Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nacka gamla hönor, blandade känslor!  (läst 1184 gånger)

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
Nacka gamla hönor, blandade känslor!
« skrivet: 08 feb-16 kl 07:47 »
Det här är ingen fråga. Jag känner bara att jag behöver skriva av mig lite.

Länge och väl har jag haft för många hönor. Några har blivit rejält gamla. Så igår såg jag att en av dem såg rätt skruttig ut. Jag förstod att det var dags att göra slag i saken men jag har aldrig nackat hönor förut.

Maken slipade yxan åt mig så att den var riktigt vass.

Jag känner mig bedrövad över att ha dödat tre av mina fina gamla hönor men samtidigt lättad. Nu vet jag att jag klarar det utan hjälp.

Jag har insett att man inte kan ha kvar gamla hönor av sentimentala skäl. De tar plats och äter en massa. Dessutom tror jag att de har lagt ett och annat skinnägg som gett övriga flocken smak på ägg. Jag ska snarast gå och köpa ett försvinningsrede till.

Till sist kan jag kanske glädja mig åt att jag nu fått plats för några kycklingar till våren.

Jaja! Blandade känslor!
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Nacka gamla hönor, blandade känslor!
« Svar #1 skrivet: 08 feb-16 kl 08:05 »
Detta är mitt enda problem i denna kategorin.    Gamla hönor. Ungtuppar har jag inga problem med att slakta och äta. Jag ser dem som mat redan från början. Men gamla hönor, nej, de går kvar i det längsta.  Så länge de är friska och pigga brukar de dessutom faktiskt värpa hyfsat. Men så fort de  börjar verka skruttiga,  då blir det yxan,  och det är ledsamt varje gång.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Nacka gamla hönor, blandade känslor!
« Svar #2 skrivet: 08 feb-16 kl 10:05 »
Ja nu var mina hönor så gamla att de inte värpte nåt mer. Jag har inte fått något ägg på länge. Men tråkigt är det.

Slakta ungtuppar för att äta är väl nästa tröskel jag ska över, men jag har inga tuppar just nu så det blir en senare fråga som tur är. En sak i taget.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Nacka gamla hönor, blandade känslor!
« Svar #3 skrivet: 08 feb-16 kl 10:09 »
Vad gör ni med era gamla hönor,  så där sex-sju år och uppåt?   Gryta?  Soppa?  Eller bara en hedervärd begravning?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Nacka gamla hönor, blandade känslor!
« Svar #4 skrivet: 08 feb-16 kl 10:26 »
Första gångerna är alltid värst, sen känns det inte lika tungt.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Nacka gamla hönor, blandade känslor!
« Svar #5 skrivet: 08 feb-16 kl 10:50 »
Hedervärd begravning.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Nacka gamla hönor, blandade känslor!
« Svar #6 skrivet: 08 feb-16 kl 11:23 »
Jag brukar försöka avyttra dem (sälja, skänka mm) till andra innan dem blir sådär fasligt gamla, annars sker ingen hedervärd begravning eller så för min del, de slängs bort eller kanske används som lockbete i jakt på räv eller andra skadedjur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

866 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser