Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ohågade höns  (läst 9596 gånger)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Ohågade höns
« Svar #20 skrivet: 08 jan-05 kl 09:41 »
ÄGG!  ;D Nu börjar det minsann bli liv i hönshuset igen! Höns och tupp ångar gemensamt ut i trädgårdslandet på morgnarna och har slutat vara så griniga. Toppen!

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Ohågade höns
« Svar #21 skrivet: 09 jan-05 kl 15:51 »
Jag får vänta till februari med färska ägg, men är ändå inte utan ägg för jag har kvar från innan hönsen tog vintervila.

Här väntas istället på att solen 8) ska visa sig och nu är det inte länge kvar! Härligt!  :)


Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ohågade höns
« Svar #22 skrivet: 10 jan-05 kl 10:22 »
Här tycker hönorna det är så skönt att slippa skatorna som trakasserat dem hela sommaren och tagit deras kycklingar att de har lagt in turbon då vintern kom istället.
Jag har just nu en höna med kycklingar (1 år gammal, hennes 4:e kull), en höna som kläcker sina ägg snart (den första hönans mamma, 2 år gammal, hennes 7:e kull) och övriga bara sprutar fram ägg, ägg och åter ägg. De som värper nu är nämligen unghönorna och alla utom dessa två som hade kycklingar hela sommaren medan de som värpte då vilar nu istället...
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Ohågade höns
« Svar #23 skrivet: 12 jan-05 kl 09:22 »
Jag behövde inte vänta till februari...  :)

Solen hann knappt visa sig så lade äldsta unghönan sitt första ägg!   :)

Men de vuxna brukar dröja till februari, medan unghönarna börjar komma igång allt mellan december (dock inte i år) och februari.  

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Ohågade höns
« Svar #24 skrivet: 12 jan-05 kl 09:49 »
De där med ägg, i går städade jag hos mina 55or de fick renskrapat och massor av tortströ, så fort hönsen fick komma in var det en höna som direkt gick och la sig för att lägga ägg.
När jag sedan skulle plocka de, så var de två ägg.
Ett normalt och ett skinägg, min fråga är.
Kan de ha kommit från samma höna?
Även mina små torparhöns började värpa i går 2 ägg på 4 hönor.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Ohågade höns
« Svar #25 skrivet: 21 mar-05 kl 18:40 »
 ;D ;D Nu är det livat i holken!!!

Hönsen badar i trädgårdslandet, lägger goda ägg och jag skiner i kapp med solen! Det är UNDERBART att bo i det skeva huset, ha glada höns, rosor på kinden och solsken i blick!  ;D

DET ÄR VÅR!!!

 :-* :-* :-* till er alla!!!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ohågade höns
« Svar #26 skrivet: 22 mar-05 kl 07:59 »
 :-* tillbaka.
Låter underbart härligt - men vad är det du pratar om... "badar i trädgårdslandet" - vilket trädgårdsland  ???  Då jag tittar där mitt trädgårdsland ligger ser jag bara ½ meter snö  ;D
Den här årstiden märks nog skillnaderna mellan de olika delarna av vårt långa land allra mest. Jasså har ni barmark redan, vad härligt. Vi får vänta en månad till innan hönsen har något trädgårdsland att bada i och jag antar att t.ex. Susanne längst upp i Sverige får vänta ytterligare en månad innan de har barmark.

Ja, visst är det härligt med vår - det är så ljust och solen skiner så jag inte vill vara inne MEN mina höns vill. De står på tröskeln och tittar längtansfullt ut men det vita på marken är kallt och de påstår att det inte går att gå på. Livat i holken är det dock även här /inomhus/ Två av mina hönor har kläckt fram årets första kullar och snart ska jag återuppta sökningarna efter gampärhönsägg så kanske min "munk" kan få en fru.
- Hönshönorna blir inte ett dugg charmade av att han nyper dem i nacken och inte heller hönsmammorna då de kom ut på golvet med sina små och han försökte upprätthålla "ordningen" genom att jaga tillbaka dem till redena igen
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Ohågade höns
« Svar #27 skrivet: 22 mar-05 kl 10:20 »
Ja visst, här är det barmark och djur och människor yrar runt uti våååårsooooolens glaaaaans!  ;D

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Ohågade höns
« Svar #28 skrivet: 22 mar-05 kl 12:29 »
Här är det 1 m snö och människor som yrar runt uti våårsoooolens glaaans!!  ;D

Snö i massor, längre dagar än Stockholmarna, och en underbar vårsol som gör att snön bländar. Solglasögon på om man inte vill ha "sand" i ögonen på kvällen.  8)

Den första grönfinken har anlänt, och säkert landar svanarna ute i strömmen om ett par veckor.

Den bitande kylan med sina -30 grader har äntligen släppt, just nu är det behagliga - 7 grader. Perfekt!

Håller det i sig kommer hönsen snart börja strosa ute i snön. Ägg kommer i massor, alla 14 hönor har hoppat igång så jag får kring 9 ägg varje dag.


Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Ohågade höns
« Svar #29 skrivet: 22 mar-05 kl 14:09 »
Jag hörde både lärka och tranor igår. Men inte värper mina höns för det. Nä, nä! Här är det ännu så länge gumpsemester!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser