Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm  (läst 9487 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #40 skrivet: 23 okt-17 kl 22:49 »
Nja, mina dieselfordon klarar ren rapsolja på sommaren (i alla fall några liter som jag testat med) och skulle jag fixa ett elverk som eventuellt skulle gå på hemmapressad olja så skulle jag inte välja den känsligaste motorn. Dessutom behöver man inte förestra när man kan förvärma.

Meket med förestring eller krånglet med gengas ??? Ja, jag vet inte... Det krävs nog lite fingertoppskänsla i båda fallen.

Jag bygger nog hellre en stirlingmotor och driver den med vedpannan. Eller köper termoelektriska generatorer och kopplar till pannan eller en kamin. Det ger el då man eldar, helt automatiskt. För 10-20 000 kr har du 500W el när du eldar. Kopplar du dem till pannvattnet så är det ju inte samma temperaturskillnad så då får du nog bara räkna med hälften av effekten.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #41 skrivet: 03 dec-17 kl 19:06 »
Eftersom så många glada & kunniga individer hittat till denna tråd dristar jag mig till att ändra lite på inriktningen.
Och kanske göra den lite mer praktisk.
På garagegaveln har jag plats för ca 2 paneler, om dom är av storlek 1x1,6 m, och syftet skulle då vara att driva utvalda delar av garaget. Helst värmepumpen :) som enligt www & en enkel mätare i stickproppen drar ca 1100W.
Så jag kan få ut max 500W och lagra i bly acckar på 5-10kWh om jag tillgodogjort mig den informationen jag hittat.
Frånsett solpaneler, batteri, kablar & div montering & installationsmaterial som säkert kommer att kosta mer än vad jag tor, så en inverter på 12-1500W ren sinus och en laddreglering.
Då har man ett mini off-grid system.
Sen kan man tänka sig att lägga till någon form av reglering så att man tar el från nätet om paneler & batteri inte orkar med, men man inte matar ut något när paneler & batteri ger mer än som förbrukas.

Så för att få en hum om det är praktiskt (driva luft/luft VP på vintern) & ekonomiskt (min ekonomi + vanlig enkel lönsamhet) börjar nu jakten på hårdvara, vad använda och vad kostar det.

Såhär långt verkar en MPPT Solar inverter på 4KWh för ca 6800:- vara en start. (men egentligen alldeles för dyr för mig)

Åsikter?

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #42 skrivet: 03 dec-17 kl 19:35 »
Är värmepumpen on/off-styrd eller av invertertyp?

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #43 skrivet: 03 dec-17 kl 19:40 »
Det är en 7-8 år gammal Coolix från Jula av on/off typ.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #44 skrivet: 03 dec-17 kl 19:48 »
Då kan det bli svårt att köra den på växelriktare. On/off-värmepumpar brukar dra hög startström just i ögonblicket då kompressorn slår till, och en klen växelriktare har svårt att klara detta. Samma problem gäller också för enfas asynkronmotorer i andra sammanhang (tryckluftkompressorer, hydrauliska vedklyvar mm).

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #45 skrivet: 03 dec-17 kl 20:34 »
Japp, det blir en utmaning.
Priset lär åxå bli det.
Just nu ligger investeringen på runt 37kkr lite svårt att motivera som ett experiment.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #46 skrivet: 04 dec-17 kl 09:01 »
Synd att det inte finns några växelriktare eller frekvensomriktare på marknaden som lämnar tvåfasspänning (alltså två faser med 90° fasförskjutning, inte 120° som mellan två faser i en trefasspänning). En sådan skulle man kunna använda för att mjukstarta en enfas asynkronmotor (då får växelriktaren också ersätta startkondensatorn), och kan på så sätt få igång motorn med bra startmoment även från en klen energikälla.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #47 skrivet: 04 dec-17 kl 12:30 »
Måste det vara sinusvåg till värmepumpen eller går det med sån där dom kallar modifierad?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #48 skrivet: 04 dec-17 kl 16:40 »
....
Såhär långt verkar en MPPT Solar inverter på 4KWh för ca 6800:- vara en start. (men egentligen alldeles för dyr för mig)

Åsikter?

 Tror du tänkt fel här. 2 paneler ger 500w och behöver då en mppt på 500w inte 4kw.
Men tänkt på att vintertid blir det inte mycket. Jag har dagar då anläggningen är nere på 1-3kwh nu när det är sämre väder
« Senast ändrad: 05 dec-17 kl 10:09 av Alexn72 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #49 skrivet: 04 dec-17 kl 19:14 »
Måste det vara sinusvåg till värmepumpen eller går det med sån där dom kallar modifierad?
Det är frågan...

Jag har kört motorer utan fartkontroll på fyrkantsvåg, och de skulle säkert gått lite tystare på modifierad. Motorer med fartkontroll har inte fungerat på fyrkantsvåg här, men utan problem på sinusvåg. Men jag har ingen inverter med modifierad sinus, så jag undrar jag också.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #51 skrivet: 04 dec-17 kl 21:24 »
Måste det vara sinusvåg till värmepumpen eller går det med sån där dom kallar modifierad?

Det bör gå bra med modifierad sinus, åtminstone om det är en invertervärmepump. Enfas asynkronmotorer kan få sämre startmoment på modifierad sinus än på ren sinus, så om det är gränsfall om värmepumpen ska komma igång eller inte, kan det vara tveksamt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #52 skrivet: 04 dec-17 kl 21:26 »
Den här borde väll orka med startströmmen på en värmepump?

http://24volt.eu/butik/omformare_ren_sinus/v%C3%A4xelriktare_ren_sinus_12V-230V/Victron_Phoenix_12V_3000VA


Om det är en invertervärmepump så är det nog inga problem alls. Mer tveksamt om det är on/off. Då ska det nog vara en både ovanligt liten och "lättstartad" värmepump, och man ska ha mycket stabil matning på likspänningssidan.

Jag har varit med om att en växelriktare på 1500 W inte orkade få igång en frysbox med kompressor på kanske 120 W förrän efter många försök. 

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #53 skrivet: 05 dec-17 kl 14:04 »
Tror du tänkt fel här. 2 paneler ger 500w och behöver då en mppt på 500w inte 4kw.
Men tänkt på att vintertid blir det inte mycket. Jag har dagar då anläggningen är nere på 1-3kwh nu när det är sämre väder
Mycket möjligt, jag utgick ifrån kravet på förbrukaren för dimensionering av inverter.
Förbrukare 1500W = värmepump
Behöver kanske fler paneler,
Har nog inte tänkt klart här, tipsa gärna på utrustning utifrån önskemål att driva en värmepump som kan dra 1200W av typen on/off
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #54 skrivet: 05 dec-17 kl 14:46 »
Mycket möjligt, jag utgick ifrån kravet på förbrukaren för dimensionering av inverter.
Förbrukare 1500W = värmepump
Behöver kanske fler paneler,
Har nog inte tänkt klart här, tipsa gärna på utrustning utifrån önskemål att driva en värmepump som kan dra 1200W av typen on/off

Mppt står egentligen bara för hur den ta in solljuset och gör om det till spänning (maximum power point tracker) den delen behöver bara i ditt fall vara 500W men om den även har funktionen inverter så kan det vara riktigt att den behöver klara 4kw


Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #55 skrivet: 05 dec-17 kl 16:51 »
Då förstår jag.
Denna tänkte jag på;
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F321945563273
En "allt i ett" burk.
Ska se om den fins i 1/2 storleken, det borde räcka.
Och jämföra med "lösa lådor"
Tackar för inputen.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #56 skrivet: 05 dec-17 kl 21:44 »
Har nog inte tänkt klart här, tipsa gärna på utrustning utifrån önskemål att driva en värmepump som kan dra 1200W av typen on/off

Det är nog billigare att byta till en invertervärmepump som är fri från otrevliga startströmmar, än att skaffa en växelriktare som klarar att starta en on/off-värmepump.
För den delen, motorstyrningen i en invertervärmepump har ju alltid ett likspänningsmellanled som man kan mata direkt med likspänning, då slipper man helt och hållet ifrån en stor växelriktare om man bara anpassar anläggningens batterispänning till värmepumpens mellanledsspänning (vanligtvis omkring 350 V). Det enda som verkligen behöver 230 V växelström i en sådan värmepump är fläktarna i inomhus- och utomhusdel, kanske någon liten magnetventil, och små nätdelar för manöverström mm.

Pera

  • Inlägg: 13
    • Närke
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #57 skrivet: 25 dec-17 kl 00:27 »
Rent pricipiellt är verkningsgraden myket sämre när det gäller att göra el av sol jämfört med att göra värme av sol. Beroende på värmesystem kan dock en kombination av solvärme och solel vara ok.

Postat med Alternativ.nu´s app


krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #58 skrivet: 28 dec-17 kl 14:14 »
Mitt standardsvar vad det gäller offgrid anläggningar är såhär:

Du kan driva elektronik, underhållningsutrustning och kommunikationsutrustning.
Men vill du driva något som har rörliga delar, eller skapar värme eller kyla. Då måste anläggningen vara så extremt stor att det förtar mycket av syftet med att vara offgrid.



hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #59 skrivet: 01 jan-18 kl 07:57 »
Klokt svar Krikav sen är det alltid upp till användaren hur långt till gränsen hen vill gå innan bränslekostnaderna/slitagekostnaderna blir så höga för alla maskiner hen använder att det helt enkelt inte är lönt.....Jag har en Vicron multi plus 24volt laddar 120amp lenererar 5000watt 240 volt ström allt i ett apparat strömmen förs in i apparaten (solel eller elverkström) och kommer ut som alldeles utmärkt sinusmums....94% verkningsgrad är bra ,stannar elverk eller solen slutar lysa vilket jag lovar kan hända speciellt på vintern kopplar apparaten automatiskt på batterierna.Det här är min 4e växelriktare tänk om jag kunnat vara lite klokare och satsat på den här med en gång fasen vad pengar jag sparat.....Så köp dubbelt så dyrt och stort som du någonsin tror att du kommer att behöva så slipper du ha en jä.....massa begagnade växelriktare liggandes och drälla jag kan dessutom inte självdestruktivt låta bli att räkna ihop vad dom kostat......


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser