Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motordriven slåtterbalk  (läst 4712 gånger)

holmkvist

  • Inlägg: 11
Motordriven slåtterbalk
« skrivet: 06 okt-15 kl 16:25 »
Hejsan jag har åker på ca 3-4 hektar och ska börja ta hö därifrån nästa år men har ingen fungerande traktor och ingen bonde vill slå åt mig så funderar på att köpa en motordriven slåtterbalk men tänkte höra vad ni lite mer erfarna har att säga om det.att det tar lite tid spelar ingen roll men klarar den av såna ytor eller finns det andra stora nackdelar?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #1 skrivet: 06 okt-15 kl 17:09 »
Lite som att skura golvet med tandbosten.

Slåtterbalken är inte bara långsam utan kostar en hel del, drar nog mer soppa än nödvändigt för att få av gräset och så saknar du ändå övrig utrustning.

En billig beg traktor med slåtterbalk kan du få för strax över vad en ny slåtterbalk med motor kostar, och då har du möjlighet att dra en självlastarvagn och att ha en strängläggare.

holmkvist

  • Inlägg: 11
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #2 skrivet: 06 okt-15 kl 17:18 »
Jag har en gammal Volvo bm som jag tyvärr inte får igång och har nyss flyttat hit så kan inte ett skit om traktorer.när den väl gick så gick olje trycket upp efter 5 min så går ju inte att använda även om jag får igång den..men kanske skulle vara värt att ta tag i den under vintern? Annars hade jag tänkt att häkta på slptterbalken på atv:n å köra med,har sett andra som gjort det å verkar funka okej iaf..

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #3 skrivet: 06 okt-15 kl 17:24 »
Ska du köra med fyrhjulingen så kan du ju köpa en slåtterbalk för häst.. De kan man få billigt eller rent av gratis. Dock är det ju så med alla slåtterbalkar att det är ett halvt helvete att slå gräset med om man inte fått till slipningen eller om man slår vid fel tidpunkt. Men det problemet har man ju med vilken slåtterbalk som helst iof.
Här är en ATV med slåtterbalk:
http://m.youtube.com/watch?v=rWhLSnwb6Pw
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

holmkvist

  • Inlägg: 11
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #4 skrivet: 06 okt-15 kl 17:29 »
Har varit på jakt efter en sån ett bra tag nu men hittar ingen inom rimligt avstånd tyvär så därför var jag inne på att köpa en motordriven

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #5 skrivet: 06 okt-15 kl 17:30 »
OK. Jag skulle nog laga traktorn. Men om du vill testa att köra med atvn så kan du ju leta efter en bogserad slåtterkniv, en sådan som dras med häst normalt. Men då har du ändå allt det andra kvar att göra manuellt. Det går visserligen att använda atvn ihop med släpräfsa och andra hästanpassade redskap. Du får ju fixa lite så du kan manövrera grejerna från din plats, den plats som hästen har i ett sådant ekipage.

Motordriven slåtterbalk är dyrt och behövs ju inte när du har atv.

Traktorn kan om du har tur bli bra efter filter och oljebyte. Där skulle jag börja.

holmkvist

  • Inlägg: 11
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #6 skrivet: 06 okt-15 kl 17:34 »
Ska försöka få tag på en hästdragen slåtterbalk annars får jag nog helt enkelt ge mig i kast med traktorn..

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #7 skrivet: 10 okt-15 kl 15:59 »
Jag slåttrar 1-2 ha med självgående slåtterbalk. Det går an, men räfsningen (för hand) tar mycket mer tid än det tar att slå och bärgningen (med t.ex. cykelkärra) tar också en hel del tid.

En fördel med självgående slåtterbalk är att den kommer åt bättre på småytor, t.ex. mellan odlingsbäddar, i trädgårdar o dyl. Putsning av åkerkanter och oländiga gräsytor kan också vara en uppgift. Men kommer man upp på sammanhängande åkerytor på mer än några tusen m2 så är jordbrukstraktor klart bättre i de allra flesta fall.

Jag tycker inte det är särskilt svårt att slå med självgående slåtterbalk, när man väl lärt sig tekniken, men man ska ha en tillräckligt kraftig maskin och en sådan blir dyrare. Slåtter med jordbrukstraktor med slåtterbalk har jag inte erfarenhet av.

holmkvist

  • Inlägg: 11
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #8 skrivet: 10 okt-15 kl 16:17 »
Hur kraftig ca skulle du säga att man behöver?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #9 skrivet: 10 okt-15 kl 16:29 »
För hur stor yta var någonstans? Hur stor skörd och hur många skördar?

Det handlar i alla händelser inte bara om bredd och hk utan om maskinens egenskaper totalt sett. Men du hamnar nog på nypris över 20 000 åtminstone. Den svenska begagnatmarknaden är inte heller bra. Litet utbud, större efterfrågan, höga priser. Ska man köpa beg så ska man nog titta på Tyskland, om man har möjlighet att handla där.

Det finns också sidräfsa till tvähjulstraktorer, men då är nypriset ca 10000 kr för den (i Tyskland) plus att den (enligt mina prel sonderingar på webben) kräver en ännu dyrare maskin än vad bara slåtterbalk kräver.

holmkvist

  • Inlägg: 11
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #10 skrivet: 10 okt-15 kl 16:35 »
Ca 3-4 ha delat på 2 åkerlappar, blir nog skörd en gång per år.har hökärra till atv så tänkte bärga med den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #11 skrivet: 10 okt-15 kl 16:56 »
Kan du inte plocka ut kraften på en axel på din fyrhjuling?

Med lite mek går det nog att plocka dit en balk eller liten slåtterkross på atvn.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #12 skrivet: 10 okt-15 kl 17:04 »
Med lite mek borde det vara enklare att sparka liv i traktorn.. :)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

holmkvist

  • Inlägg: 11
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #13 skrivet: 10 okt-15 kl 17:10 »
Törs inte börja hålla på med fyrhjulingen så den också blir kaputt hehe och få igång traktorn känns rätt hopplöst när det är flera fel på den och har googlat lite men inte hittat så mkt om det..tanken var att jag skulle ha farsan som hjälp i början när jag bodde här men nu pga av olika anledningar så går inte det å känner ingen som är duktig på traktorer tyvär.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #14 skrivet: 10 okt-15 kl 19:22 »

holmkvist

  • Inlägg: 11
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #15 skrivet: 10 okt-15 kl 20:28 »
Hmm

 

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #16 skrivet: 10 okt-15 kl 20:45 »
Törs inte börja hålla på med fyrhjulingen så den också blir kaputt hehe och få igång traktorn känns rätt hopplöst när det är flera fel på den och har googlat lite men inte hittat så mkt om det..tanken var att jag skulle ha farsan som hjälp i början när jag bodde här men nu pga av olika anledningar så går inte det å känner ingen som är duktig på traktorer tyvär.

Starta trådar här på forumet om dina traktor -och fyrhjulingsproblem, så lär det snart bli framsteg i felsökning och reparationer!

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #17 skrivet: 11 okt-15 kl 00:26 »
En gammal Volvo BM med motorproblem borde kunna gå att felsöka någorlunda "enkelt" om du ställer de rätta frågorna här eller ännu hellre på Maskinisten.net . Är det inget "allvarligare" fel typ sjunkna foder eller annat motorras så tror jag att det är den enklaste, billigaste och arbetsekonomiska vägen till att slå gräset på dina hektar.

Starta en tråd. Beskriv problemen, be om hjälp med att starta felsökningen och följ råden för felidentifieringen..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Motordriven slåtterbalk
« Svar #18 skrivet: 11 okt-15 kl 10:40 »
Detta med att dra en gammal hästslåtterbalk efter en fyrhjuling: hur manövrerbart blir ett sådant ekipage? Jag misstänker att det mest funkar till att köra runt-runt. För bättre manövrerbarhet förmodar jag att man bör vara två man, en på balken, men att det även då blir svårhanterligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

859 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser