Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mineraler? Vad? När? Hur?  (läst 1372 gånger)

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
mineraler? Vad? När? Hur?
« skrivet: 04 apr-11 kl 21:27 »
Har suttit och läst en del om mineralbrist här på forumet.
Det verkar ganska klart att jag borde ge mina getter mer mineraltillskott.
De har enbart en saltsten idag som jag tror är en viltsaltsten. Den är lite gråbrun till färgen.
Borde jag kanske ge dem en extra dos av både koppar och selen? För att förebygga brister.
Jag ser inga tecken på brist hos dem. Men jag hoppas att geten snart blir dräktig och de har inte fått något annat utöver saltstenen.
Vad hittar man alla preparat? Tex Selen, vitamin E, koppar och multivitaminer.
Och hur ger man dem bäst till dem?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: mineraler? Vad? När? Hur?
« Svar #1 skrivet: 04 apr-11 kl 21:41 »
Jag har dels en balja fårmineraler med koppar ute och så har jag köpt en säck med mineraler på lantmännen. Det strör jag lite över kraftfodret ca en gång i veckan. De äter vad de vill ha och lämnar resten.
Har provat att ha en liten bunke/burk med mineraler inne hela tiden men det funkade inte. De hoppade i den tills den gick sönder.

Kommer inte ihåg vad säcken med mineraler heter, men jag bad om att få det de hade som det var mest koppar i.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 4 användare (1 dolda)
Oskari, sayerbýr, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser