Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ved-panik  (läst 6627 gånger)

Linnea Christina

  • Inlägg: 64
    • Uppland
Ved-panik
« skrivet: 27 okt-14 kl 11:44 »
Det här känns verkligen som helt fel årstid att klyva och stapla ved, men jag fick en rejäl björk fäld på tomten i början av sommaren, sedan var hela sommaren så full av annat och när jag äntligen tog tag i det gick den inlånade vedklyven sönder... :/

Nu är jag igång igen, men det känns lite tveksamt om det är något att satsa en massa tid och energi på... Stammen har legat utomhus fram till nu, kapad i låga kubbar och alltså utsatts för en hel del regn. De flesta har möglat på åtminstone ena sidan. Såg i en annan tråd här att just mögel kanske inte är någon större fara...

Men när klyven pressar mot träet skummar det av vatten... På de kluvna vedträna ser man hur det är ordentligt blött ca 1-2 cm in. Där innanför tycker jag att det ser ok ut, men jag har ingen som helst vana vid ved, så jag vet inte. Vedträn från några av kubbarna är mörkare än de andra – betyder det att de är fuktskadade? Är detta värt att satsa på över huvud taget, eller komer det bara ligga och ruttna under resten av hösten? Och om jag ska försöka ta vara på det, bör jag då kapa bort det yttersta på varje vedträ, för att få bort den värsta fukten och möglet...?

Det lilla jag hann klyva i somras blev liggande på gräsmattan ett tag (jag skäms!) och även sedan jag staplat det under ett litet tak har det blåst in rätt mycket regn. Vedträna är mörka och fula. Betyder det att de är förstörda, eller kan de torka ordentligt om de bara får tid på sig?

Jag vill verkligen kunna ordna med egen ved och ta till vara det som ändå fälls, så det vore väldigt tråkigt om jag lyckats förstöra en hel stor björk... :(
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ved-panik
« Svar #1 skrivet: 27 okt-14 kl 11:59 »
Klyv det och trava det så att veden inte har kontakt med marken.
Gärna ute under luftig presenning och använd nästa år.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ved-panik
« Svar #2 skrivet: 27 okt-14 kl 12:17 »
Inget fel på veden ännu, men det går ganska fort utför med björk som ligger på marken så nästa höst lär den ha tappat mycket brännvärde. Som sagt, klyv och stapla luftigt så kan du elda den nästa vinter.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Ved-panik
« Svar #3 skrivet: 27 okt-14 kl 12:18 »
Japp, inte är det förstört, bara lite fult i kanterna. Skall du förstöra veden fort så skall du lägga ihop den till en låg hög på backen, och lägga en presenning över. För att vara riktigt säker på att rötningen kommer igång skall du låta presenningen gå ut en bit på marken nedtyngd av något så inte luften kommer åt att torka veden. När solen kommer igång och värmer den högen i vår, då blir det fart på förruttnelsen ;D

Om du gör som vilden föreslår så trava luftigt och dra inte ned presenningen för långt.

Jag har föresten eldat någon kubik riktigt svampfylld, kraftigt nedbruten ved nu under hösten, och den har lämnat energi nog för att värma kåken nu när det är ljummet ute. Den björken du har går faktiskt att elda som den är nu, men du får ut så mycket mer energi om du låter den torka. Och så blir den lättare att tända ;)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ved-panik
« Svar #4 skrivet: 27 okt-14 kl 12:21 »
Halvrutten björk använder jag gärna till att tända med, det tar sig lätt även om det inte brinner länge.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Ved-panik
« Svar #5 skrivet: 29 okt-14 kl 10:28 »
Från boken "Ved" har jag läst att lövträd som inte torkar bra från början får någon beläggning på cellerna, som gör att det är mycket svårt att torka ut dem bra sedan.
Det har fått mig att vara lite mer petig med att lägga ned massa jobb på löv som fått en dålig start.
Däremot så vill jag vända mig emot åsikten att detta träd nu skulle vara "bortkastat"!

I din situation så skulle jag nog gräva mig en hugelkultur, eller bygga massa insektshotell, eller använda trädet som ramar till odlingsbäddar.
Och så skulle jag fälla nya träd nu snart för ved.

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Ved-panik
« Svar #6 skrivet: 29 okt-14 kl 20:42 »
Appropå det här. Om man skulle ha björk som verkligen gått åt fanders, kan man då fortfarande rädda nävern? Enligt mig så är det det bästa på hela björken.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Ved-panik
« Svar #7 skrivet: 29 okt-14 kl 21:23 »
Du är vare sig den första eller sista  ;)  inte är veden körd , men den går inte att använda i år.
Men till nästa år duger den nog.
Tag lärdom av detta och gör rätt nästa år,lycka till  :)

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Ved-panik
« Svar #8 skrivet: 29 okt-14 kl 22:14 »
Lägg veden under tak och elda den när den är torr. Även torr halvrutten björkved brinner bra. Jag tycker den brinner bättre och snabbare men det blir inte lika varmt. Har man veden hemma så är det lika bra att elda upp den
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Ved-panik
« Svar #9 skrivet: 30 okt-14 kl 20:30 »
Hej!
Din björk är heelt ok att använda som ved- lite ful och missfärgad men klyv och lägg i hög den kommer att torka till senvintern/våren!
mvh/bo

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Ved-panik
« Svar #10 skrivet: 30 okt-14 kl 22:23 »
Lika bra att trava veden på en gång.Så är det klart.Så kan vederbörande fortsätta vedhanteringen med ny ved till våren.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ved-panik
« Svar #11 skrivet: 30 okt-14 kl 23:31 »
Lägg veden under tak och elda den när den är torr. Även torr halvrutten björkved brinner bra. Jag tycker den brinner bättre och snabbare men det blir inte lika varmt. Har man veden hemma så är det lika bra att elda upp den
Ja, perfekt att tända med

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ved-panik
« Svar #12 skrivet: 01 nov-14 kl 16:13 »

Krikav:s funderingar om beläggningar på cellerna gör eventuellt att veden torkar litet långsammare i teorin men jag har inte märkt att det skulle ha någon betydelse i praktiken.
Det är bara att klyva och trava illa kvickt så är veden räddad med större delen av värmevärdet i behåll även om den har försämrats. Nu har du fått en lärdom till nästa år så du inte lämnar veden för länge en gång till.



Peter 81
Om man skall ha loss nävern av björk så skall man ta av nyfällda eller stående träd kring midsommar.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Ved-panik
« Svar #13 skrivet: 05 nov-14 kl 10:29 »
Krikav:s funderingar om beläggningar på cellerna gör eventuellt att veden torkar litet långsammare i teorin men jag har inte märkt att det skulle ha någon betydelse i praktiken.
Det är bara att klyva och trava illa kvickt så är veden räddad med större delen av värmevärdet i behåll även om den har försämrats. Nu har du fått en lärdom till nästa år så du inte lämnar veden för länge en gång till.
Nu var det inte mina funderingar, utan Myttings från boken "Ved".
Men som du säger så är det teori, och ett uns praktik är alltid värt mer än ett ton teori.

Vad var det för eldstad du provade i?
Jag skulle utan tvekan kasta ned vad som helst arimax-pannan, men i husqvarna-spisen är jag i regel betydligt mer kräsen.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Ved-panik
« Svar #14 skrivet: 06 nov-14 kl 09:54 »
Appropå det här. Om man skulle ha björk som verkligen gått åt fanders, kan man då fortfarande rädda nävern? Enligt mig så är det det bästa på hela björken.

Det beror på varför du vill ha nävern?

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Ved-panik
« Svar #15 skrivet: 06 nov-14 kl 20:04 »
Det beror på varför du vill ha nävern?

Tända brasan med. Tycke illa om dom stora asksjok som fladdrar runt efter att man tänt med papper.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ved-panik
« Svar #16 skrivet: 06 nov-14 kl 20:05 »
Tända brasan med. Tycke illa om dom stora asksjok som fladdrar runt efter att man tänt med papper.

Det är perfekt! Dessutom är antändningsäkerheten bra mycket högre än med papper.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ved-panik
« Svar #17 skrivet: 06 nov-14 kl 21:20 »
När du ska fälla lövträd till ved nästa gång kan du göra så här, det brukar kallas för lövfällning, När löven slagit ut så fäller du dom träd som du ska ha till ved. Du bara fäller och gör inget mer! Dom ska inte kvistas eller kapas. Du ska nu låta dom ligga där i en månad. Så kommer löven att dra ut den andra mesta fuktigheten ur trät. Det gör inget om det regnar det fungerar ändå! När löven är ordentligt vissna kvistar och kapa du och kör hem din ved. Du har nu en ved du kan elda till vintern.
kretslopp

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ved-panik
« Svar #18 skrivet: 07 nov-14 kl 04:00 »
När du ska fälla lövträd till ved nästa gång kan du göra så här, det brukar kallas för lövfällning, När löven slagit ut så fäller du dom träd som du ska ha till ved. Du bara fäller och gör inget mer! Dom ska inte kvistas eller kapas. Du ska nu låta dom ligga där i en månad. Så kommer löven att dra ut den andra mesta fuktigheten ur trät. Det gör inget om det regnar det fungerar ändå! När löven är ordentligt vissna kvistar och kapa du och kör hem din ved. Du har nu en ved du kan elda till vintern.

Och när du då kvistar och kapar så får du klättra i en hög med ris och risken att såga sig i benet är uppenbar. Och den halvtorra veden man får är mycket svårare att klyva än vad blöt färsk lövved är.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Ved-panik
« Svar #19 skrivet: 07 nov-14 kl 07:09 »
Det är perfekt! Dessutom är antändningsäkerheten bra mycket högre än med papper.

Å andra sidan sinar skräpposten aldrig, får oftast mer än vad vi kan elda upp hos oss.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 3 användare
xaelanar, Lillskiten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser