Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögelbortagning med ättika i Vaxsmältare  (läst 1762 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Mögelbortagning med ättika i Vaxsmältare
« skrivet: 01 aug-17 kl 08:15 »
Vet någon hur man kan få bort mögel i vaxsmältare , den har ju stått ute i solen länge och temp. skillnaderna har skapat mögel under plåten.
Finns det fler sätt som är bisäkra än ättika.
Vilken koncentration använder man?
Hur gör ni? Lådan är av trä och mycket tunn så att flamma är ingen lösning.
Klorin går ju inte för det är giftigt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mögelbortagning med ättika i Vaxsmältare
« Svar #1 skrivet: 01 aug-17 kl 09:01 »
Mögel brukar inte påverkas mycket av ättika och andra organiska syror, så att tvätta med ättika är bara bortkastat arbete.

Då är det säkrare att använda något desinfektionsmedel som bygger på natriumhypoklorit (som t ex Klorin, det finns också en massa andra varumärken på samma slags produkt). De brukar vara så kraftigt utspädda (på sin höjd 5 % natriumhypoklorit) att de är ganska riskfria, och man bör ju i vilket fall skölja grundligt efteråt. Ev rester av natriumhypoklorit bryts ändå ner ganska snart till huvudsakligen koksalt.
Giftigheten är inte värre än att det är just natriumhypoklorit som används när man klorerar t ex dricksvatten eller simbassänger. Se vidare Wikipedia, de engelska och tyska artiklarna är (som vanligt när det gäller kemi) bättre än den svenska. https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_hypochlorite https://de.wikipedia.org/wiki/Natriumhypochlorit

Det finns också fall där man har använt utspädd väteperoxidlösning för att bli av med mögel på trä, det kanske också skulle kunna fungera här.

Gisy

  • Inlägg: 5
    • Medelpad
SV: Mögelbortagning med ättika i Vaxsmältare
« Svar #2 skrivet: 03 aug-17 kl 13:13 »
Varför inte prova vanlig såpa.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mögelbortagning med ättika i Vaxsmältare
« Svar #3 skrivet: 03 aug-17 kl 13:29 »
Varför inte prova vanlig såpa.

Postat med Alternativ.nu´s app


Vad skulle såpan kunna ha för inverkan på mögel?
Sådana såpor som normalt används för rengöringsändamål gör nog ingen nytta alls, möjligen kan desinficerande s k invertsåpor som förr i tiden användes för sårrengöring (t ex Desivon) vara användbara.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mögelbortagning med ättika i Vaxsmältare
« Svar #4 skrivet: 03 aug-17 kl 13:40 »
Klorin går ju inte för det är giftigt.
Om du köper en flaska och använder enligt instruktionerna på etiketten, så är det inte alls "giftigt". Det är ett bra ämne, egentligen grundämne, som är utsatt för en kampanj, eftersom det verkligen inte är bra när industrier släpper ut det. Lite som "vitt socker", där man vet att överanvändning är skadligt i läskedrycker och mat och sedan drar all användning över en kam, även till biodling.  Men sådana sammansatta fakta är inte lika kul och lätta att förmedla, det är enklare att säga att det bara är giftigt. Men allt är giftigt, i fel mängd.

Hans Hultén

  • Inlägg: 191
    • Södermanland
SV: Mögelbortagning med ättika i Vaxsmältare
« Svar #5 skrivet: 03 aug-17 kl 14:26 »
Om du köper en flaska och använder enligt instruktionerna på etiketten, så är det inte alls "giftigt". Det är ett bra ämne, egentligen grundämne, som är utsatt för en kampanj, eftersom det verkligen inte är bra när industrier släpper ut det. Lite som "vitt socker", där man vet att överanvändning är skadligt i läskedrycker och mat och sedan drar all användning över en kam, även till biodling.  Men sådana sammansatta fakta är inte lika kul och lätta att förmedla, det är enklare att säga att det bara är giftigt. Men allt är giftigt, i fel mängd.
Jag använder klorin i samband med att jag gör ren foderlådorna efter klar med invintringen, men sköljer naturligtvis noga efteråt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mögelbortagning med ättika i Vaxsmältare
« Svar #6 skrivet: 03 aug-17 kl 16:27 »
Varför använda ett av många olika påhittade varumärken på samma produkt istället att tala om natriumhypoklorit, NaClO, som är korrekt benämning på den verksamma beståndsdelen? Som synes är den kemiskt sett samma sak som koksalt men med en extra syreatom påhängd på varje molekyl.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Mögelbortagning med ättika i Vaxsmältare
« Svar #7 skrivet: 03 aug-17 kl 18:44 »
Varför använda ett av många olika påhittade varumärken på samma produkt istället att tala om natriumhypoklorit, NaClO, som är korrekt benämning på den verksamma beståndsdelen? Som synes är den kemiskt sett samma sak som koksalt men med en extra syreatom påhängd på varje molekyl.
1) Mina kemikunskaper är väldigt små. Jag läste högstadiets kemi med förtjusning, men efter drygt ett halvt århundrade är allt som bortblåst. Lyckligtvis är maken mycket kunnig i kemi: jag rådfrågar honom ofta.
2) Det finns fler som inte är så pålästa i kemi, däribland damerna på järn- och färghandeln. I den butiken får jag så bra service: grejer som de inte har, beställer de oftast hem åt mig, snabbt och utan extra kostnad. Du tror väl inte att jag vill genera dessa rara damer med att fråga efter natriumhypoklorit?
3) Jag har ett annat perspektiv på kemin: Jag behöver fakta om kemiska ämnen i min roll som konsument. Det är jag väl heller inte ensam om?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser