Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  billga lösningar på frostfritt vatten ute  (läst 20835 gånger)

Gris-Eva

  • Inlägg: 1273
  • ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: billga lösningar på frostfritt vatten ute
« Svar #20 skrivet: 27 dec-09 kl 12:22 »
Men alla grisar har samma behov, oavsett om de är en eller en mini.

Ja, givetvis har alla grisar samma behov, men det som gör mig mest irriterad är måtten på boxarna.
Även en minigris ska ha samma stora boxyta på de stora grisarna, med det får bli i en annan diskussion.  ;)

Och det står aldrig något om "hagyta"
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

louise

  • Gäst
SV: billga lösningar på frostfritt vatten ute
« Svar #21 skrivet: 27 dec-09 kl 12:30 »
jadu, det är ju sjukt måste jag säga. Och det med hage undrar jag också över. en eu-ekologiskt gris ska ha cirka 9 kvm hydda å 2 kvm hage. Räcker tom för krav-grisar, altlså, ungefärliga mått.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: billga lösningar på frostfritt vatten ute
« Svar #22 skrivet: 27 dec-09 kl 15:23 »
Beträffande grannens uppfinning, så tror jag att det går åt onödigt mycket ström för att hålla hinkarna isfria .
Det är så stor oisolerad yta på hinkarna + vattenytan, som strålar ut värme.
Ska isf vara om man lyckas isolera hinkarna på något vis.
« Senast ändrad: 27 dec-09 kl 15:24 av Foppas fot »

louise

  • Gäst
SV: billga lösningar på frostfritt vatten ute
« Svar #23 skrivet: 27 dec-09 kl 19:12 »
Det är samma princip som säljs, fast  hemmabygd. Det finns plasthinkar med elanslutning.

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: billga lösningar på frostfritt vatten ute
« Svar #24 skrivet: 27 dec-09 kl 19:18 »
Stabon;  har en lucka i mina insikter hur jordbruksverket anser att grisar ska ha tillgång till vatten..men man hänvisar samtidigt till det naturliga, va det nu är......... vildgrisen både  svalt och var nog ibland långt från vattnet tidvis så å andra sidan som jag skrev tidigare tror jag nassarna klarar sig långt om det inte är för kallt om man ger morgon o kväll. Liten öppen vattenspegel håller isfritt längre. Har funderat om det kan fungera med ett lock som de kan öppna............

edit; man byggde tidigare tidsstyrning på vattnet i svinstallar. Om man har stereotypa beteenden exv leka med vattnet o det har man ju  i industriell grisproduktion så ströp man vatnet mellan utfordringarna. Alltså djuren vill ha vatten i anslutning till maten om de får  tex torrt mjöl. Orkar du bära sörpa/ göra det på plats till dem har man klarat en stor del av vätskebehovet.

Kranvatten.........miljö o hälsa skickade nästan på mej ett vite för att jag just som du skriver inte serverade nöten kranvatten. Efter viss skriftväxling med flikar från hur djur verkligen beter  sig, exv djur kan välja skithö när det alldeles bredvid finns det underbaraste gröna hö, de dricker i dypölen,,,,,,,,,,,,,,några meter bort finns det just kranvatten. efter konsultation med jordbruksverk, veterinär o SLU konstaterade jag att något krav inte finns nån annansstans än i lata inspektörshuven som aldrig sysslat med praktisk djurskötsel, att de ska ha dricksvatten  som uppfyller humankriterier. Det finns ingenstans någon som kräver att man ska stänga ifrån djuren bäckar åar m.m.
« Senast ändrad: 27 dec-09 kl 22:54 av lj »

louise

  • Gäst
SV: billga lösningar på frostfritt vatten ute
« Svar #25 skrivet: 27 dec-09 kl 19:23 »
*Ah, det var intressant! jag vet faktiskt inte var jag läst det med kranvatten.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: billga lösningar på frostfritt vatten ute
« Svar #26 skrivet: 29 dec-09 kl 18:46 »
Halvtokig idé på experimentstadiet: möjligt utnyttja klassisk varmbänk? Anlägga en varmbänk med ett par pallkragar, gödsel och hö. Trycka ner hinken/hinkarna och klara minusgraderna?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: billga lösningar på frostfritt vatten ute
« Svar #27 skrivet: 29 dec-09 kl 18:48 »
Ja! Inte alls tokigt! shit is the shit  ;D
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: billga lösningar på frostfritt vatten ute
« Svar #28 skrivet: 01 jan-10 kl 10:52 »
lj... du har lite luckor i djurskyddslagen...

Djur ska ha tillgång till kranvatten, en å är inte godkänt.
Grisar ska ha tillgång till vatten dygnet runt.

Men din tryckluft har jag coks åtänkte anvdäna! Till slangen till värmekaret. De två i kombination är det bästa hittills.
men tänk på att en vattenslang kanske inte tål 8 bars tryck, kan vara ide med en tryckreducering innan man kopplar på...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

 

novamie

  • Inlägg: 6
  • -känn den mat du äter
    • Dalarna
    • Glada getens gård
SV: billga lösningar på frostfritt vatten ute
« Svar #29 skrivet: 23 okt-14 kl 09:00 »
Hittade denna smarta och välgjorda beskrivning: http://www.hippson.se/bildspel/sa-bygger-du-ett-frostsakert-vattenkar.htm

Kanske kan ge någon idéer, jag har tänkt bygga en liknande men av träramar och hink inuti, plastbaljor kan vara så dyra! Här hade hon dock fått tag på väldigt billiga. Sen undrar jag om ett isolerat lock kanske inte behövs... förutom när det är -20 eller värre, och det kan det ju vara ibland. Fast jag tänkte, istället för att kånka på relativt dyrt varmvatten ut från badrummet i huset, ifall man skulle linda en värmekabel runt baljan, så den ligger mellan balja och isoleringen, då vi har hagen relativt nära garaget med el, och köra värmaren med timer några timmar alla frostnätter.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: billga lösningar på frostfritt vatten ute
« Svar #30 skrivet: 24 okt-14 kl 09:47 »
Hittade denna smarta och välgjorda beskrivning: http://www.hippson.se/bildspel/sa-bygger-du-ett-frostsakert-vattenkar.htm

Kanske kan ge någon idéer, jag har tänkt bygga en liknande men av träramar och hink inuti, plastbaljor kan vara så dyra! Här hade hon dock fått tag på väldigt billiga. Sen undrar jag om ett isolerat lock kanske inte behövs... förutom när det är -20 eller värre, och det kan det ju vara ibland. Fast jag tänkte, istället för att kånka på relativt dyrt varmvatten ut från badrummet i huset, ifall man skulle linda en värmekabel runt baljan, så den ligger mellan balja och isoleringen, då vi har hagen relativt nära garaget med el, och köra värmaren med timer några timmar alla frostnätter.

För att detta ska vara godkänt elsäkerhetsmässigt så gissar jag att du måste ha en transformator och köra på svagström, vilket fördyrar installationen en del. Åtminstone är alla elvärmda vattenkoppar jag sett avsedda för 24v.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: billga lösningar på frostfritt vatten ute
« Svar #31 skrivet: 07 jan-15 kl 11:11 »
Jag har provat så här och det funkar bra än så länge.
100 mm cellplast 2 st spännband och en självreglerande elslinga lagd som en åtta på bottenskivan.
Ska spruta in fogskum för att täta håligheterna mellan skivorna.
Enkelt o billig. Varför ta två kar när det räcker med ett.
Sedan ska karet förstås grävas ner minst 2/3 delar för att inte ta stryk. (med grisar skulle jag nog sätta en plankkrage på den sista 1/3 delen som stack upp för att de inte skulle riva sönder cellplasten. dessutom kan man limma cellplasten med cellplastlim istället för spännband och på sommaren kan man ta bort hela kragen utan att offra en massa kar som riskera att gå sönder när man inte behöver ha frostfritt.
Provade först att linda men då behöver man många m och om vattennivån stod länge mellan två nivåer av lindning frös det ändå.
En möjlig förbättring är att täcka större delen av karet med ett isolerad lock.
Hoppas detta hjälper och uppdatera gärna med bilder om ni hittar förbättringar eller bättre lösning.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser