Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer med honungen?  (läst 3378 gånger)

Propolis

  • Inlägg: 48
    • Skåne
Vad händer med honungen?
« skrivet: 16 sep-14 kl 11:05 »

I år skördade jag min första honung. Jag ympade av olika anledningar inte honungen denna gång utan rörde. Rörandet pågick två ggr om dagen i nästan en månad. Draget är blandat men ingen raps finns med. Då jag var osäker på hur den skulle se ut och vara i konsistens så är jag nu även osäker på om jag tappade på burk för tidigt eller inte. Honungen finns nu på burk och är mycket klar och svagt färgat. Konsistensen är som sirap ungefär, alltså inte stel. Nu var det två månader sedan jag slungade och en månad sedan jag tappade och hittills har ingen förändring skett med konsistens o färg sedan tappningen.

Frågan är om jag tappade för tidigt och vad som i så fall kommer hända med honungen. Kommer den förbli som den är, kommer den att stelna till sig eller kommer den snart att bli grynig och tråkig? Hur lång tid tar det i så fall?

Tack på förhand!
Propolis

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-14 kl 11:38 »
Har du kollat eller fått kollat vattenhalten? Den är rätt avgörande för vad som kommer att hända. Är du medlem i SBR-förening ska de ha refraktometer för att kolla vattenhalten.

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #2 skrivet: 16 sep-14 kl 11:51 »
Honungen finns nu på burk och är mycket klar och svagt färgat. Konsistensen är som sirap ungefär, alltså inte stel.

Tack på förhand!
Propolis

Kan det vare sockerlösnung?

Propolis

  • Inlägg: 48
    • Skåne
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #3 skrivet: 16 sep-14 kl 16:09 »


Har du kollat eller fått kollat vattenhalten? Den är rätt avgörande för vad som kommer att hända. Är du medlem i SBR-förening ska de ha refraktometer för att kolla vattenhalten.

Har inte kollat vattenhalten utan gått på tumregeln att endast slunga ramar som är täckta till minst 75 % på var sida. De flesta har dock varit helt täckta.


Kan det vare sockerlösnung?

jag har inte fodrat dem alls under sommaren så det kan det väl inte vara?
 

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #4 skrivet: 16 sep-14 kl 17:18 »
Min först slungade honung har heller inte stelnat ännu, men är på väg. Tidigare i livet har jag varit van vid rapshonung och den är ju bra att röra, tar en 5-7 dagar, sedan färdig för tappning. Men nu när vi mest får hallon och vitklöver, lind o rallarros tar det evigheter, upp mot fyra månader innan den stelnar. Men till slut stelnar den. Då blir den ju grovkornig om den redan är tappad som din är. Men många gillar ju sådan honung också.

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #5 skrivet: 16 sep-14 kl 19:07 »
en år hade jag kvar ganske mye sockerlösnung kvar i kupen efter vinter och tog ej bort och när jag skatte så var ramer me sockerlösnung kvar vilket jag slungde och blev som du beskriver
vet ej det er samme i ditt fall ??? ???

 

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #6 skrivet: 16 sep-14 kl 21:02 »
Jag brukar röra min honung i en sval matkällare, en gång testade jag att ha den i rumsvärme, då rörde jag också lite mer intensivt än vanligt. Då blev honungen mer seg och det tog längre tid än för honungen i källaren.

Propolis

  • Inlägg: 48
    • Skåne
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #7 skrivet: 17 sep-14 kl 08:38 »
Kanske kan vara en kombination av det ni skriver.

*Ingen raps
*Möjligt att det var någon enstaka ram med sockerlösning kvar från i vintras, men borde vara försumbart när skörden var ca 30 kg honung per samhälle vid första slungningen
*Honungen stod ett tag i rumstemperatur, sedan flyttades den till källare men det var en varm sommar här så källaren var inte heller helt kall

Finns det något jag kan göra i detta läget för att undvika grovkornigheten i den redan tappade honungen?
Gillar folk verkligen grovkornig honung?

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #8 skrivet: 17 sep-14 kl 11:23 »
du kan ympe i redan ferdigkristallert honing och snabbe på processe i den nye honing. ;D ;D

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #9 skrivet: 17 sep-14 kl 13:41 »
Jag läste någonstans att det inte är ovanligt att man behöver röra honungen i 2 månader så sent på året...

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #10 skrivet: 17 sep-14 kl 15:36 »
I år skördade jag min första honung. Jag ympade av olika anledningar inte honungen denna gång utan rörde. Rörandet pågick två ggr om dagen i nästan en månad. Draget är blandat men ingen raps finns med. Då jag var osäker på hur den skulle se ut och vara i konsistens så är jag nu även osäker på om jag tappade på burk för tidigt eller inte. Honungen finns nu på burk och är mycket klar och svagt färgat. Konsistensen är som sirap ungefär, alltså inte stel. Nu var det två månader sedan jag slungade och en månad sedan jag tappade och hittills har ingen förändring skett med konsistens o färg sedan tappningen.

Frågan är om jag tappade för tidigt och vad som i så fall kommer hända med honungen. Kommer den förbli som den är, kommer den att stelna till sig eller kommer den snart att bli grynig och tråkig? Hur lång tid tar det i så fall?

Tack på förhand!
Propolis

 En tanke är att Du börjat röra för tidigt. Man kan skumma av den och röra runt lite ett par dagar efter slungning, men sen låter man den vara ett tag. Beroende på vad honungen baseras på tar det olika lång tid innan honungen ändrar färg och får liksom ett metallicskimmer på ytan. Det är då som rörningen ska börja och pågå en gång om dagen tills honungen anses färdig för tappning på burk. Börjar man röra för tidigt och ofta så får honungen inte en chans att börja kristallisera Utan gör det på sitt eget sätt när den är i burken och får vara ifred.
/ Jano

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #11 skrivet: 17 sep-14 kl 18:49 »
Prova och ställ in en burk i kylskåpet!
Jag hade en liten slatt honung kvar som runnit av vaxresterna. Inte silad alls bara runnit igenom en metall sil.
Detta har jag rört två gånger om dagen och burkade i går. Den ena burken står framme i rumstemperatur och är fortfarande lös och den som stod i kylskåpet stelnade på en dag.
Den övriga honungen ympade jag (första ympningen), ska bli spännande att jämföra dessa olika tekniker på samma honung.

Propolis

  • Inlägg: 48
    • Skåne
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #12 skrivet: 18 sep-14 kl 13:54 »
En tanke är att Du börjat röra för tidigt. Man kan skumma av den och röra runt lite ett par dagar efter slungning, men sen låter man den vara ett tag. Beroende på vad honungen baseras på tar det olika lång tid innan honungen ändrar färg och får liksom ett metallicskimmer på ytan. Det är då som rörningen ska börja och pågå en gång om dagen tills honungen anses färdig för tappning på burk. Börjar man röra för tidigt och ofta så får honungen inte en chans att börja kristallisera Utan gör det på sitt eget sätt när den är i burken och får vara ifred.
/ Jano

Tack Jano. Det kan vara svaret. Jag lät det inte vara utan började röra direkt. Tänk om jag hade vetat det. Har jag ändå någon nytta av att ha rört? Eller kommer det bli grovkornigt och hur länge kan det dröja innan kristallerna kommer?


Jag läste någonstans att det inte är ovanligt att man behöver röra honungen i 2 månader så sent på året...

Men slungning i juli är väl inte så sent?


Prova och ställ in en burk i kylskåpet!
Jag hade en liten slatt honung kvar som runnit av vaxresterna. Inte silad alls bara runnit igenom en metall sil.
Detta har jag rört två gånger om dagen och burkade i går. Den ena burken står framme i rumstemperatur och är fortfarande lös och den som stod i kylskåpet stelnade på en dag.
Den övriga honungen ympade jag (första ympningen), ska bli spännande att jämföra dessa olika tekniker på samma honung.

Jag har testat det men det blir ingen skillnad.

agne

  • Inlägg: 46
    • Hälsingland
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #13 skrivet: 19 sep-14 kl 11:10 »
Honung kanderar snabbast vid en temperatur omk. 14 gr C.
Rör en el. två ggr. i veckan tills honungen blir strimmig, rör sedan dagligen tills färg och konsistens är som rumsvarmt smör, tappas sedan på burk.

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #14 skrivet: 19 sep-14 kl 12:18 »
Titta vad kan ske med musarans förstörelse :'( :'(

Bifoger bild

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #15 skrivet: 20 sep-14 kl 12:18 »
Honung kanderar snabbast vid en temperatur omk. 14 gr C.
Rör en el. två ggr. i veckan tills honungen blir strimmig, rör sedan dagligen tills färg och konsistens är som rumsvarmt smör, tappas sedan på burk.

Röra en eller två ggr. i veckan? Dagligen menar du väl ändå?! ???

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #16 skrivet: 20 sep-14 kl 13:26 »
Titta vad kan ske med musarans förstörelse :'( :'(

Bifoger bild
Får hoppas du inte har några bin i den kupan  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

agne

  • Inlägg: 46
    • Hälsingland
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #17 skrivet: 22 sep-14 kl 09:50 »
Röra en eller två ggr. i veckan? Dagligen menar du väl ändå?! ???

Det är på slutet av kanderingen som det är viktigt att röra väl!

Den finaste kvaliten på honung får man ej med ympning.
« Senast ändrad: 22 sep-14 kl 15:07 av agne »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Vad händer med honungen?
« Svar #18 skrivet: 22 sep-14 kl 13:51 »
Hej

här en enkel bruksanvändning, kanske: http://www.uffelagerqvist.se/biodling/ympning.pdf  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 4 användare
köksträdgård, Rep, Anna Broman, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser