Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  afrikanska knölgäss  (läst 3545 gånger)

hönsgalen

  • Inlägg: 358
afrikanska knölgäss
« skrivet: 01 aug-09 kl 17:51 »
har kläckt fram afrikanska knölgäss
dom är nu ca 1 och en halv månad
är det nån som har tips på hur man ser skillnad på könen?
tror inte det går att se på bilderna men jag måste bara sätt in några
dom är så goa och tama och sällskapliga!!!
finns det nån mer som har afrikanska knölisar?

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: afrikanska knölgäss
« Svar #1 skrivet: 02 aug-09 kl 09:51 »
Hanarna får en större knöl på näbben än vad honorna får. Men jag vet inte riktigt hur gamla de ska vara för att man ska kunna se skillnaden.

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: afrikanska knölgäss
« Svar #2 skrivet: 02 aug-09 kl 15:06 »
hannen blir större och smalare och honan lite mindre mer kompakt.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: afrikanska knölgäss
« Svar #3 skrivet: 03 aug-09 kl 23:14 »
Jag har själv den kinestiska varianten av knölgäss, eller svangäss som de kallas. och de var nästan ett år innan jag kunde se könen utifrån deras utseende....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

hönsgalen

  • Inlägg: 358
SV: afrikanska knölgäss
« Svar #4 skrivet: 05 aug-09 kl 01:34 »
men dom ser olika ut på näbben
endel har liksom en liten kulle där knölen ska komma
och andra har som 2 kullar med en liten försänking mellan.
borde vara tecken på olika kön tycker jag???
eller???

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: afrikanska knölgäss
« Svar #5 skrivet: 05 aug-09 kl 11:08 »
Ja det bör det vara men det är väldigt lurande.... de får ju båda knölar, bara det att den hanen får större. Men ibland kan hanens knöl vara sent utvecklad.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: afrikanska knölgäss
« Svar #6 skrivet: 06 aug-09 kl 11:32 »
Mina två är i samma ålder. Fick en hane och hona. Ren tur av tre köpta. Den tredje var en skåne vi fick av mistag. Första bilden är honan de andra hanen. Inga superbilder men man ser att hanens näbb har en liten upphöjning mitt på.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: afrikanska knölgäss
« Svar #7 skrivet: 06 aug-09 kl 11:33 »
Bild på hanen fick inte plats. Här är han. Glömde skriva att hans näbb är mörkare.

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: afrikanska knölgäss
« Svar #8 skrivet: 13 aug-09 kl 10:34 »
Nån som kan berätta nånting om den afrikanska gåsen? Egenskaper, osv...
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: afrikanska knölgäss
« Svar #9 skrivet: 13 aug-09 kl 17:46 »
Nina K
Vad menar du med att hanens näbb är mörkare, är den ej helt svart så är han inte godkänd.... knölgäss ska ha en så svart näbb att hela är det annars så är de inte godkännda att ställa ut, om man nu vill det. Desstu mer helsvart näbben är destu mer "renrasig" och "korrekt" är de....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

hönsgalen

  • Inlägg: 358
SV: afrikanska knölgäss
« Svar #10 skrivet: 13 aug-09 kl 22:37 »
jag vet faktiskt inte så mycket om dom
men dom är iallafall urtrevliga ,blir gärna klappade
och kommer fram och äter ur händerna
en sak vet jag och det är att dom blir mycket större än kineserna

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: afrikanska knölgäss
« Svar #11 skrivet: 13 aug-09 kl 23:53 »
Båda har mörka näbbar men när jag tittar på mina så är hanen en aning mörkare. i mina ögon  :P men det kanske är en tillfällighet.  :-[

Elixir

  • Inlägg: 23
  • Så länge man inte vet, så vet man inte!
SV: afrikanska knölgäss
« Svar #12 skrivet: 25 aug-09 kl 08:15 »
Jag har hört några tips som jag använder mig av...

Honor har mörkare/dovare röst.

Om du tittar på gässen från sidan så ser honan mer kantig ut (fyrkantig) i profil från stjärtfjädrar till benen under magen. Hanarna "sneddar" liksom från ben till stjärt.

Honor går mer i vågrät form medan hanar sträcker sig lite mer (tänk lite löpand-stuk....)

Helt lätt är det inte men man kan ju göra en god gissning. Parningsritualer (som nog kommer om någon månad) är inte helt säkert tecken då gäss kan vara bi- och homosexuella. Men ser du "snorren" dingla där bak så vet du att DET är en pojke åtminstone.

Lycka till!
Har hästar, hundar, katter, höns, silkeshöns och knölgäss.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: afrikanska knölgäss
« Svar #13 skrivet: 03 jan-10 kl 08:52 »
Afrikansk gås :) :) :)

Hi Hi, jag var faktiskt den som tog in rasen i  Sverige (tror jag åtminstonne) Jag var även först med att visa dem på utställning. (Fera namnkunniga domare var i alla fall eniga om detta)

Afrikansk gås är inte från Afrika utan från Amerika. Där korsades den fram under slutet av 1800-talet, och blev godkänd som ras av Amerikanska rasfjäderfä organisationen under 1870-talet. Man använde bla  Toulouse, Emden och Kinesisk gås.

Ursprungsfärgen är "brun" (som bilderna som visats i denna tråd) men en vit variant har funnits länge. (finns dock inte i Sverige vad jag vet) På senare år har det även kommit en Buff variant i USA.

Djuren ska vara stora och tunga. En vuxen hane ska helst väga bort emot 10 kg. Denna storlek har jag dock inte sett vare sig i Danmark eller Sverige. Många så kallade Afrikanska gäss är tyvärr inte i närheten av den vikten utan stannar kanske vid 6kg eller så :(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: afrikanska knölgäss
« Svar #14 skrivet: 03 jan-10 kl 09:04 »
Vet inte hur de är med knölgäss men bland andra gåsarter brukar hannarna sträcka på sig och försvara flocken mot faror tex en hund man har med sig, måste väl gå att vända ut och in på knölgässens kloak så man ser snäckan på hanarna eller? själv har jag italiensk gås där gör man så/Grimbart
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser