedan. >:(
Vi hade också väldigt aggressiva bin på den tiden så jag blev ofantligt överraskad av Carnica avläggarna vi fick, skaffade en ny modern bidräkt men har faktiskt inte använt den ännu, otroligt snälla bin.
Jag siktar nog mot 100 kupor om det går men vill gärna ha en effektiv odling för att orka med. Filmen från bihålans honungshantering är riktigt inspirerande https://www.youtube.com/watch?v=vrqkepJ5Ti0&t=34s&list=FL3reSEKwBDH9SKtHGZlX5kg&index=1

Jag har också tänkt på att det är inte nödvändigt med plastbottnar men hittar ingen bra ritning på träbotten man kan göra själv, ännu. Känner att jobba med Ln och HLS är helt ok men vill ändå dryfta frågan om något riktigt negativt kommer fram.Tittat lite i katalogerna för att köpa hem någon träbotten för kopiering men inte hittat någon lämplig kandidat ännu.

En sån truck du pratade om tidigare i din 10 saker lista verkar bra men kanske om nåt år.
Var på biodlarmöte i helgen med proffsen och då talades det om att ha runt 8 kupor per bigård var optimalt men att man får testa hur mycket varje plats tål innan produktion minskar, det blir i så fall typ 10 gårdar eller nåt, men är samtidigt intresserad av att ta hem flera kupor över vintern för att ha mera koll på dom

Liten kul sak kom upp på mötet, frågan var om någon (ca:25 stycken på mötet) hade fått mer skörd än vanligt? 2 räckte upp handen.
Den ena sa att hon förlorade drottningen runt midsommar tror jag och bina liksom började "dra" och hon försökte att sätta till en ny drottning men lyckades inte förrän andra eller tredje försöket flera veckor senare, under tiden drog bina in honung så hon fick 100kg från det samhället? ;D så det kan bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser