Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgfråga Dvärgkochin  (läst 15891 gånger)

Daffy Duck

  • Inlägg: 13
    • Medelpad
Färgfråga Dvärgkochin
« skrivet: 30 aug-10 kl 13:55 »
Hejsan! Nån som kan hjälpa mej och färgbestämma mina hönisar - om de är färgren vill säga...  :D
Färgorena höns kan man inte ställa ut - eller ??? ???

http://www.facebook.com/album.php?aid=184358&id=634347209&saved#-!/album.php?aid=184358&id=634347209

Edit: Ändrat länkadress...

Tack på förhand!

Helena!!
« Senast ändrad: 30 aug-10 kl 16:52 av Daffy Duck »
Stolt hönsmamma till Agda, Margot och Göran - 3 goa dvärgkochins!

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #1 skrivet: 30 aug-10 kl 14:07 »
Kommer inte in...   :-\ Skapade du albumet nyss? Då måste det bli godkänt först. Så har jag för mig att man inte kan länka till sina album av någon konstig anledning.  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daffy Duck

  • Inlägg: 13
    • Medelpad
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #2 skrivet: 30 aug-10 kl 16:47 »
Ok...

Testar att länka härifrån då... De 2 första bilderna är från ett tidigare tillfälle, de andra från idag...

http://www.facebook.com/album.php?aid=184358&id=634347209&saved#!/album.php?aid=184358&id=634347209

Kram Helena!!



Stolt hönsmamma till Agda, Margot och Göran - 3 goa dvärgkochins!

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
Hej!
« Svar #3 skrivet: 30 aug-10 kl 17:00 »
Jag har inte fb så kan inte se. >.< haha.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #4 skrivet: 30 aug-10 kl 18:00 »
Jag är jättedålig på dv. kochin-färger... Vad menas egentligen med färgrena? Är det så att de ska vara jämna i färgen eller kan de ha skiftningar?

Jag har en gul dv. kochin-höna som är mörkare på huvudet men ljusare på kroppen. Hon heter för övrigt också Agda  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Daffy Duck

  • Inlägg: 13
    • Medelpad
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #5 skrivet: 30 aug-10 kl 18:23 »
Nån som vet hur man får in bilder?? (jag ser mina bilder som "nya bilder" här i högerkanten)

Färgren kan väl jämföras med renras och blandras, fast det är "fel" färger som blandats med varann - eller är jag helt ute och cyklar, ni som har mer hönsvana än jag???

/Helena!!
Stolt hönsmamma till Agda, Margot och Göran - 3 goa dvärgkochins!

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #6 skrivet: 30 aug-10 kl 18:29 »
Med färgren menar man att hönan/tuppen har en "standardmässigt" korrekt färg. De flesta sk färgrena djur får också färgren avkomma om man har en avelsgrupp med samma färg.



Det finns ju många fina färger som inte är färgrena och många gånger vet du inte hur deras kycklingar kommer att se ut. Ta exempelvis en grupp Hedemora som har massor av olika färger. Även om du sätter ihop ett avelspar som är lika i färgen är det troligt att deras avkommor inte kommer att se likadana ut som föräldrarna. Dom är helt enkelt så blandade i sin färggenetiska uppsättning att utfallet kan bli lite vilket som. Men många gånger blir det väldigt fina djur i alla fall :D även om de inte är "färgrena"

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Denspens

  • Inlägg: 7
    • Blekinge
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #7 skrivet: 30 aug-10 kl 18:35 »



Daffy Duck

  • Inlägg: 13
    • Medelpad
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #8 skrivet: 30 aug-10 kl 18:59 »
Åhh tack =)
Stolt hönsmamma till Agda, Margot och Göran - 3 goa dvärgkochins!

Daffy Duck

  • Inlägg: 13
    • Medelpad
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #9 skrivet: 30 aug-10 kl 19:44 »
Titta nu kunde jag med...

Kort på Agda + ett på Agda och Göran....

Margot syns ett par inlägg längre upp. Margot och Agda har samma färg på kroppen, men Agda har rödaktigt huvud medan Margot har gulbrunt...

Jag TROR att deras mamma var björkfärgad (visst fanns det en sån färg?!)

Göran är svart (som skiftar snyggt i grönt när solen skiner på honom) och brunspräcklig...
« Senast ändrad: 30 aug-10 kl 21:22 av Daffy Duck »
Stolt hönsmamma till Agda, Margot och Göran - 3 goa dvärgkochins!

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #10 skrivet: 30 aug-10 kl 20:08 »
Tycker Agda och Göran ser vetefärgade ut. Men kan ha fel (ingen färg jag har större koll på). =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #11 skrivet: 30 aug-10 kl 21:10 »
Tycker Agda och Göran ser vetefärgade ut. Men kan ha fel (ingen färg jag har större koll på). =)

Såå.... vetefärgat skiljer sig på kön? Så markant också. Jag hade ju gissat chokladbrun på Göran ifall det nu finns en sån färg =D

Får man slänga in ett par bilder på sina egna höns kanske? Skulle vara käckt att veta färg... =)

70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #12 skrivet: 30 aug-10 kl 21:16 »
Det finns en färg som heter Choklad (Chocolate). Men den är allt annat än vanlig. Och då är både tupp och höna chokladbruna i hela fjäderdräkten.

En orpingtontupp i färgen.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #13 skrivet: 30 aug-10 kl 21:17 »
Agda och vilgot är gula. Men Vilgot är inte riktigt färgren (ser ut som han har mörka/svarta fjädrar i sig). Agda vet jag inte riktigt, Emils gula höna han hade var helt genomgul, inga ljusa/vita linjer i fjädrarna. Evelina ser ut att vara någon färgblandning.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #14 skrivet: 30 aug-10 kl 21:19 »
Vetefärgad dv kochintupp.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #15 skrivet: 30 aug-10 kl 21:21 »
Det finns en färg som heter Choklad (Chocolate). Men den är allt annat än vanlig. Och då är både tupp och höna chokladbruna i hela fjäderdräkten.

En orpingtontupp i färgen.



Åh, en påsktupp av choklad! Ser god ut  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #16 skrivet: 30 aug-10 kl 21:23 »
Haha! ;D Ja, jag tycker också färgen ser god ut.  :-[ ;D Vill mer än gärna ha tag i några dv kochin av den färgen. Transport och datum är det som blir problemet.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #17 skrivet: 30 aug-10 kl 21:29 »
Haha! ;D Ja, jag tycker också färgen ser god ut.  :-[ ;D Vill mer än gärna ha tag i några dv kochin av den färgen. Transport och datum är det som blir problemet.

Vart finns de då? Utrikes nånstans?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #18 skrivet: 30 aug-10 kl 21:35 »
Mot Göteborghållet. :( Och de måste hämtas som dagsgamla. Och jag är här uppe. :(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #19 skrivet: 30 aug-10 kl 21:37 »
Mot Göteborghållet. :( Och de måste hämtas som dagsgamla. Och jag är här uppe. :(

Allt går att lösa! Jag hade gärna kört dig, men jag bor uppe i Jämtland...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Bettyboop

  • Inlägg: 514
    • Småland
    • Andersson's Lantgård
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #20 skrivet: 07 okt-10 kl 19:32 »
Jag VILL ha och MÅSTE ha en choklad Kochin.
Vart får jag tag i en sådan.
Bor i småland
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #21 skrivet: 15 okt-10 kl 22:15 »
Jag tänkte få kläcka några ägg med blandning av dv. kochin och Sabelpoot.
Tror ni det blir en bra kombination?
Mina Sabepoots är Guld svart porslin och dv kochinerna är antagligen blåa, vita eller svarta.
Blir det någon okej färg...?  ::)
Vilken färg är lämpligast att korsa med av dv. kochinerna?
Dv. höns, undulater & ragdoll

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #22 skrivet: 15 okt-10 kl 22:50 »
Förstår inte riktigt vad du menar med "okej" färg? ::) :P Det blir ju blandraser utav avkommorna så spelar det ju ingen roll. :P En stor del av charmen med blandisar är för mig just att färgerna kan bli precis hur som helst. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #23 skrivet: 16 okt-10 kl 07:02 »
haha jag menar att den inte blir helt försörd, utan att man ser någon färg i den. Typ  ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll

Tesslinn

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #24 skrivet: 11 okt-17 kl 09:57 »
Väcker liv här färger? Någon som kan

Postat med Alternativ.nu´s app


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #25 skrivet: 11 okt-17 kl 15:23 »
Tyvärr ser det inte ut som att de är färgrena. Den första liknar svart-vitfläckig,  men teckningen är inte korrekt. Det ska vara en liten vit fläck eller prick i spetsen på fjädrarna.
Vita djur ska vara helt vita.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Tesslinn

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #26 skrivet: 18 mar-18 kl 12:55 »
Tack för tupphjälpen men de blev coq au vin pga av aggressivt beteende.
Men jag kanske kan få hjälp med vilket färgområde denna lilla dam håller sig inom även om hon är en blandning av blommetupp/dvkhöna[emoji215][emoji239]= [emoji211]och om jag parar tillbaka på dvktupp vilken färg behlver kag för att få en mera distinkt teckning [emoji214]

Postat med Alternativ.nu´s app


Tesslinn

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Färgfråga Dvärgkochin
« Svar #27 skrivet: 18 mar-18 kl 12:56 »
Här kommer bilden den ville inte med texten se föregående


Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser