Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Åläggande på trekammarbrunn  (läst 13367 gånger)

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #20 skrivet: 31 mar-15 kl 18:59 »
I papperna de skickade hit här står det ett års kompostering i skitkompost och ett års efterkompostering på marken.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #21 skrivet: 31 mar-15 kl 20:21 »
I papperna de skickade hit här står det ett års kompostering i skitkompost och ett års efterkompostering på marken.

det funkar för mig :) kanske skulle skaffa en ibc-tank att kompostera i? fast den blir ju krånglig att tömma kanske

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #22 skrivet: 31 mar-15 kl 20:36 »
det funkar för mig :) kanske skulle skaffa en ibc-tank att kompostera i? fast den blir ju krånglig att tömma kanske

Jag var bekväm och köpte svindyra köpe, i otäckt tryckt virke. Säkert läcker det skit till gödseln också. Tänkte inte så långt då, för jag hade brått..
Det jag skulle komma till är att det är en bra konstruktion, som går lätt att kopiera och göra själv. De heter Mullbanken. Botten på en plasttank, kraftig presenning, eller något och brädlappar av vettig kvalitet.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #23 skrivet: 31 mar-15 kl 21:06 »
Jag var bekväm och köpte svindyra köpe, i otäckt tryckt virke. Säkert läcker det skit till gödseln också. Tänkte inte så långt då, för jag hade brått..
Det jag skulle komma till är att det är en bra konstruktion, som går lätt att kopiera och göra själv. De heter Mullbanken. Botten på en plasttank, kraftig presenning, eller något och brädlappar av vettig kvalitet.

Det låter som en vettig idé. Man kanske skulle klä in väggarna invändigt med åldersbeständig byggplast en bit upp också? Då slipper man ju läcka-skit-till-gödsel-problemet tänker jag?

Rubensgården

  • Gäst
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #24 skrivet: 31 mar-15 kl 21:39 »
IBC- tank funkar bra om man sågar av hela toppen eller stora delar av locket. En styktålig kompost som man kan skotta ur. En annan lösning är kanske att ta bort både lock och botten så att man kan lyfta upp allt när det ska tömmas. Dock är volymen lite stor. Finns även svarta, isolerade.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #25 skrivet: 31 mar-15 kl 21:41 »
Jag har också köpe, fast i plast i sommartorpet. Biokub, en med latrinbotten och en som är med gallerbotten. De funkar väldigt bra, men förstås rätt dyra inköp.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #26 skrivet: 31 mar-15 kl 21:47 »
Egentligen är det nog inte så besvärligt att gräva ur skiten med en gödselgrep, tills den blir lätt nog att vända upp-och-ner. kanske tom är lättare i en sådan större på en kubik? Mer plats liksom.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #27 skrivet: 31 mar-15 kl 22:56 »
@q-i: Men hur gör du med dusch- och köksavlopp? Du måste väl ha slamsugning för dem? Det andra jag tänkte på var att du skrev att du ville använda komposten som vanlig kompost. Jag har fått för mig att det kan vara fiffigt att använda människoavföringskompost till sånt djur äter och djuravföringskompost till sånt människor äter. Bara en tanke.


Något jag funderat på för egen del är att ha en separat dasslösning (kemtoa / hämtlatrin / vet inte) för dem som äter mediciner eller P-piller. Jag vill helst inte ha deras urin eller skit i det som ska bli mat. Överdrivet?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #28 skrivet: 31 mar-15 kl 23:05 »
Du behöver nog inte vara orolig, torpjens, om du låter skiten stå en längre tid bryts det mesta ned, men det är väl smart att använda sådan näring på djurens mat som du säger eller t o m som skogsgödsel om man är orolig. Bra att bryta kedjor.

De vanliga blå 200 liters lockfaten i plast borde väll vara bra om man skall ha något hanterbart med handkraft.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #29 skrivet: 31 mar-15 kl 23:23 »
@q-i: Men hur gör du med dusch- och köksavlopp? Du måste väl ha slamsugning för dem? Det andra jag tänkte på var att du skrev att du ville använda komposten som vanlig kompost. Jag har fått för mig att det kan vara fiffigt att använda människoavföringskompost till sånt djur äter och djuravföringskompost till sånt människor äter. Bara en tanke.


Något jag funderat på för egen del är att ha en separat dasslösning (kemtoa / hämtlatrin / vet inte) för dem som äter mediciner eller P-piller. Jag vill helst inte ha deras urin eller skit i det som ska bli mat. Överdrivet?

Finns "vanligt" avlopp kan man fiska upp de små grejerna som kommer till brunnen med någon skopa och kompostera. Jag hade godkänt för att göra så först, innan jag kollade mer på bdt-filtergrejer, som är lättare att tömma.
På den tiden var det också meningen att jag skulle dra in vatten och grejer, så det var med i godkännandeberäkningarna.
De kan ju inte komma med stora lastbilar och skit, för att suga upp lite diskrester och kroppsavlagringar liksom..

Med ständiga medicintuggare, hade jag satt separat tunna under hål två på dasset och hanterat det som farligt avfall typ. Smittor försvinner med tiden och kompostering, men piller litar jag inte på att de gör det.. Otäcka grejer i sådana där..

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #30 skrivet: 01 apr-15 kl 08:46 »
Som Torpjens tog upp bör du nog klura lite på avloppet även om du kör torrdass, slamavskiljning utan efterföljande rening är olagligt även för BDT-avlopp (Bad- disk och tvätt).
Försök få tag på föreläggandet, där finns säkert också kontaktuppgifter till den handläggare som har skrivit föreläggandet, hen kan säkert svara på vilka åtgärder som krävs och gissa grovt vad de kan kosta.
Nytt avloppssystem kan kosta upp till 200 000 beroende på vad man väljer och var man bor (av någon anledning är entreprenörerna mycket billigare i riktig glesbygd än i mer stadsnära regioner verkar det som...).
Kolla också hur bråttom det är med åtgärder, har du några år på dej så hinner du planera bättre (och hitta billigare alternativ).

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #31 skrivet: 01 apr-15 kl 15:24 »
Något jag funderat på för egen del är att ha en separat dasslösning (kemtoa / hämtlatrin / vet inte) för dem som äter mediciner eller P-piller. Jag vill helst inte ha deras urin eller skit i det som ska bli mat. Överdrivet?

Jo det är nog överdrivet. Iallafall om du kör med dass och inte spolar ut det i vattendrag. I jord bryts det ner mycket mer effektivt.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #32 skrivet: 01 apr-15 kl 18:29 »
@q-i: Men hur gör du med dusch- och köksavlopp? Du måste väl ha slamsugning för dem? Det andra jag tänkte på var att du skrev att du ville använda komposten som vanlig kompost. Jag har fått för mig att det kan vara fiffigt att använda människoavföringskompost till sånt djur äter och djuravföringskompost till sånt människor äter. Bara en tanke.


Något jag funderat på för egen del är att ha en separat dasslösning (kemtoa / hämtlatrin / vet inte) för dem som äter mediciner eller P-piller. Jag vill helst inte ha deras urin eller skit i det som ska bli mat. Överdrivet?

Jag tänkte nog göra ganska så exakt som Pentti föreslår, men efter att ha forskat lite så verkar det som att jag fortfarande måste ha efterföljande rening. Om så är fallet så skiter det ju sig ändå. Jävla märkligt att man inte kan få köra ut några liter halvsketet vatten medan bonnjävlarna runtomkring får åka och sprida tonvis med gifter och kemikalier över hela fälten.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #33 skrivet: 01 apr-15 kl 19:28 »
Jag tänkte nog göra ganska så exakt som Pentti föreslår, men efter att ha forskat lite så verkar det som att jag fortfarande måste ha efterföljande rening. Om så är fallet så skiter det ju sig ändå. Jävla märkligt att man inte kan få köra ut några liter halvsketet vatten medan bonnjävlarna runtomkring får åka och sprida tonvis med gifter och kemikalier över hela fälten.

Gamla grejer efter trekammarbrunnar brukar bestå av stenkistor, som leder grejerna rätt i grundvattnet. Enda sättet att få använda sådant, är nog att ge tusan i att ha indraget vatten. Fast det hade jag inte velat göra ändå..

Det är inte så märkvärdigt att fixa en infiltration eller annat, som åtminstone är lite bättre. Handgräv eller låna/hyr grävmaskin.
Om man vet hur man ska göra förstås och kan visa kommunen med bilder och grejer att det gjorts riktigt.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #34 skrivet: 01 apr-15 kl 19:44 »
Gamla grejer efter trekammarbrunnar brukar bestå av stenkistor, som leder grejerna rätt i grundvattnet. Enda sättet att få använda sådant, är nog att ge tusan i att ha indraget vatten. Fast det hade jag inte velat göra ändå..

Det är inte så märkvärdigt att fixa en infiltration eller annat, som åtminstone är lite bättre. Handgräv eller låna/hyr grävmaskin.
Om man vet hur man ska göra förstås och kan visa kommunen med bilder och grejer att det gjorts riktigt.


Jag håller på att läsa på om det där med infiltration och markbäddar just nu, och det verkar väl inte vara en omöjlighet att handskotta upp ett sånt dike om man bara får lite tid på sig.

http://husagare.avloppsguiden.se/attachments/download/15/NVFaktablad4Infiltration_000.pdf
http://husagare.avloppsguiden.se/infiltration.html

Frågan är bara om det är godkänt med trekammarbrunn + infiltration för BDT-vatten? Jag får inget vettigt svar på nätet, och nu är det ju försent för att ringa och kolla med kommunen också. Mycket handlar väl om markförhållandena vid varje enskild fastighet, men frågan är om det rent tekniskt sett är möjligt eller om dom har några invändningar mot det?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #35 skrivet: 01 apr-15 kl 19:57 »


Frågan är bara om det är godkänt med trekammarbrunn + infiltration för BDT-vatten?

Det är det som oftast eftersom det systemet, eller ibland med markbädd, är det vanligaste som görs även när det finns vattendass.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #36 skrivet: 01 apr-15 kl 20:01 »
Det är det som oftast eftersom det systemet, eller ibland med markbädd, är det vanligaste som görs även när det finns vattendass.

Så om jag har en jävla tur så kanske det redan finns en infiltration eller markbädd fast den inte är godkänd för svartvatten men skulle kunna vara godkänd för BDT? (Säg bara Ja så jag kan sova lugnt inatt :) )

Jag har fått lite hopp om livet nu iallafall. Men det känns nästan meningslöst att spekulera i vad det är som är fel innan vi har varit på visning den 7e. Men jag är sån av naturen, jag tänker alldeles för mycket ibland. Särskilt när det kommer till pengar

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #37 skrivet: 01 apr-15 kl 20:06 »
Så om jag har en jävla tur så kanske det redan finns en infiltration eller markbädd fast den inte är godkänd för svartvatten men skulle kunna vara godkänd för BDT? (Säg bara Ja så jag kan sova lugnt inatt :) )

Jag har fått lite hopp om livet nu iallafall. Men det känns nästan meningslöst att spekulera i vad det är som är fel innan vi har varit på visning den 7e. Men jag är sån av naturen, jag tänker alldeles för mycket ibland. Särskilt när det kommer till pengar

Hehe.. Fast är det underkänt lär det vara någon gammal stenkista, eller utlopp i något dike, eller liknande..

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #38 skrivet: 01 apr-15 kl 20:14 »
Hehe.. Fast är det underkänt lär det vara någon gammal stenkista, eller utlopp i något dike, eller liknande..

Troligtvis. Jag får nog räkna med att gräva oavsett, men om någon har tänkt sig för lite när de placerade brunnen så kanske man kan gräva för hand. Jag får återkomma med lite bättre uppgifter när jag har sett skiten helt enkelt!

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #39 skrivet: 07 apr-15 kl 19:21 »
Idag har jag varit och kollat och det var ett riktigt trevligt litet torp med massa möjligheter :)

När det kom till avloppet så var åläggandet att det var en markbädd som var för liten till ytan. Ägaren hade fått som förslag att gräva en liknande markbädd bredvid den andra och sedan lägga ett t-rör och fördela det, och på så vis skulle det gå att få godkänt. Hursomhelst, så var det inte så mycket så att det avskräckte mig :) Tyvärr var det mycket annat löst folk på visningen, men de flesta såg ut som stadsfolk så förhoppningsvis så blev dom avskräckta av den dåliga fasaden och avloppet.

Ska tänka på detta under natten och eventuellt lägga ett bud imorgon så får vi se vad detta kan leda till


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

840 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser