Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd ang harvning för att jämna till  (läst 1149 gånger)

Emil Persson

  • Inlägg: 1
Råd ang harvning för att jämna till
« skrivet: 11 okt-17 kl 11:09 »
Hej.
Har ett lite akut problem och tips mottages tacksamt.
Skall plana till en gräsbana på ett flygfält.
Tanken var från början att ta bort ett par knölar med lastmaskin för att därefter fräsa upp gräset runtom och harva det hela slätt.
Nu är det så blött i backen att det inte funkar så bra att fräsa.
Även så att lastmaskinen sjönk på sina ställen.
Detta har gjort att jag står inför följande.

Knölarna är borta och groparna fyllda. Men de sista jordmassorna ligger i mindre högar som behöver slätas ut.
Gräset runtom är kvar då vi ej kunnat fräsa.

Fråga nummer ett.
Vilken typ av harv är bäst på att flyttande sig jord och släta ut ?

Finns det något alternativ till att plöja/fräsa bort gräset ? (Finns kvar ojämnheter där som skall slätas ut)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Råd ang harvning för att jämna till
« Svar #1 skrivet: 11 okt-17 kl 11:39 »
Jag skulle använda slätharv, en harv med många järnpinnar uppdelad i sektioner. Sen brukar vanlig ringvält fungera bra, om det inte är alldeles för blött.
kretslopp

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Råd ang harvning för att jämna till
« Svar #2 skrivet: 11 okt-17 kl 12:38 »
Jag får kanske fel intryck att det rör
sig om små plättar? Ska man harva handlar det om större ytor annars kan jag tycka att det hade varit lämpligast att göra hela arbetet med en grävmaskin på larver.

Om det återstår högar av material låter inte en harv som rätt verktyg oavsett om det finns sladdplanka på den eller inte. Grovplanering med ett schaktblad eller varför inte använda planerskopan på lastmaskinen först innan harvning. Men som sagt bäst tror jag en grävmaskin skulle vara.

Angående vätan, kan arbetet inte vänta tills det (förhoppningsvis) har torkar upp ordentligt nästa vår? Något gräs lär ju vara svårt att få sått nu oavsett.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 7 användare (1 dolda)
mikaelmareld, xaelanar, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser