Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Badkar...  (läst 1619 gånger)

J.palmgren

  • Gäst
Badkar...
« skrivet: 15 apr-11 kl 21:27 »
Hejsan alla allvetare på forumet!

 Jag har nu äntligen bestämt mig för att skaffa gäss! det jag funderar på är om de brukar gå långt ifrån gården när de ska söka vattedrag? det ligger nämligen en sjö nedanför huset, ca 400 meter. problemet är bara att de då går över byavägen och det är ju risk för platta gåsar då.... räcker det för dem om jag gräver ner ett badkar? nöjer de sig med detta eller måste jag hägna in dem?

Mvh Johanna

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Badkar...
« Svar #1 skrivet: 15 apr-11 kl 22:18 »
Du får hägna in dom annars kommer de garanterat gå till sjön.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Badkar...
« Svar #2 skrivet: 17 apr-11 kl 08:27 »
Enligt min erfarenhet respekterar gäss väldigt enkla staket så länge de trivs på det område det är tänkt de ska bo på. Vi bor ca 80 meter från en sjö och har gässen omväxlande uppe på tomten (där vi har ett badkar till dem) och ibland i ett inhägnat område nere i vassen vid sjön. Vi har bara ett lågt fårstängsel och de har sjön inom synhåll vart de än går men det har fungerat bra hittills.
Skaffa gärna flera badkar eller liknande annars blir det lätt så att de mest ranghöga badar tills de tröttnar och sen bestämmer att flocken ska gå någon annanstans innan alla fått sig ett dopp.
Lycka till med gässen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser