Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodersockerbeta  (läst 7667 gånger)

valtra

  • Inlägg: 18
    • Bohuslän
Fodersockerbeta
« skrivet: 28 nov-11 kl 20:08 »
Detta ämmne kanske inte passar in just här men jag lägger det här ändå. Jag ska odla fodersockerbetor nästa år och har lite frågor om det. Hur många kg får man per kvm2? Hur kan man dela dom så grisar lättare kan tugga i sig dom? och hur lagrar man dom på bästa sätt? Vi har en jordkällare som står tom så man kanske kan utnyttja den.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Fodersockerbeta
« Svar #1 skrivet: 28 nov-11 kl 20:37 »
Hallå
Förväntad skörd hittar du här http://gullringe.se/Lantmannens%20bok/skord.shtml
Har tidigare själv odlat som grisfoder och kan rekommenderas.
Ta upp betorna, hugg av blasten och börja fodra med den tills du tagit upp alla betorna.
Förvara kan du göra uppe på marken helst med en presenning i mellan, om du har större mängd.
Täck över med ordentligt med halm och sedan en presenning överst.
Har du inte så stor mängd funkar det med stuka, som för alla andra rotfrukter.
För utfodring har jag använt en yxa för att dela betorna i två till fyra bitar beroende på storlek. Dom små kan man ge hela.
Det finns speciella betknivar om du kan hitta någon på loppis
Min bästa ägodel är min vedspis!

valtra

  • Inlägg: 18
    • Bohuslän
SV: Fodersockerbeta
« Svar #2 skrivet: 28 nov-11 kl 20:55 »
ok, bra då vet jag hur jag kan lagra dom också. Tack så mycket :D

valtra

  • Inlägg: 18
    • Bohuslän
SV: Fodersockerbeta
« Svar #3 skrivet: 04 dec-11 kl 21:13 »
Hallå
Förväntad skörd hittar du här http://gullringe.se/Lantmannens%20bok/skord.shtml
Har tidigare själv odlat som grisfoder och kan rekommenderas.
Ta upp betorna, hugg av blasten och börja fodra med den tills du tagit upp alla betorna.
Förvara kan du göra uppe på marken helst med en presenning i mellan, om du har större mängd.
Täck över med ordentligt med halm och sedan en presenning överst.
Har du inte så stor mängd funkar det med stuka, som för alla andra rotfrukter.
För utfodring har jag använt en yxa för att dela betorna i två till fyra bitar beroende på storlek. Dom små kan man ge hela.
Det finns speciella betknivar om du kan hitta någon på loppis

Går det lika bra att ge foderbetor till grisar? vilket är bäst? Är det samma lagrigsmetod och upptagning som gäller? :)

Maurice

  • Inlägg: 13
SV: Fodersockerbeta
« Svar #4 skrivet: 23 dec-11 kl 13:29 »
Hur stor skillnad är det mellan foder- och vanlig sockerbeta? Lyckas inte hitta sockerbetsfrö i små kvantiteter men tänkte prova fodersockerbetor. Funkar det för människor att äta dem?

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Fodersockerbeta
« Svar #5 skrivet: 14 feb-12 kl 22:11 »
De är inte farliga att äta för oss människor sen att de i större mängd inte blir så aptitliga kan vara upp till diskussion.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fodersockerbeta
« Svar #6 skrivet: 15 feb-12 kl 11:47 »
Att man inte finner frö till sockerbeta beror väl på att det är monopolodling, där uppköparen har kontroll på hela produktionsledet.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Fodersockerbeta
« Svar #7 skrivet: 17 feb-12 kl 11:58 »
Att man inte finner frö till sockerbeta beror väl på att det är monopolodling, där uppköparen har kontroll på hela produktionsledet.
Förr gick det att köpa enstaka kilon utsäde på Lantmännen. Men det är klart, det är några år sedan nu.
Min bästa ägodel är min vedspis!

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Fodersockerbeta
« Svar #8 skrivet: 24 feb-13 kl 18:56 »
Kickar lite i denna tråden.
Som skrivet tidigare är det lite svårt att finna utsäde till sockerbetor.
Jag har dock funnit en firma i USA som säljer http://sustainableseedco.com/heirloom-vegetable-seeds/a-ca/beet-heirloom-seeds/sugar-beet-seeds.html
Någon som har erfarenhet av dessa? De har även andra intressanta grödor.
Min bästa ägodel är min vedspis!

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Fodersockerbeta
« Svar #9 skrivet: 16 mar-13 kl 12:51 »
Om man kokar och river dem, äter hönsen det då?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
SV: Fodersockerbeta
« Svar #10 skrivet: 16 mar-13 kl 17:51 »
Om man kokar och river dem, äter hönsen det då?
Tror inte ens, du behöver koka dom. Foderbetor rekommenderas i äldre dansk lantbrukslitteratur som vintergrovfoder till just höns.


Thomas, Bornholm

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Fodersockerbeta
« Svar #11 skrivet: 16 mar-13 kl 22:28 »
Okej, hur får man tag i lite frön? :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Marcus N

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Fodersockerbeta
« Svar #12 skrivet: 16 mar-13 kl 22:42 »
här är någonting det är inte fodersockerbeta men foderbeta kanske till någon hjälp
http://www.impecta.se/sv/artiklar/foderbeta.html
/Marcus
Lagom rund och god, gärna i sällskap med traktor eller med djur.

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
SV: Fodersockerbeta
« Svar #13 skrivet: 16 mar-13 kl 23:01 »
Foderbetor är också bra till höns.

Om man vill eksperimentera med själv att skörda betfrö, då skördar man betorna om hösten och lagrar dom frostfritt. Till nästa vår planteras dom ut och utvecklar nu en hög blomstjälk. Fröerna skördas tämligen sent, kanske går det inte att få dom mogna så långt upp i Sverige, men jag har inte provat det och vet inte med säkerhet.

Betfrön är i dag oftast polerade och ingjutna i gips. Naturliga betfrön får två - fyra kimplantor per frö, så om man sår egna betfrön, då måste man gallra för hand och plocka bort dom minsta betplantorna i varje grupp.

Äldre (dansk)lantbrukslitteratur har många nyttiga tips för småbrukaren som vill eksperimentera med betodling. 


Thomas, Bornholm

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Fodersockerbeta
« Svar #14 skrivet: 20 mar-13 kl 15:47 »
Kickar lite i denna tråden.
Som skrivet tidigare är det lite svårt att finna utsäde till sockerbetor.
Jag har dock funnit en firma i USA som säljer http://sustainableseedco.com/heirloom-vegetable-seeds/a-ca/beet-heirloom-seeds/sugar-beet-seeds.html
Någon som har erfarenhet av dessa? De har även andra intressanta grödor.

Så, nu har jag beställt frön till sockerbetor från adressen ovan. Vi får se hur det fungerar. Passade även på att beställa lite tobaksfrön. Det var många år sen jag odlade det senast.
Min bästa ägodel är min vedspis!

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Fodersockerbeta
« Svar #15 skrivet: 03 apr-13 kl 17:58 »
Så, nu har fröerna till sockerbetorna kommit från USA. Nu väntar vi bara på våren också   >:D Men jag får väl börja med att förgro tobaksfröerna som kom samtidigt.
Min bästa ägodel är min vedspis!

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Fodersockerbeta
« Svar #16 skrivet: 05 apr-13 kl 16:26 »
Okej, hur får man tag i lite frön? :)

Fodersockerbetor finns hos olssons frö.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Fodersockerbeta
« Svar #17 skrivet: 05 apr-13 kl 21:01 »
Fodersockerbetor finns hos olssons frö.
Men då jag skall ha dem till att utvinna socker från är det ett sämre  alternativ. Skillnaden på sockerinnehåll är ganska stor. Sockerbetan kan ha upp till 20% socker medan fodersockerbeta ligger runt 10% sockerinnehåll.
Min bästa ägodel är min vedspis!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fodersockerbeta
« Svar #18 skrivet: 05 apr-13 kl 21:47 »
Men då jag skall ha dem till att utvinna socker från är det ett sämre  alternativ. Skillnaden på sockerinnehåll är ganska stor. Sockerbetan kan ha upp till 20% socker medan fodersockerbeta ligger runt 10% sockerinnehåll.
Man kan ju "hitta" ett par sockerbetor, och ta frön från dem. Kräver dock lite framförhållning, de är väl 2-åriga, vad jag vet. Kanske Sesam har sockerbetsfrön i sitt sortiment?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Fodersockerbeta
« Svar #19 skrivet: 05 apr-13 kl 22:31 »
Man kan ju "hitta" ett par sockerbetor, och ta frön från dem. Kräver dock lite framförhållning, de är väl 2-åriga, vad jag vet. Kanske Sesam har sockerbetsfrön i sitt sortiment?
Nu har jag ju redan fått hem mina fröer, så detta problem är nu löst. Nu skall bara tjälen gå ur jorden så man kan göra något i landen.
Min bästa ägodel är min vedspis!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser