Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Felsökning av elstängsel med reflektometer  (läst 2897 gånger)

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
Felsökning av elstängsel med reflektometer
« skrivet: 22 okt-17 kl 00:51 »
Hej, lägger denna tråd här för jag tror det finns mest erfarenhet av elstängsel under kor.
Vi har utegrisar som går på el och ett hjorthägn med eltråd på insidan. Grisar som bökar och hjortar som stångas genom stängslet är ett giftigt recept för att hålla bonden sysselsatt med felsökning i tid och otid. Med flera kilometer stängsel blir det ofta väldigt mycket tid. Ett av de vanligast problemen med hjortarna är att eltråden jordar i nätstängslet. Sker det på flera ställen blir det ett helvete att felsöka. Jag håller på att sektionera eltrådarna med brytare på olika ställen för att underlätta felsökningen men jag har också har funderat på om en reflektometer skulle kunna vara ett hjälpmedel som sparar arbete. Finns vad jag förstår numer lättanvända instrument för några tusen. Är det någon som har erfarenhet att jobba med en sådan?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Felsökning av elstängsel med reflektometer
« Svar #1 skrivet: 22 okt-17 kl 09:02 »
Jag har mätt på elstängsel i andra sammanhang, och gjort reflektionsmätningar på koaxialkablar. Även läst på en del om sådana mätnignar på kraftledningar.

Jag tror inte att det går att få några vettiga mätvärden ur en reflektionsmätning på elstängsel eftersom det är så "dåligt" som transmissionsledning även då det är i bra skick. Högst varierande kapacitans mot jord, ofta hög serieresistans, jordfelen kan också vara rätt högohmiga osv.

Ett bra felsökningshjälpmedel är en transistorradio med AM (mellanvåg) och inbyggd ferritantenn. Om stängselapparaten är modern (dvs tillverkad 1996 eller senare och CE-märkt) och väl avstörd, så blir knäpparna från gnistbildning i ett felställe mycket starkare än de störningar som stängselapparaten sprider längs hela stängslet.  Står man en bra bit från stängslet kan man också utnyttja ferritantennens riktverkan för att pejla riktningen till felstället. Oftast är det då lättast att pejla på minimum.
Det kan vara lättare att pejla om man tillfälligt, för felsökning, kopplar in en ganska klen stängselapparat istället för den ordinarie.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Felsökning av elstängsel med reflektometer
« Svar #2 skrivet: 22 okt-17 kl 10:15 »
Jag har hört att det presis som med en radio går att söka överslag med  "beibipassare".
kretslopp

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
SV: Felsökning av elstängsel med reflektometer
« Svar #3 skrivet: 22 okt-17 kl 13:28 »

Jag tror inte att det går att få några vettiga mätvärden ur en reflektionsmätning på elstängsel eftersom det är så "dåligt" som transmissionsledning även då det är i bra skick. Högst varierande kapacitans mot jord, ofta hög serieresistans, jordfelen kan också vara rätt högohmiga osv.

Ett bra felsökningshjälpmedel är en transistorradio med AM (mellanvåg) och inbyggd ferritantenn.

Du bekräftar (tyvärr) mina farhågor. Ett elstängsel läcker ju alltid mer eller mindre och kan man inte skilja upp stora och små läckströmmar faller ju hela idén. Problemet med pejling i mitt fall är att de flesta kortslutningar inte gnistrar utan helt enkelt är kortslutningar med bra kontakt.
Ett alternativ är sektionering med fjärrstyrda strömbrytare och helst även fjärravlästa stängselprovare på de mest avlägsna sektionerna. Utan att kunna så mycket om trådlös kommunikation känns det som att det snabbt skulle bli väldigt dyrt.

Finns det elstängselaggregat som ger någon mer information än spänningsnivån vid fel?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Felsökning av elstängsel med reflektometer
« Svar #4 skrivet: 23 okt-17 kl 12:45 »
Du bekräftar (tyvärr) mina farhågor. Ett elstängsel läcker ju alltid mer eller mindre och kan man inte skilja upp stora och små läckströmmar faller ju hela idén. Problemet med pejling i mitt fall är att de flesta kortslutningar inte gnistrar utan helt enkelt är kortslutningar med bra kontakt.
Ett alternativ är sektionering med fjärrstyrda strömbrytare och helst även fjärravlästa stängselprovare på de mest avlägsna sektionerna. Utan att kunna så mycket om trådlös kommunikation känns det som att det snabbt skulle bli väldigt dyrt.

Finns det elstängselaggregat som ger någon mer information än spänningsnivån vid fel?

Ja, moderna lite kraftigare elaggregat ger information om fel. Både på själva aggregatet, och också genom att skicka information till t.ex. mobil eller dator.

De ger också information om ungefär var felet finns. Det handlar på om aggregat som används i långa och kraftfulla stängsel

Men, med all respekt, är verkligen setupen av stängsel och kompletterande eltråd i hjorthägnet utförd på bästa sätt för att undvika problem?

Har ni haft tillgång till profesionella stängselbyggare, eller knåpat med hjälp av vänner och bekanta?

Visa gärna några bilder, så blir det lättare att hjälpa till.


btw, det är snarare de som har långa rovdjursavvisande stängsel för får, som är lite extra kunniga inom elstängsel, än de som har kor. Kor är (på den relativa skalan) ett av de allra enklaste djuren att stängsla in, samtidigt som de är betydligt mindre hotade av rovdjur än får (eller getter).

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
SV: Felsökning av elstängsel med reflektometer
« Svar #5 skrivet: 23 okt-17 kl 23:30 »
Intressanta synpunkter. Nej eltråden är ej optimal, jag har i mån av tid förbättrat under många år och numer anser jag att de olika distansisolatorer som finns på marknaden är mer eller mindre värdelösa. Testar nu en som jag bygger av impregnerade regelstumpar som skruvas i stolparna med dubbla skruvar och samtidigt håller fast nätet. Det är den bästa lösningen hittills (bifogar gärna bild vid tillfälle) men det tar tid att göra och byta ut hundratals isolatorer. Med brunstiga hjortar på in och utsidan är påfrestningarna extrema. 50 mm hullingkrampor rycks ur, nätet skrynklas ihop och de vertikala trådarna slits av och spretar (ofta=kortslutning x många om man inte hinner åtgärda fullt ut). Distansisolatorer viks och bryts när man böjer tillbaka dem. Utöver det utsätts stängslet för påfrestningar då det går i kuperad terräng med mycket skog med vindfällen och nedfallande grenar. Kort sagt, det finns en hel del att förbättra men felsökning lär jag aldrig komma ifrån. Grisarna är också rätt bra på att demolera anläggningen, exempelvis genom att prova om det går att gå in i en kultingavdelning och sedan hoppa när smällen kommer.

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
SV: Felsökning av elstängsel med reflektometer
« Svar #6 skrivet: 23 okt-17 kl 23:34 »
Ja, moderna lite kraftigare elaggregat ger information om fel. Både på själva aggregatet, och också genom att skicka information till t.ex. mobil eller dator.

De ger också information om ungefär var felet finns. Det handlar på om aggregat som används i långa och kraftfulla stängsel

Det är detta med "var felet finns" jag är mest intresserad av. Har du länk till något aggregat jag kan läsa på om?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Felsökning av elstängsel med reflektometer
« Svar #7 skrivet: 24 okt-17 kl 11:49 »
Moderna elaggregat  görs bl.a. av Gallagher: https://www.gallagher.eu/sv_se/, Bandini har en hel högkvalitativa produkter: http://bandini.se/produkter/elaggregat-230v-for-elstangsel/, och LG produkter är väldigt duktiga på stängsel.


Sorry men låt mig ifrågasätta att ha brunstiga djur på var sin sida om ett stängsel.

Det går ju inte att ha tamdjur på det sättet, så med halvvilda djur lär det inte vara lättare.
När vi sätter ut betäckningsgrupper av får, så separerar vi grupperna så att de inte kan se eller höra andra grupper. Alltså placeras de i hägn/hagar ganska långt från varandra.

För lite längre elstängsel för får eller getter, så brukar man behöva minst 20-25 joules aggregat, med adekvat jordning, och en spänning på minst 5-6000 volt.

Vildsvinen går definitivt inte in. De går faktiskt inte ens nära...Även Dovhjortarna håller sig ute, eller inne, om de råkat gå in när strömmen tillfälligt varit avstängd eller en grind råkat stå öppen.
Vi har brunstiga Dovhjortar på vallen här utanför mitt fönster...

Har man två grupper av t.ex. får, med bara ett "normalt" rovdjursavvisande stängsel eller vanliga fårgrindar emellan, så brukar det inte fungeraq något vidare. Stängsel eller grindar forceras eller demoleras, samtidigt som själva betäckningsprocessen fungerar sämre. Handjuren intresserar mer för de andra handjuren, än för uppgiften att betäcka.

Stängslet eller ladugårdsinredningen kommer att bli förstörd, om man inte går upp till extremt kraftigt med betong och helsvetsat. Alltså mera hur man håller aggressiva/farliga djur i djurparker.









Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
SV: Felsökning av elstängsel med reflektometer
« Svar #8 skrivet: 25 okt-17 kl 00:48 »
Tja, det är naturligtvis inte bra med brunstiga hjortar på var sida om ett stängsel men vad gör man. Antingen har man dubbla stängsel, försöker leva med situationen som den är eller låter bli att hålla hjortar. När jag byggde hägnet för 30 år sedan var det ont om vilda dovhjortar, så är det inte längre så jag har att anpassa mig till nu rådande förhållanden.
Det är på LG jag köper mina aggregat men efter att återigen ha läst om de mest avancerade aggregaten hittar jag fortfarande ingen funktion som ger information om var kortslutningar finns. Har för mig att jag sett något sådant aggregat för länge sedan men har inte hittat tillbaka. Finns det?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Felsökning av elstängsel med reflektometer
« Svar #9 skrivet: 25 okt-17 kl 09:38 »
Jag har för mig att Gallagher påstod att de hade en sådan funktion på någon dyr stängselapparat i mitten av 90-talet, men den fungerade inte i praktiken.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Felsökning av elstängsel med reflektometer
« Svar #10 skrivet: 26 okt-17 kl 00:24 »
Jag har en mer avancerad stängselmätare som utöver spänning kan visa storlek och RIKTNING av strömläckaget. Fungerar otroligt smidigt. Har för mig att den kostade dryga tusenlappen men det sparar mycket letande!


Skickat från min iPad med Tapatalk

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Felsökning av elstängsel med reflektometer
« Svar #11 skrivet: 26 okt-17 kl 12:05 »
Jag har för mig att Gallagher påstod att de hade en sådan funktion på någon dyr stängselapparat i mitten av 90-talet, men den fungerade inte i praktiken.

Gallagherapparaterna hette MX5000 (G313) och MX2500 (G312). Det kan eventuellt ha varit så att förhandsinformation, något tidigt reklamblad, muntligt säljsnack mm sade att de skulle ha en funktion för att peka ut kortslutningar, men när apparaterna väl kom ut på marknaden fanns inte funktionen där.

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
SV: Felsökning av elstängsel med reflektometer
« Svar #12 skrivet: 02 nov-17 kl 23:51 »
Tack, ni bekräftar min bild av att det faktiskt inte finns aggregat som med någon kvalitet anger position. Är nog rätt svårt att göra tekniskt. Har också en provare som anger riktning och det är ju ibland en hjälp. Mäter man nära delningspunkter kan den dock bli virrig och visa motsatt riktning och innan man lärt sig det kan det gå mycket tid och bli mycket frustration.
Bifogar som utlovat bild på distansisolator så som jag vill ha den. 20 cm 2 x 4" regel med försänkta 6 x 160 mm skruv och vanlig ringisolator. Träkolssen håller att stå på och den håller in en tråd i nätet så att inte nätet så lätt kommer i kontakt med eltråden när hjortar stångas. Skruvarna gör den flyttbar och möjlig att demontera. Går isolatorn sönder är den lätt och billig att byta ut. Klossen är tryckimpregnerad och doppad i impregnering efter bearbetning för längre livslängd. Grovt räknat med material och arbetstid har den kostat 30:- när den är monterad på plats.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser