Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svartmyror.  (läst 974 gånger)

Fiat

  • Inlägg: 249
    • -
svartmyror.
« skrivet: 19 aug-16 kl 13:21 »
Jag har svartmyror i taket på en kupa och nu undrar jag hur får jag bort dom utan att skada bina? Har försökt att hälla ut dom och deras ägg långt från kupan men vid nästa besök är det fullt igen. Jag vet att många säger att dom inte skadar bina men dom äter ju upp hela kupan, fullt med gångar i frigoliten.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: svartmyror.
« Svar #1 skrivet: 19 aug-16 kl 15:59 »
Svartmyrorna har en drottning och så länge hon finns kvar i taket så kommer myrorna att bo där.
Och bära tillbaka äggen.
Går det inte att byta ut taket/lägga på annat skydd under tiden du eliminerar myrorna.
Hett vatten och diskmedel eller dylikt kan fungera men då behöver nog taket sänkas ner i den lösningen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: svartmyror.
« Svar #2 skrivet: 19 aug-16 kl 18:27 »
Jag har myrdosor på täckbrädan under taket,fungerar hur bra som helst, finns i refill nu också så kan dosan vara där hela tiden och man fyller på vid behov,myrorna hämtar ju hem giftet till sitt samhälle och på så sätt kommer iallafall inte dom tillbaka igen..

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: svartmyror.
« Svar #3 skrivet: 27 aug-16 kl 23:15 »
Jag lade kopparmynt under taket i fjol. Funkade faktiskt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: svartmyror.
« Svar #4 skrivet: 28 aug-16 kl 10:36 »
Jag lade kopparmynt under taket i fjol. Funkade faktiskt.

På samma sätt funkar torrt krossat äggskal fint.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser