Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta gammal gård i Småland  (läst 6597 gånger)

Anna1

  • Inlägg: 13
    • Småland
Hitta gammal gård i Småland
« skrivet: 30 jul-16 kl 21:55 »
Hej
Jag undrar hur man hittar en gammal gård som är till salu i Småland? Det sägs att det är så många som är övergivna och billiga att köpa men var finns dom? Jag vill gärna köpa en och rusta upp.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #1 skrivet: 30 jul-16 kl 22:02 »
Prova att sätta upp lappar på matbutikerna i intressanta områden

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #2 skrivet: 30 jul-16 kl 22:04 »
Fast när det gäller småland har de väl låtit byggnaderna förfalla och planterat igen all mark med gran för åratal sedan. Inte till salu med andra ord.

Anna1

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #3 skrivet: 30 jul-16 kl 22:14 »
Tack det ska jag göra.. Fast vissa orter är ju så små så det inte finns nån matbutik.. Och vissa gårdar finns på vägar om inte ens har nån adress hehe.. Iaf inte på Google, så lite svårt att hitta ägaren då..

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #4 skrivet: 30 jul-16 kl 22:23 »
Kolla på hitta.se, på deras karta kan man se fastighetsgränser. Då kan du se om en gård har köpts upp och numera ingår i en annan gårds marker. Och du kan även se fastighetsbeteckning och adress.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #5 skrivet: 30 jul-16 kl 23:26 »
Jag tror du är några årtionden för sent ute tyvärr. Priserna har stigit och gårdarna har rustats upp och inte sällan sönderrenoverats. Förfallna gårdar tycker jag är mindre vanligt. Mest baserat på norra delar av Kalmar län, men jag har viss koll på södra Kalmar län och delar av Jönköping.

Anna1

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #6 skrivet: 21 aug-16 kl 17:10 »
Ja det verkar svårt Anders S..
Men förresten var hittar man tomter som är till salu? Har kommunen hand om det?


Anna1

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #7 skrivet: 21 aug-16 kl 17:13 »
Prova att sätta upp lappar på matbutikerna i intressanta områden

Var å kollade i matbutiken idag och dom har tagit bort anslagstavlan :(

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #8 skrivet: 21 aug-16 kl 17:21 »

Men förresten var hittar man tomter som är till salu? Har kommunen hand om det?

I sådana fall endast kommunal mark. Det finns gott om tomter på hemnet också. Man kan annars tjata på privata markägare om att man vill köpa mark. Min pappa blev av med mark på det viset då han var gammal och senil och skrev på ett papper utan att fatta vad han sålde. Köparen i sin tur gjorde tomter av marken som han sålde vidare.
Men jag har sett flera på denna sida, alternativ.nu, som tror man får tag i några hektar mark för under hundra tusen kronor, och så är det inte. Tänk på att om du hittar någon markägare som ska stycka av en tomt åt dig går endast lantmäterikostnaden för avstyckningen på minst 30 tusen.

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #9 skrivet: 21 aug-16 kl 17:22 »
Var å kollade i matbutiken idag och dom har tagit bort anslagstavlan :(

Ja, numera har jag väl minsta by en egen grupp på facebook där all kommunikation sköts. :)

Anna1

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #10 skrivet: 02 sep-16 kl 19:24 »
I sådana fall endast kommunal mark. Det finns gott om tomter på hemnet också. Man kan annars tjata på privata markägare om att man vill köpa mark. Min pappa blev av med mark på det viset då han var gammal och senil och skrev på ett papper utan att fatta vad han sålde. Köparen i sin tur gjorde tomter av marken som han sålde vidare.
Men jag har sett flera på denna sida, alternativ.nu, som tror man får tag i några hektar mark för under hundra tusen kronor, och så är det inte. Tänk på att om du hittar någon markägare som ska stycka av en tomt åt dig går endast lantmäterikostnaden för avstyckningen på minst 30 tusen.

Usch va taskigt :(
Men va dyrt för att stycka av en tomt! Varför e de så?

Anna1

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #11 skrivet: 02 sep-16 kl 19:27 »
Nu har jag iaf varit ute & letat gård och kommer nu lägga en lapp i brevlådan om att jag vill köpa stället eller tejpa upp en lapp på dörren.. Vissa ställen finns ju inte ens med på gps:en och har ingen post låda..
Önska mig lycka till ;)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #12 skrivet: 02 sep-16 kl 21:23 »
Nu har jag iaf varit ute & letat gård och kommer nu lägga en lapp i brevlådan om att jag vill köpa stället eller tejpa upp en lapp på dörren.. Vissa ställen finns ju inte ens med på gps:en och har ingen post låda..
Önska mig lycka till ;)

Många fastighetsägare bor inte på sina gårdar så bättre att kolla med lantmäteriet var fastighetsägaren är skriven och skicka brev dit istället. Just därför kanske de inte har någon brevlåda. Min gård hade ingen brevlåda när jag flyttade hit. Eller så kan gården vara uthyrd och då når ju inte ditt brev ägaren om du lägger det i brevlådan.
Angående lantmäteriet är det en vinstdrivande myndighet med monopol och de har hutlösa priser. Fakturorna på deras tjänster är typ 10 gånger så höga mot för vad man kan tycka är rimligt. De tar ca 1000kr i timmen men jobbar jättesakta.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #13 skrivet: 03 sep-16 kl 11:55 »
Många fastighetsägare bor inte på sina gårdar så bättre att kolla med lantmäteriet var fastighetsägaren är skriven och skicka brev dit istället. Just därför kanske de inte har någon brevlåda. Min gård hade ingen brevlåda när jag flyttade hit. Eller så kan gården vara uthyrd och då når ju inte ditt brev ägaren om du lägger det i brevlådan.
Angående lantmäteriet är det en vinstdrivande myndighet med monopol och de har hutlösa priser. Fakturorna på deras tjänster är typ 10 gånger så höga mot för vad man kan tycka är rimligt. De tar ca 1000kr i timmen men jobbar jättesakta.

Det här ett bra exempel på hur det blir när politiker oreflekterat anammat vissa nyliberala idéer om att även samhällsnyttiga företeelser plötsligt ska vara lönsamma. När det är samhällsnytta som eftersträvas, så är det den nyttan som bör fokuseras, inte att göra ekonomiska överskott...I synnerhet har landsbygden och jord- och skogsbruk lidit av den här förändringen.

Inte för att Lantmäteriet var superroligt att ha att göra med innan man under 1990-talet gjorde om det till den märkliga skvadern "vinstdrivande myndighet", men prissättningen var rimligare, och det fanns lantmäterikontor i väldigt många småstäder (numera är de flesta nerlagda), så man kunde helt enkelt göra personliga besök, för att skapa kontroll över sitt ärende...

Gilbert

  • Gäst
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #14 skrivet: 03 sep-16 kl 12:32 »
Får någon nys om ett fynd här på alternativ så är det 120 andra spekulanter som söker och läser och den går framför näsan på den som söker. Här skulle jag aldrig leta fynd.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #15 skrivet: 03 sep-16 kl 12:57 »
Får någon nys om ett fynd här på alternativ så är det 120 andra spekulanter som söker och läser och den går framför näsan på den som söker. Här skulle jag aldrig leta fynd.
Men av de 120 så är minst 100 drömmare som inte har pengar eller kan få lån...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #16 skrivet: 03 sep-16 kl 18:40 »
Ja det verkar svårt Anders S..
Men förresten var hittar man tomter som är till salu? Har kommunen hand om det?

Det lär ju bli dyrare att köpa tomt och bygga nytt.

Rätt gård kanske dyker upp så småningom, även om du får kompromissa en del.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #17 skrivet: 03 sep-16 kl 19:01 »
Men vad är du ute efter lite närmare bestämt? På Hemnet finns detta ställe i Vetlanda: äldre hus på landet med stor tomt och uthus? Eller vill du ha riktig bondgård?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-vetlanda-kommun-granshult-13-9807515

Om kan söka dig längre bort finns t.ex. detta. Är det rätt typ av ställe för dig?

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-10rum-sunnerbo-gnosjo-kommun-sunnerbo-14-9696875

viktor57

  • Inlägg: 8
  • Boende i Skåne med sambo, hund.
    • Skåne
    • hulta
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #18 skrivet: 03 sep-16 kl 22:20 »
Uthållighet samt envishet är det som gäller vid letande av rätt fastighet.
Hemnet är onekligen det vanligaste forum som tillhandahåller fastigheter som ÄR till salu. Visst kan man finna objekt med att annonsera eller åka runt och höra sig för hos grannar och dyligt, men tror inte det är det tillhör vanligheten. Kan bara referera till oss. Vi letade fastighet idogt i 5 år utan avbrott, otaliga timmar på hemnet, otaliga visningar med besvikning som resultat men till slut fann vi vår pärla. Leta på, till slut hittar du det du söker. Det tar tid, och det måste få ta sin tid, Det är din livs investering ju... Lycka Till!!!

Anna1

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #19 skrivet: 23 sep-16 kl 16:29 »
Jag söker ett mindre hus på landet eller i en by i Vetlanda/Sävsjö kommun.
Med en ladugård till några hästar men behöver inte vara ett riktigt stall + lite mark till.
Huset behöver inte vara tipp topp men ska ju gärna finnas avlopp.
Husen här omkring har blivit riktigt billiga ca 400 000 men torpen är svindyra utan varken el eller avlopp.. Hur kan det vara så?!

Men vad är du ute efter lite närmare bestämt? På Hemnet finns detta ställe i Vetlanda: äldre hus på landet med stor tomt och uthus? Eller vill du ha riktig bondgård?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-vetlanda-kommun-granshult-13-9807515

Om kan söka dig längre bort finns t.ex. detta. Är det rätt typ av ställe för dig?

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-10rum-sunnerbo-gnosjo-kommun-sunnerbo-14-9696875


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser