Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vajern till huvöppningen har lossnat  (läst 6703 gånger)

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
Vajern till huvöppningen har lossnat
« skrivet: 15 nov-17 kl 13:01 »
Jag har en volvo v70 -01 där vajern som man drar i för att få huven att öppna sig lossade från fästet inne i bilen. Vajern går fortfarnde fram till handtaget, men sitter inte fast i det längre. Så det händer inget när man dra i handtaget. Har tänkt att jag ska försöka kolla om jag kan få fast den på nått smidigt sätt eller om det går att dra med en tång, problemet är bara att det är -8 ute och jag har inget garage. Men min egentliga fråga är om det är nån som vet om besiktningen godkänner öppning med tång?
Elle går det att få upp huven på nått annat sätt?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vajern till huvöppningen har lossnat
« Svar #1 skrivet: 15 nov-17 kl 13:09 »
Jag besiktade en bil en gång, där man fick öppna förardörren med en skruvmejsel. Det var inga problem så jag antar att det är okej med huvöppning med tång. Annars brukar man kunna öppna huven genom att trycka på mekanismen med tex. en skruvmejsel genom grillen. Men det är olika på alla bilmodeller och jag vet inte hur det är på just din

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Vajern till huvöppningen har lossnat
« Svar #2 skrivet: 15 nov-17 kl 13:12 »
Kanske ett litet vajerlås och en lämplig ring att dra i så fungerar den ju hjälpligt

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vajern till huvöppningen har lossnat
« Svar #3 skrivet: 15 nov-17 kl 13:50 »
Förut har det då inte varit något problem att besikta med trasigt handtag och öppna med tång.

Men förra året när jag besiktade en kompis bil på måndag morron, så tänkte besiktningsmannen anmärka på att det inte gick att öppna huven innifrån.

Jag frågade varför det måste vara det, när bilen är utan motorhuv.
Besiktningsmannen mumlade något om för mycket öl under helgen och såg allmänt skamsen och dum ut.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Vajern till huvöppningen har lossnat
« Svar #4 skrivet: 15 nov-17 kl 15:54 »
Tack för hjälpen. Provade nu med att dra i vajern med tång och det gick att få upp huven då, efter att jag smält bort snö och is med varmuftspistolen. Så imorn blir det att åka och besiktiga den och hoppas att de är lugna med att man öppnar med tång.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vajern till huvöppningen har lossnat
« Svar #5 skrivet: 15 nov-17 kl 23:52 »
Det kan rimligtvis inte finnas något myndighetskrav på att motorhuven ska gå att öppna inifrån kupén.  Många Ford av senare årsmodeller har ju ett lås med nyckelhål i grillen som används för att öppna huven. Äldre Skoda har ett handtag på en dörrstolpe som man bara kommer åt om man står utanför bilen med öppen dörr.

Så gott som alla bilar med vajermanövrerade lås (huvlås, tankluckelås, bagageluckelås etc) har en förberedd möjlighet till nödöppning så man inte ska stå hjälplös om vajern går av eller rostar fast.  Ibland kan det vara en extra vajer eller ståltråd som sitter fast i låset och går att komma åt på lämpligt ställe (för tankluckelås kan det t ex vara bakom en sidoklädsel i bagagerummet), ibland kan det vara förberett för att man ska kunna nödöppna med en lämpligt bockad järntråd som man sticker in på rätt ställe och hakar fast i låsmekanismen, i så fall brukar beskrivning av detta samt ritning på järntråden finnas med i verkstadshandboken eller i bästa fall instruktionsboken.

 

Styckis

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Vajern till huvöppningen har lossnat
« Svar #6 skrivet: 18 nov-17 kl 10:18 »
Eller så lossar du bara skruven som håller handtaget, hakar fast vajern igen och skruvar tillbaka handtaget....
Ett jobb som tar ca 2 minuter

Postat med Alternativ.nu´s app


malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Vajern till huvöppningen har lossnat
« Svar #7 skrivet: 29 dec-17 kl 17:15 »
Det kan rimligtvis inte finnas något myndighetskrav på att motorhuven ska gå att öppna inifrån kupén.  Många Ford av senare årsmodeller har ju ett lås med nyckelhål i grillen som används för att öppna huven. Äldre Skoda har ett handtag på en dörrstolpe som man bara kommer åt om man står utanför bilen med öppen dörr.

Så gott som alla bilar med vajermanövrerade lås (huvlås, tankluckelås, bagageluckelås etc) har en förberedd möjlighet till nödöppning så man inte ska stå hjälplös om vajern går av eller rostar fast.  Ibland kan det vara en extra vajer eller ståltråd som sitter fast i låset och går att komma åt på lämpligt ställe (för tankluckelås kan det t ex vara bakom en sidoklädsel i bagagerummet), ibland kan det vara förberett för att man ska kunna nödöppna med en lämpligt bockad järntråd som man sticker in på rätt ställe och hakar fast i låsmekanismen, i så fall brukar beskrivning av detta samt ritning på järntråden finnas med i verkstadshandboken eller i bästa fall instruktionsboken.
alla bilar går INTE att öppna utifrån. Då hade det ju varit enkelt att plundra motorrummet. drog av vajern på min rover för något år sedan,slutade med att jag fick demontera stötfångaren,(ett stort plastsjok) för att komma åt vajern precis innan låset. moderna bilar har inga grillar som äldre och därför går det inte att sticka in diverse verktyg för att fiffla upp låset.Ingen av mina nuvarande bilar (förutom en transit-79) är möjliga att öppna utifrån.Krävs stor demontering av fronter och ger dessutom lite huvudbry då en del är skruvat inifrån motorrummet.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vajern till huvöppningen har lossnat
« Svar #8 skrivet: 29 dec-17 kl 17:23 »
alla bilar går INTE att öppna utifrån. Då hade det ju varit enkelt att plundra motorrummet. drog av vajern på min rover för något år sedan,slutade med att jag fick demontera stötfångaren,(ett stort plastsjok) för att komma åt vajern precis innan låset. moderna bilar har inga grillar som äldre och därför går det inte att sticka in diverse verktyg för att fiffla upp låset.Ingen av mina nuvarande bilar (förutom en transit-79) är möjliga att öppna utifrån.Krävs stor demontering av fronter och ger dessutom lite huvudbry då en del är skruvat inifrån motorrummet.
Nja, de allra flesta av dagens bilar har fortfarande en grill med hål stora nog för att genomströmmande luft skall räcka att kyla både vatten och laddluft. Och om man vet exakt hur man skall göra tror jag de flesta motorhuvar fortfarande kan öppnas enkelt utifrån. Vad skall man egentligen plundra motorrummet på? Allt som är dyrt sitter relativt bra fastskruvat. Katalysatorn tar man lättare nedifrån och airbagen sitter ju inne på ratten. Turbon? Den tar en stund att skruva lös.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Berberis, LMC400, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser