Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verka klövar, behöver hjälp  (läst 7038 gånger)

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
Verka klövar, behöver hjälp
« skrivet: 28 dec-12 kl 14:10 »
Hej hej!

Skulle idag ta tag i min första klövverkning och det såg väl sådär bra ut (se bilder)...

Tycker det är svårt, framförallt med hälen som är överväxt....hur mycket kan man egentligen ta? Vad ska jag använda för redskap? Skaffade mig en ordentlig sekatör, men den vill inte riktigt.

Finns det någon bra guide som jag inte lyckats hitta trots mitt intensiva sökande?

Berätta aaaallt ni vet, jag är nybörjare :)

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Verka klövar, behöver hjälp
« Svar #1 skrivet: 28 dec-12 kl 15:14 »
Leta upp nån fårägare som kan visa . Mycket lättare att se på nån gång och sen prova själv.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Verka klövar, behöver hjälp
« Svar #2 skrivet: 28 dec-12 kl 16:43 »
Hej. Kolla rund efter annat och såg denna video om klövklippning av getter. Som när vi klipper fåren här hemma.

How to Trim Goat Hooves - The GoatMentor

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Verka klövar, behöver hjälp
« Svar #3 skrivet: 28 dec-12 kl 16:50 »
När det blöder... då har man tagit för mycket. Nej skämt o sido, skrapa lite med sekatören och "vik upp" flikarna som vikt sig över klöven. När det börjar bli lite fastare horn(det heter det på får också va? :P) och man fått bort det mjöliga skräpet brukar det vara ganska lätt att se vart man ska/kan klippa. Så gjorde jag i början, det var ett bra sätt att lära sig "känslan" vart man ska klippa.
Hoppas det gjorde dig något klokare, är så svårt att få vissa saker begripligt i text.

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: Verka klövar, behöver hjälp
« Svar #4 skrivet: 28 dec-12 kl 23:29 »
Hej!

Jag blev getägare i juli och två av mina hade inte riktigt men nästan lika överväxta klövar när de kom. Jag fick hjälp av att läsa här: http://fiascofarm.com/goats/hoof-trim-rf.htm.

Vid den första akuta verkningen klippte jag av allt som stack ut på hälen, jag var osäker och tog lite lite i taget men det gick i mitt fall bra att ta bort allt som så att säga stod ut från sulan. Sedan tog jag kanterna så jag fick bort allt som vill vika sig över sulan och att ingen "smuts-kant" blir kvar. Till sist trimmade jag lite av vinkeln mot tån då de var sådär en centimeter längre i tån än hälen när klumpen där väl var borta.

Någon vecka senare körde vi fintrimning och jobbade mer med en bra vinkel också. Jag vet inte om det finns någon anledning att dela upp det egentligen men mina två med risiga fötter var också de skyggaste så jag valde att dela upp stressen lite.

Jag vet inte vad du har för sekatör nu, men den generella rekommendationen brukar vara en med skär utan plastkanter då de bara är i vägen. Jag är supernöjd med min från biltema även om jag kommit på att jag vill ha en till modell mindre. Om du är osäker och inte har någon som kan hjälpa dig så ta bara lite lite åt gången så ska du se att det går bra. Lycka till! :)

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Sussilo

  • Gäst
SV: Verka klövar, behöver hjälp
« Svar #5 skrivet: 29 dec-12 kl 09:51 »
Bra att du tar tag i de där klövarna  :)! Här kommer ännu en länk. Jag har alltid använt en helt vanlig liten avbitartång. Den är lätt att använda, man kommer åt och det är svårt att klippa för mycket.

http://www.ofm.ch/Milchschaf/pflege_klauen.htm

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
SV: Verka klövar, behöver hjälp
« Svar #6 skrivet: 29 dec-12 kl 19:23 »
Tack alla! Jättebra tips och länkar, allihopa :)

Ska göra ett nytt försök nu i veckan när jag blir ledig igen, denna gången full av era goda tips ;)



cbj

  • Inlägg: 1
SV: Verka klövar, behöver hjälp
« Svar #7 skrivet: 16 apr-14 kl 13:30 »
Hej,
Har nyss pratad med grannen som verka klöver hos sina får, eftersom jag ska göra det hos våran får och är nybörjare med. Han sa att det går mycket lättare när fåren har varit ute och klöverns är lite "uppblött" och mjuka, sedan är det att kappa topparna (ca 1 cm per år och efter det lite i tåget, akta pulpan) efter det få man in saxen för att klippa bort klövdelen som brukar växer in under. Ska prova det nu och använder sekartören istället för saxen då den lägger bättre i handen, få se hur det går.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Verka klövar, behöver hjälp
« Svar #8 skrivet: 16 apr-14 kl 15:39 »
Jag tyckte det var betydligt lättare med en hovtång, än sekatör.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Verka klövar, behöver hjälp
« Svar #9 skrivet: 16 apr-14 kl 15:44 »
Inte för ja har erfarenhet av  att klippa klövar på getter och dylikt  .Men ska det gå fint och snabbt så rekommenderar ja att man använder en så kallad verktång  då den är slipad för sådant ändamål.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Verka klövar, behöver hjälp
« Svar #10 skrivet: 16 apr-14 kl 17:42 »
Har en bra klövsax, men råkade förlägga den ett par år och använde då ett par olika sekatörer. Det gick nästan lika bra till fåren, men klövsaxen var så pass bra att den fungerade på flera shetlandsponnyer.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Verka klövar, behöver hjälp
« Svar #11 skrivet: 16 apr-14 kl 22:59 »
För oss som är ovana brukar det vara vettigt att ta det i flera omgångar.  Lättare att ta lite till nästa dag, än att försöka sätta tillbaka det som blev för mycket.

  (Jag lärde mig aldrig ordentligt att klippa klövar, eftersom mina getter för det mesta skötte om det där själva på hårda underlag.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Verka klövar, behöver hjälp
« Svar #12 skrivet: 17 apr-14 kl 04:03 »
Har en bra klövsax, men råkade förlägga den ett par år och använde då ett par olika sekatörer. Det gick nästan lika bra till fåren, men klövsaxen var så pass bra att den fungerade på flera shetlandsponnyer.
Lite Ot men än då . Skulle vart intressant
 se dessa hovar på dom små shettisarna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Verka klövar, behöver hjälp
« Svar #13 skrivet: 17 apr-14 kl 08:48 »
För dig Che som är van vid riktiga hästar, så skulle det nog kännas som modellbygge eller att handskas med små barn ;D

Jag har tillfälligt tagit hand om en liten vild minishettishingst som nu i uppfostringssyfte går ihop med den största shettishingsten, en sympatisk grov filur vars hovar är för stora för saxen. Den lille är långtåad och ilsken, men inte mycket större än ett stort får, så snart skall han verkas på mongolernas sätt ;D Skall värma upp med fårklippning och klövvård den närmaste veckan så jag kommer i stämning för den lille gaphalsen.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Verka klövar, behöver hjälp
« Svar #14 skrivet: 18 apr-14 kl 03:31 »
För dig Che som är van vid riktiga hästar, så skulle det nog kännas som modellbygge eller att handskas med små barn ;D

Jag har tillfälligt tagit hand om en liten vild minishettishingst som nu i uppfostringssyfte går ihop med den största shettishingsten, en sympatisk grov filur vars hovar är för stora för saxen. Den lille är långtåad och ilsken, men inte mycket större än ett stort får, så snart skall han verkas på mongolernas sätt ;D Skall värma upp med fårklippning och klövvård den närmaste veckan så jag kommer i stämning för den lille gaphalsen.
Sulle vilja se dig att använda Mongolvis på stor häst ;D Ska erkännas att ja har väl siodär 40år av erfarenhet i hovslageri där av min undran liksom.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Verka klövar, behöver hjälp
« Svar #15 skrivet: 18 apr-14 kl 11:43 »
Jag kan erkänna att det kommer bli spännande att lägga omkull gaphalsen ;D Har bara haft att göra med uppfostrade hästar förut, och aldrig provat att verka en häst liggande.

Nåja, nån gång skall vara den första, som flickan sa ;D Idag skall jag välta får, gaphalsen får en frist.


Mina får går fritt hela året, så fötterna sköter sig nästan helt självt, bara någon enstaka som behöver fixas. Men när jag hade fler får som stallades upp över vintern på mjuk djupströbädd så var det pedikyr laget runt innan betessläpp. Då ser man också om någon skall tas ur avel pga tendens till fel på klövarna.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Verka klövar, behöver hjälp
« Svar #16 skrivet: 18 apr-14 kl 12:21 »
Ja är rätt säker att du hinner nog bli svettig innan du är färdig med den lille vild basen  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser