Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lång tid för chili att gro?  (läst 8166 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Hur lång tid för chili att gro?
« skrivet: 24 feb-17 kl 11:00 »
Hejsan
Först försöket med chili i år. Har sått chili i såjord här nyligen och undrar nu ungefär hur lång tid det tar innan de börjar gro så man vet om man lyckats eller inte.. :)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-17 kl 11:25 »
Hur nyligen och hur varmt är det där du satt fröerna?
Beror kanske även på vilken sorts chili, min sötchili tar en evig tid på sig i år, de brukar få gro i söderfönster men just i år har de fått gro under lampa.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #2 skrivet: 24 feb-17 kl 13:40 »
Beror på sort och klimat, ljus/värmeförhållande såklart. Men räkna med ett genomsnitt på 30 dgr....brukar ligga runt där om man kör på hobbynivå!

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #3 skrivet: 24 feb-17 kl 16:37 »
Odlar chili för tredje året nu. De första jag sådde i år (C. frutescens) tog 29 dagar, och vid det laget hade jag nästan gett upp :P Tycker inte att det brukar ta så lång tid, men jag har inte odlat den arten innan. De andra jag har sått i år var annuum och baccatum och de kom upp inom en-två veckor. De stod på ett element och höll mellan 23-27 grader. Men ge inte upp! Innan man vet ordet av kryper de upp :)

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #4 skrivet: 24 feb-17 kl 20:34 »
De brukar komma ungefär när man funderar på att ge upp. I år var det skillnad dock. Satte piri piri samt annat gott och blandat. piri piri grodde efter 2 dagar, och resten tog 5 dagar ungefär. Hämtade jord utifrån som var frusen och satte i ett varmt fönster mot öster. Ingen aning om varför det gick så fort i år.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #5 skrivet: 24 feb-17 kl 20:57 »
De brukar komma ungefär när man funderar på att ge upp.
...
Exakt så  ;) I år hotade jag mina sötchilis med komposten och de tittade upp dagen efter.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #6 skrivet: 25 feb-17 kl 19:29 »
Efter 6 veckor hade två sorter ännu inte kommit upp. Jag vattnade på rejält och då kom de. Jag har inte en aning om vattniga spelade någon roll.

I vilket falls skiljer det enormt mellan sorter och de förutsättningar de får.

Mvh
Magnus

DkY

  • Inlägg: 44
    • Blekinge
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #7 skrivet: 25 feb-17 kl 19:38 »
Vad är det för sötchili?
☺️

Sent from my D5803 using Tapatalk


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #8 skrivet: 25 feb-17 kl 21:31 »
Vad är det för sötchili?
☺️

Sent from my D5803 using Tapatalk
https://www.impecta.se/sv/artiklar/sotpeppar.html
det är rätt några år sedan jag köpte enda fröpåsen av dessa, de är lätta att ta eget frö ifrån.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #9 skrivet: 27 feb-17 kl 09:14 »
Svårgroende sorter kan möjligtvis skyndas på genom att få ett dygn i vatten med bakpulver. 

 

karelo

  • Inlägg: 2
    • Jämtland
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #10 skrivet: 27 feb-17 kl 09:29 »
Att Odla chili e som allt annat man kan göra det svårt eller enkelt...När man sätter frö kan man blöt lägga dom som beskrivet av andra ,,och när man sätter dom i jord skall dom helst spira i 25-30 grader.. ju starkare chilin e ju mera värme behöver dom för att spira ... annars skal dom ha ros jord typ (samma surhetsgrad) och gärna efter 2 - 3 veckor börja med att vattna med lite näring VARJE gång man vattnar ..och vara sparsam med vatten dom gillar inte att vara bløta hela tiden utan skall torka ut lite mellan vattningen...Ps Jag hade 1000 chiliplant förrra året och det blir lika många i år :)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #11 skrivet: 27 feb-17 kl 18:39 »
...Ps Jag hade 1000 chiliplant förrra året och det blir lika många i år :)

Jisses vad gör du av med all frukt sen?
Jag har kanske i snitt 10 plantor och vet knappt vad jag ska göra med all chili

IkaPika

  • Gäst
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #12 skrivet: 28 feb-17 kl 17:06 »
En vecka tog det för de jag sått: Elepehant's Trunk, Cherry Chili och Hungarian Hot Wax.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #13 skrivet: 28 feb-17 kl 17:08 »
Ja de första har börjat dyka upp nu.. :)
Sådda 8 olika sorter, en av sorterna har börjat komma upp ur jorden nu iaf.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

IkaPika

  • Gäst
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #14 skrivet: 28 feb-17 kl 17:10 »
Ja de första har börjat dyka upp nu.. :)
Sådda 8 olika sorter, en av sorterna har börjat komma upp ur jorden nu iaf.

Det växer så det knakar här, spännande! Första gången jag försöker mig på chili. :-)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #15 skrivet: 28 feb-17 kl 23:09 »
5-30dagar. Jorden ska vara fuktig hela tiden o fröna behöver värme. Jag har mina i bokhyllan nära kaminen.
Har sått ca 50 olika sorter i år. 😁
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Camilla H

  • Inlägg: 0
    • Dalarna
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #16 skrivet: 01 mar-17 kl 20:29 »
Jag lät först mina frön ligga i bakpulver + vatten i ett dygn, 1 krm bakpulver till 1/2 dl vatten. Förutom att de fick gro med en undervärme på 24-26 grader, så använder jag växtbelysning. Sådde i Januari.

De jag sått i år är:
”Apache” från egna frön (verkar mest bara finnas F1 av denna nuförtiden): Första fröna grodde efter 4 dagar.
"Hot Portugal" och "Hot Lemon":  Första fröna av båda sorter grodde efter 11 dagar.

Mvh/ Camilla
“People are being persuaded to spend money we don’t have, on things we don’t need, to create impressions that won’t last, on people we don’t care about”

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #17 skrivet: 18 mar-17 kl 17:17 »
Hejsan!
Ang Mini Majs!
Detta är mitt första år som jag ska så eget..
Har satt lite nu, bland annat mini majs.
Efter uppkomst när dom blivit typ 10cm så viker dom sig så jag får kasta dom.. Ska man inte så mini majs inne? Eller ska dom direkt sås? Är på min andra runda nu.. Eller det är åt pipan för tidigt 😔 Önskar svar!
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Hur lång tid för chili att gro?
« Svar #18 skrivet: 18 mar-17 kl 18:26 »
Blaser, mini majs är det en chilisort?

Om det handlar om sockermajs är det nog för tidig ävan i Skåna.  Tre veckor före utplantering är lagom att förgro. Utplantering i slutet av maj-början juni.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser