Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticka egna disktrasor?  (läst 34496 gånger)

Visigot

  • Inlägg: 160
    • Västergötland
Sticka egna disktrasor?
« skrivet: 25 jun-10 kl 22:35 »
Har så länge tänkt att jag ska göra egna disktrasor men vet inte om jag ska sticka eller virka och vilken typ av garn jag ska välja – lin eller bomull?
Måste man koka hemstickade disktrasor, det går väl lika bra att köra dem i tvättmaskinen?
 ???
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-10 kl 22:39 »
Om man ska koka disktrasorna eller köra dem i tvättmaskin beror på vilken sorts otrevligheter man vill få bort ur dem, hur trasorna är gjorda och av vilket material spelar ingen roll ur den synpunkten.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #2 skrivet: 26 jun-10 kl 12:08 »
Jag har gjort mina i bomull (Paris tror jag det hette) och är mycket nöjd. De tvättas i 60, tillsammans med lakan, underkläder och tygblöjor.
Kaninuppfödare och pelargontant.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #3 skrivet: 26 jun-10 kl 12:12 »
Jag gör mina i diverse rest-bomullsgarner som ligger och skräpar. Stickar vanlig rätstickning och så en virkad kant runtom. Tvättar i 60 grader.

Granbackstove

  • Inlägg: 814
    • Uppland
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #4 skrivet: 26 jun-10 kl 14:14 »
Har erfarenhet både av stickade trasor i lin och i bomull. Lin är som när man pustar glas och fönster med gamla linnelakan - bra för att det blir ordentligt blankt utan ludd. Bomull är mer bra till vardags, känns lite lättare att skölja ur ordentligt, trasan luktar inte surt lika lätt om man slarvar. Har tvättat båda typerna av trasor i maskin, 60 grader.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #5 skrivet: 26 jun-10 kl 19:26 »
Hmmm. Sk "karalase" dvs en bit tyg av nåt slag som du har i karet(vasken), disktrasa...
Begagnade trasiga tröjor i trikå.. vad som.. Ska det piffas upp så kanta på maskin!
Virkat.. stickat.. för att torka ur vasken och bordet?  Köpa garn? Ett par lager trikå i symaskinen så det blir tjockare. Det ska ju liksom inte va bordsduk.. ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Visigot

  • Inlägg: 160
    • Västergötland
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #6 skrivet: 27 jun-10 kl 18:26 »
Härligt, nu ska jag sätta igång och tillverka trasor.  ;D
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #7 skrivet: 28 jun-10 kl 05:58 »
Hmmm. Sk "karalase" dvs en bit tyg av nåt slag som du har i karet(vasken), disktrasa...
Begagnade trasiga tröjor i trikå.. vad som.. Ska det piffas upp så kanta på maskin!
Virkat.. stickat.. för att torka ur vasken och bordet?  Köpa garn? Ett par lager trikå i symaskinen så det blir tjockare. Det ska ju liksom inte va bordsduk.. ;)
Fördelen med stickat är att det gnuggar bättre.  ;) Och man behöver inte köpa garn om man har rester (men det hade inte jag, som bara har ullgarn liggandes). Kan vara roligt välja färg om man ska sticka till någon som gåva också. Och så är sticka KUL!
Kaninuppfödare och pelargontant.

corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #8 skrivet: 28 jun-10 kl 13:25 »
Jag har bara stickat mina, så egentligen har jag ju inget att jämföra med, men är å-andra-sidan helnöjd med strukturen!
Jag föredrar lingarn. En nära vän föredrar bomull. Smaksak  :)
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

Granbackstove

  • Inlägg: 814
    • Uppland
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #9 skrivet: 28 jun-10 kl 16:09 »
Tänkte på en annan sak: Patentstickning går fort och blir snyggt både på fram- och baksidan. Som ett litet tips alltså...
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #10 skrivet: 28 jun-10 kl 16:57 »
Hur är det man gör patentstickning nu igen... har glömt, har stickat sånt en gång. Det var nästan som resår men inte riktigt, för det blev ju inte resårigt, men kommer inte ihåg...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Granbackstove

  • Inlägg: 814
    • Uppland
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #11 skrivet: 28 jun-10 kl 19:22 »
Här hittade jag en okej länk: http://sagohasten.zoomin.se/index/101371.html. Kantmaskan ska alltid vara rät oavsett vilket varv du stickar.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #12 skrivet: 30 jun-10 kl 12:13 »
Länken ovan fungerade inte för mig.
Men jag vet hur man stickar patent och det fungerar väldigt bra till trasor.
Sticka en maska rät, lyft nästa maska med tråden över stickan, upprepa dessa två maskor.

Ni som använder lingarn; vilken typ och grovlek?

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #13 skrivet: 30 jun-10 kl 12:38 »
Jag fick länken att fungera, kanske att jag tog bort punkten efter html.

Tack för tips, ska ta stickor och garn och se om jag fattar...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

crumbledot

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #14 skrivet: 05 aug-10 kl 22:25 »
 :)Stickar, virkar och krokar disktrasor både till mig själv och till släkt och vänner, mestadels i bomullsgarn men lin är också toppen. Det bästa av allt, när man inte längre tycker att de blir fräscha nog att ha i köket, kan man återanvända dem som tvättlappar till små bajsiga bakar.......Ja jag erkänner att jag virkar, stickar och krokar tvättlappar till barnen och till oss vuxna också ;) Men att återanvända de halvtaskiga till just bajstork känns bra.....Tvättar dom på 60 ¤ men i mellanåt kokar jag dom. Man får verkligen användning för udda garnstumpar och färger.
Småtokig, kreativ 5 barnsmamma med massor av ideer och drömmar om ett stort hus på landet. Men man kan inte få allt, nu drömmer jag om hönor och om att utöka köksträdgården nåsta år. Vill lära mig spinna och att ha tålamod.

Myntas

  • Inlägg: 102
    • Skåne
    • Livet enligt Mynta
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #15 skrivet: 01 okt-10 kl 00:41 »
Varför inte sticka/virka med en tråd lin och en tråd bomull?
Verkar ju kunna bli den optimala kombinationen?

Eller att sticka/virka med s k cottolin?

En tanke bara. :)

Smultronbarn

  • Inlägg: 40
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #16 skrivet: 14 okt-10 kl 00:17 »
Jag har både stickat och virkat mina trasor i lingarn.  :) De luktar inte lika lätt som när man har rent bomullsgarn är min uppfattning. Lingarnet kan dock vara knepigare att handskas med i själva hantverksprocessen, men jag tycker inte att det gör något om de blir lite sneda...jag ska ju ändå bara torka bordet med dem.  ;) Jag tvättar dem i 60 grader med övriga tvätt.

Jag fick tips om sk "mjölkgarn" (tillverkat av mjölkfibrer), och också bambugarn. De ska tydligen vara ännu mer "luktfria" är lingarnet.

Lycka till med dina trasor!  :)

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #17 skrivet: 14 okt-10 kl 00:24 »
Mjölkfibrer?  ???

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten

whyxz

  • Inlägg: 22
    • Närke
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #19 skrivet: 18 okt-10 kl 09:28 »
Mjölkfiber har funnits sedan första halvan av 1900-talet, då man experimenterade med olika konstfibrer, men inte slagit igenom. Nu verkar den dyka upp som mer och mer som "modefiber" och det påstås att den är miljövänlig. Personligen har jag svårt att se vitsen med mjölkfiber. Mjölken går ju att använda till livsmedel så då bör man göra det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 5 användare
xaelanar, Dot, polyamorista, EncEnl, kloge74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser