Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal betongblandare  (läst 7775 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Gammal betongblandare
« skrivet: 29 apr-16 kl 16:26 »
Var och tittade på en gammal betongblandare idag. Det är en lite större modell, 3-fas motor, tror inte motorn är orginal längre (nu en Asea 1.1kw 1410rpm i den), tillverkad i Finland. Säljaren vill ha 150 euro för den men den har ett problem, vilket är att det är ett glapp i centeraxeln som gör att när den lutas framåt så glider hela byttan framåt lite och kugghjulskransen tar inte längre i drivhjulet. Säljaren visste inte vad felet var precis, nån bussning eller skruv eller nånting som var nött. Menade såklart det var enkelt att fixa trots han inte visste.



Här inne ska man visst skruva upp för att lyfta bort byttan:




Ja inte vet jag, känns lite i överkant om det är något som inte funkar man måste hålla på med. Hade mindre modell också utan motor som han ville ha 100 för, inte rädd att ta betalt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #1 skrivet: 29 apr-16 kl 18:03 »
Ah nu ringde en till med en 3-fas blandare han vill ha 100 euro för, även väldigt nära mig. Ska åka och titta på den också, påstår den funkar helt men att handtaget man vippar byttan med har brustit så det ska svetsas. Det kan jag nu fixa. Men innan jag sett det är det svårt att veta om det gäller ett vrak eller ej...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gammal betongblandare
« Svar #2 skrivet: 29 apr-16 kl 18:26 »
150 € är den inte värd.  Säg till honom att du kan ta den för 50€.

Det kan vara antingen lagret eller bussningar som är kasst och det kan lätt och ledigt springa upp i en 100€ innan du fått ihop det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #3 skrivet: 29 apr-16 kl 18:31 »
Min far har en liknande men något äldre, svårt att sia om värdet (inte en susning ärligt talat vad de är värda idag) , men är den likvärdig med den jag tänker på så är de näst intill outslitliga, kan dock ej se om detta är gamla modellen med gjutet underrede eller om den är i pressad plåt. Gamla modellen har dock ofta problem med sprickor i gjutgodset i botten men så länge det inte är för mycket vid axelinfästningar och annat brukar det inte vara någon fara så länge skålen i sig känns fast och stabil (gjutjärnet är dock väldigt svårt att svetsa hållbart med vanlig utrustning så är det sprickor som påverkar skålens stabilitet hade jag nog avstått, men är det vid sidorna om denna är det mest en estetisk fråga, man kan misshandla skålens botten riktigt ordentligt innan man dödar den så jag tror inte att man oåterkalleligen  tar kol på den med handkraft ens med spett så enkelt även om flisor och mindre stycken kan ha lossnat om den gått hårt tex på byggen och liknande där man rensat den med slägga och järnspett, sådant kan man dock laga i med rostfria nickel elektroder och litet tjockare plpt samt värma med gas innan och efter). Sådant är en avvägning du får göra på plats, men har den märkbara skador i botten skulle jag nog pruta (ser dock inte ut på bilden som att denna har det).

Vad jag minns så skall det sitta ett vred i axelns bakkant där man kan justera den något, vet inte vad dt sitter i den på bilden, men brukar vara rull eller kullager med hyggligt modern standard men de går sällan sönder, dock har jag ibland sett trasiga rull lager i arbeten vi fått in på jobbet men då har det som regel berott på en kombination av eftersatt underhåll och extrema belastningar, svårt att säga utifrån en bild vad det är.

Motorn kan ju för visso kanske ha varit en råoljemotor eller liknande fån början, man kunde få dem i litet olika utförande, men det är i grunden samma maskin så det spelar ingen större roll vad man sätter på den, tror det enda som skiljer i princip är hur det svetsade motorfästet såg ut vid leverans, det är ganska enkelt att ändra elmotorn om man behöver göra det, välj en lågvarvig om du vill byta. Det är dock inte så våldsamma krafter som det ser ut men bör ha någorlunda vridmoment på låga varv.

Angående utstjälpnings funktionen vill jag höja ett varningens finger om att tunnan kan tippa om man råkar slå ur handtaget med tappen, dock har det ännu ej hänt mig under drift (men jag slog mig riktigt ordentligt på den när jag var liten en gång när spaken hoppade ur då jag klängde på den så att jag fick stålbalken under rakt i huvudet (och tunnan i ryggen, typ)...  ;D), men om det händer får man stoppa ratten. Man bör iaf vara medveten om att det kan hända när tappen blir sliten om man inte säkrar den. (Tunnan lutar du som vanligt med ratten annars när man blandar).


Det är en bra blandare, men jag har som sagt ingen aning om priset.

.
 
Edit, verkade betydligt nyare än den jag tänkte på nu när jag tittade igen på bilderna, de senare av pressad pklåt är inte värda lika mycket som de som håller industristandard. En ny kinakopia i pressplåt kostar ju bara ca 2-300 euro i sverige... Så du får väga det mot detta tycker jag om den inte är en riktig industrimaskin.







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #4 skrivet: 29 apr-16 kl 18:37 »
Nu vet jag inte vad de borde kosta hos er, men duger det med en billig kinakopia i tunn pressplåt vore det kanske läge att överväga ta en dagskryssning över hit om de kostar markant mycket mer på hemmaplan... Inte alls samma kvalitet det medger jag, de är rackligt byggda och fula, dock för visso men de funkar hyggligt för mindre arbeten.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #5 skrivet: 29 apr-16 kl 19:00 »
Grannen har sedan 5 år en betongblandare från NIMA. En riktig välbyggd blandare. Tittar just i katalogen. Priset är  3950 Kronor inkl Moms. Alltså ca350 Euro.
NIMA tel + 46 19 304320   Fax  +46 361597.   Artikel Nr 9001 001
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gammal betongblandare
« Svar #6 skrivet: 29 apr-16 kl 19:04 »
Grannen har sedan 5 år en betongblandare från NIMA. En riktig välbyggd blandare. Tittar just i katalogen. Priset är  3950 Kronor inkl Moms. Alltså ca350 Euro.
NIMA tel + 46 19 304320   Fax  +46 361597.   Artikel Nr 9001 001

Väljer man att beställa via Nima så kan man om man har en swedolbutik i sin närhet beställa via denna.
Smart om man tex bor i Finland och man ändå skall åka över till Sverige.
Då slipper man frakten och deras grymma faktureringsavgift.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #7 skrivet: 29 apr-16 kl 19:45 »
Jag ska gjuta en grund till ett hus (uteförråd) och en bastant utekök i lecablock. Det är runt 2000:- för den billigaste biltema skiten. Det tar dock emot på ett rent moraliskt plan att köpa nytt och kinatillverkat på köpet.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #8 skrivet: 29 apr-16 kl 20:16 »
150 € är den inte värd.  Säg till honom att du kan ta den för 50€.

Det kan vara antingen lagret eller bussningar som är kasst och det kan lätt och ledigt springa upp i en 100€ innan du fått ihop det.

Jag tror inte den går för 50€. Far min känner säljaren och säger han gillar sälja dyrt. Jag tror inte på 150 för den heller, 80 hade jag funderat på men tror inte han låter den gå för det heller. Det beror ju på vad det kommer att kosta att fixa den som du säger.

Ska åka och titta på den andra förmodligen på måndag, den ligger på vägen till arbetet, om den funkar och det bara är handtaget så tror jag 1000:- är acceptabelt för en fungerande 3-fas blandare, jag kan enkelt svetsa det själv. Jag tror mera på dessa lite äldre maskiner än modernt kinameck. Och att spara 2500:- jämfört med en Nima blandare är ganska mycket pengar för mig. Allt som går måste sparas på och göras så billigt som möjligt.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #9 skrivet: 29 apr-16 kl 20:18 »
Nima är INTE Biltema. Vill Du ha gammal rostig och trasig skit istället för nytillverkad som är bra,-- det avgör Du själv. Ninmablandaren känner jag till och jag tänkte att Du vill ha nåt som funkar, so Du kan bygga, istället för renovera gammalt, som förblir gammalt och utslitet skit.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #10 skrivet: 29 apr-16 kl 20:22 »
Du blandar Euro och kronor hela tiden. Är de 1000 Du skriver om Eueroner, so är det ju faktiskt 9250 Kronor. Det är 5000 kr mer än en ny hos Nima.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #11 skrivet: 29 apr-16 kl 20:55 »
Om du vill köpa den med glapp, så kontrollera att axeltappen inte har gått eller har krackelerat om du inte kan svarva i järn, den finns rtroligen inte att köpa och det är svindyrt att specialbeställa från en mekverkstad.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #12 skrivet: 29 apr-16 kl 21:57 »
Nima är INTE Biltema. Vill Du ha gammal rostig och trasig skit istället för nytillverkad som är bra,-- det avgör Du själv. Ninmablandaren känner jag till och jag tänkte att Du vill ha nåt som funkar, so Du kan bygga, istället för renovera gammalt, som förblir gammalt och utslitet skit.

Jeg vet väl att Nima inte är Biltema, det är den billigaste modellen jag vet om, som jag gav som exempel på hur billigt man kan få en ny blandare här. Nima är i Sverige och jag har inga planer på att ta mig dit.

Vad som är värt vad beror på skicket och kostnad för renovation och baserat på de konkreta råd jag fått angående detta i tråden, ser det inte ut som det blir den blandaren om jag inte får den riktigt billigt.  Men som jag redan sagt fick jag ett erbjudande på en billigare blandare som om den funkar låter svårslagen. Du må tycka en funktionell maskin är skit för att den är gammal och har lite rost och reparationer gjorda, den åsikten får du såklart ha. Själv tycker jag det är dumt att slösa pengar på nya saker som inte är något bättre och där man måste betala nypremien som man aldrig igen får tillbaka om man nån gång vill sälja vidare. Med gamla saker kanske man inte kan skryta med inkomsten åt grannarna, men där har jag inte så mkt att skryta med ändå.

Att se skillnad på euro och kronor är relativt enkelt då kursen är ganska nära 10kr = 1€ så man bara adderar eller drar bort en nolla, baserat på de prisnivåer som diskuteras här, 100€/1000kr borde det utan större mentala räknekrafter vara enkelt att utröna vilken valuta det gäller. Jag har för vana att göra det för jag tror kanske felaktigt att det hjälper svenskarna att få en bättre inblick i sakers egentliga värde.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #13 skrivet: 29 apr-16 kl 22:11 »
Men har inte TW en stor gammal blandare som du kan få låna eller hyra för en mindre peng? Om du inte tänker fortsätta i betongbranschen kan det vara skönt att slippa en stor ful betongblandare som står och rostar bakom boden.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #14 skrivet: 29 apr-16 kl 22:21 »
Det var väl en gigant som man behöver frakta med lastbil eller traktor som jag förstod det. Det blir övermäktigt de transportmedel jag har till godo. Har funderat på att hyra också, eller att köpa något billigt som den jag ska kolla på nästa vecka, och sälja vidare till nästa behövande.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #15 skrivet: 29 apr-16 kl 22:26 »
Min blandare är likadan men den där är nyare och i mycket snyggare skick utanpå. Jag byter gärna jämt om jämt och min är tekniskt fullständigt nyrenoverad;D

De är förstklassiga blandare. Jag skulle gärna byta ett halvdussin biltemablandare mot den där.
Jag tror Puolimatka tillverkade dem någonstans söderut i landet. Min är en äldre modell med U-balk i ramen men den där har rörstomme. Eftersom min har plåt i baljbotten så har den där garanterat pressad plåtbotten.
Min fanns i två olika versioner en elmotordriven och en som skulle drivas med flatrem från remskivan på traktorn. De där nyare modellerna var alltid elmotordrivna.
Köp den om du får den för 100 euro eller mindre.....jag skulle kanske kunna gå ända till 120 men inte mer.

Felet du beskriver kan med litet otur bero på att babbitslagret i centrum av baljan är uppnött. Bara att gjuta om men det kostar förståss en slant i babbits. Jag har för mig att babbitsen de använde i dem hette Finlandia 3 och är en ren blybabbits. Jag kan fixa fram några kilo Finlandia 3 åt dig för halva nypriset. Det blev några kilo över då de renoverade blandare på Lappsund verkstan på 60-70-talet men jag vet inte om det räcker. Samma sort finns fortfarande att beställas från Masino i Helsingfors om du behöver ett eller två kilo till.
Har du tur kan det vara bara muttern som har gängat upp sig.

Jag har en reserv kuggkrans liggande om du behöver.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #16 skrivet: 29 apr-16 kl 22:36 »
Finns det en som tycker att gamla reparerade grejor är bättre från alla synpunkter än nya, so är det jag. Jag har lagat grejor åt folk i 40 år i min verkstad. Just därför vet jag att det finns ekonomiska gränser för att laga. Ibland är det faktiskt bättre att köpa nytt.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

 

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Gammal betongblandare
« Svar #17 skrivet: 01 maj-16 kl 10:28 »
Att säga att en sån där tombola är en förstklassig blandare är väl ändå att ta i.  Ska man gjuta lite mer så har dom ju en väldigt dålig kapacitet, och dessutom blandar dom dåligt.
Man får en helt annan kvalitet på blandningen om man köper en tvångsblandare, dvs en burk med en roterande arm i. Dock är man ju då inne på en annan prisklass.

Glöm sen inte att kolla elmotorn om man köper gammalt som stått länge. Det skadar inte att ta isär den och fixa till lite, annars brinner dom lätt efter några timmars drift, om dom stått still i 15 år.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #18 skrivet: 01 maj-16 kl 19:35 »
Jag ska kolla imorgon ang. den andra blandaren. Att ta isär och kolla upp motorn är värt det jo, har gått igenom många induktionsmotorer, har en hylla med olika reservmotorer. Jag försöker plocka på mig då dom dyker upp till bra priser.

En annan ville sälja en för 50 euro men den var utan motor.
« Senast ändrad: 01 maj-16 kl 19:45 av DennisCA »

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal betongblandare
« Svar #19 skrivet: 03 maj-16 kl 20:34 »
Jag var och tittade på den för 130 euro idag:





Den hade inga problem med axeln men ser ganska skitig ut och jag tyckte botten av baljan, då jag av nån orsak fick för mig att knacka på den, så lät det som metallen ska vara väldigt tunn i ställen, undrar om den helt enkelt är uppnött i botten... Den här ser ut att vara utsliten, den jag först kollade på känns som om den vore i bättre skick.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 3 användare (1 dolda)
MickeMård, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser