Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skånegås - slaktvikt  (läst 7012 gånger)

charlotte_13

  • Inlägg: 17
    • Skåne
    • Skingeröd Gård
Skånegås - slaktvikt
« skrivet: 18 mar-16 kl 08:16 »
Hej!
Fundering på det här med skånegåsen och deras storlek. Vi har en trio som vi hoppas får ett gäng gässlingar nu till sommaren. Tanken är väl då att äta upp ett par av dem. Ni med Skånegäss ,vad brukar de i snitt väga om de slaktas kring Mårten? Får de plats i en normal ugn?
Gårdsägare i Skingeröd, norra Skåne. Har Hedemorahöns, Blekingeankor och Skånegäss i genbank.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Skånegås - slaktvikt
« Svar #1 skrivet: 18 mar-16 kl 11:28 »
De bör hamna på 4-5kg..och går in i en normalstor ugn.. Jag har haft italiensk vitgås till slakt huvudsakligen och de är något kilo mindre..de räckte fint till en middag på 6 personer.. Många korsar skånegås hanen med italiensk vitgås för att få upp slaktvikt samt mer ägg..
Fjäderfän och kaniner

charlotte_13

  • Inlägg: 17
    • Skåne
    • Skingeröd Gård
SV: Skånegås - slaktvikt
« Svar #2 skrivet: 18 mar-16 kl 11:37 »
De bör hamna på 4-5kg..och går in i en normalstor ugn.. Jag har haft italiensk vitgås till slakt huvudsakligen och de är något kilo mindre..de räckte fint till en middag på 6 personer.. Många korsar skånegås hanen med italiensk vitgås för att få upp slaktvikt samt mer ägg..

Fast jag tycker mig ha läst tvärtom, att man korsar med italiensk för att få mindre djur just iom att Skånegåsen är så stor.
Gårdsägare i Skingeröd, norra Skåne. Har Hedemorahöns, Blekingeankor och Skånegäss i genbank.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skånegås - slaktvikt
« Svar #3 skrivet: 18 mar-16 kl 12:02 »
Jag tror att ni menar precis samma sak, men säger det på olika sätt. Eller?

MVH
Magnus

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Skånegås - slaktvikt
« Svar #4 skrivet: 18 mar-16 kl 14:09 »
Skånegåsen värper ca20 ägg och italienaren 60-80.
Korsar du skånehanen med italienarehonan så kan du ta fler avkommor och få upp vikten något.
Fjäderfän och kaniner

Gilbert

  • Gäst
SV: Skånegås - slaktvikt
« Svar #5 skrivet: 11 apr-16 kl 09:56 »
Senaste gåsen vägde 7.4 kg

Man kan dela dem!!!

 

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Skånegås - slaktvikt
« Svar #6 skrivet: 28 aug-17 kl 15:05 »
Vissa år hade vi genomsnittsvikt på 8-9kg. De är goda men blir mycket fett att ösa.

Sen gäller det att få mer dem i vikt till parningssäsongen. Feta djur är inte så bra i aveln.


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Skånegås - slaktvikt
« Svar #7 skrivet: 31 aug-17 kl 10:59 »
Det är skillnad på hel gås och slaktvikt. Har du en slaktvikt på 8-9kg så är det en rejäl gås
Fjäderfän och kaniner

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Skånegås - slaktvikt
« Svar #8 skrivet: 02 sep-17 kl 07:24 »
Det är skillnad på hel gås och slaktvikt. Har du en slaktvikt på 8-9kg så är det en rejäl gås
Ja, det var rejäla gäss. Några av dem blev tom frimärke.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

843 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, GE202, Tångräkan, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser