Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygglov organiskt hus  (läst 985 gånger)

Mustapeikko

  • Inlägg: 47
  • vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
bygglov organiskt hus
« skrivet: 28 jan-17 kl 12:29 »
Hej, har planer på att bygga ett hus i tillgängliga och naturliga matrial...hur går man till bästa sätt tillväga för att söka bygglov för detta? Har sett att andra har fått igenom bygglov för jordskepp men det är ju svårt att rita en exakt planlösning på ett byggnad som kommer att variera pga de matrial man får tag på(har inga oroligheter angående själva byggandet och funktionerna den biten har jag koll på) så några råd eller tips om detta tas gärna emot.

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: bygglov organiskt hus
« Svar #1 skrivet: 28 jan-17 kl 13:53 »
Det stora problemet bör inte vara bygglovet utan det följande tekniska samrådet och kontrollplanen. Du måste på papper övertyga tjänstemännen om att din byggnad kommer att uppfylla energikrav, hållfasthet och sådant. Det kan vara svårt om du på förhand inte vet vilka material du kommer att använda. Det kan också vara svårt om du tänker använda material som inte genomgått en massa tekniska tester. Förmodligen är det bäst om du så snart som möjligt pratar med någon på kommunen om dina planer så att du vet vilka krav de kommer att ställa innan du själv lägger för mycket tid på projektet.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bygglov organiskt hus
« Svar #2 skrivet: 28 jan-17 kl 20:25 »
Sedan gäller det att hitta en kontrollansvarig som är villig att ta sig an okonventionella byggtekniker också.

Visst känns det som om byråkratin bakom byggprocessen blivit närmast ohanterbart tung?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: bygglov organiskt hus
« Svar #3 skrivet: 28 jan-17 kl 23:32 »
allt är ju idag uppbyggt på konventionella byggmetoder. Hela regelverket baseras på det och de byggkrav avseende på energi,miljö m.m som gäller.
vill man bygga annorlunda måste man visa att de material och metoder som används är likvärdiga. Inte omöjligt men kräver en hel del pappersexercis.
Dock har ju nyare material kommit in mer o mer och det byggs faktiskt hus här o där med organisk isolering,glaskross i plattan m.m.Mycket dyrare byggmetod o material men det går.
I Halland har man ju byggt hus av stampad jord och det funkar utmärkt,mer lokal materialhantering finns väl inte.
Men alla hus måste idag byggas med de energikrav mm som gäller och undantag ges sällan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser