Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Svartmyror i grönskslandet  (läst 26120 gånger)

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Svartmyror i grönskslandet
« Svar #20 skrivet: 30 maj-16 kl 16:20 »
Håller inte de till i jorden?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Svartmyror i grönskslandet
« Svar #21 skrivet: 02 jun-16 kl 22:20 »
Det kan mycket väl vara myror som skadar småplantorna. Har varit med om detta två gångar. Dels för 21 år sedan där rödmyror tog död på nästan alla mina nyutplanterade kålplantor. Det var då mycket torrt och sandjord. Myrorna sög på själkarna precis vid markytan så de gick av och bladen låg kvar på backen. Så det med alldeles egna ögon, det var rödmyrorna som gjorde det.
Och nu, 21 år senare, just denna vecka. Iår fick jag för mig att så rotsaker på drill, det har blivit torrt på denna höga bädd, grösklippetn har krånglat så har inte kommit igpng med täckning. Myror, denna gången svarta har tagit död på kanske 25% av rödbetsplantorns på samma sätt som med kålen för länge sen. De äter eller suger eller vad de nu gör, precis vid markytan och plantorna går av och liggger sladdriga kvar ☹️. Vattna och täcka för att hålla på fukten är mitt råd till mig.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Svartmyror i grönskslandet
« Svar #22 skrivet: 03 jun-16 kl 08:47 »
Det kan mycket väl vara myror som skadar småplantorna. Har varit med om detta två gångar. Dels för 21 år sedan där rödmyror tog död på nästan alla mina nyutplanterade kålplantor. Det var då mycket torrt och sandjord. Myrorna sög på själkarna precis vid markytan så de gick av och bladen låg kvar på backen. Så det med alldeles egna ögon, det var rödmyrorna som gjorde det.
Och nu, 21 år senare, just denna vecka. Iår fick jag för mig att så rotsaker på drill, det har blivit torrt på denna höga bädd, grösklippetn har krånglat så har inte kommit igpng med täckning. Myror, denna gången svarta har tagit död på kanske 25% av rödbetsplantorns på samma sätt som med kålen för länge sen. De äter eller suger eller vad de nu gör, precis vid markytan och plantorna går av och liggger sladdriga kvar ☹️. Vattna och täcka för att hålla på fukten är mitt råd till mig.
Det är de jag har mest av, rödmyror. Börjat vattna extra där de är. Hoppas på resultat :)
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser