Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör man sättpotatis av tidig potatis?  (läst 1039 gånger)

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
Hur gör man sättpotatis av tidig potatis?
« skrivet: 15 jul-17 kl 11:56 »
Ja frågan är hur man gör sättpotatis av tidig potatis ??? I vanliga fall brukar jag lägga undan småpotatisar vid slutskörden på hösten, men nu har jag en bit land med tidig potatis som är klar för skörd. Men de har ju inte hunnit bilda skal. Ett sätt skulle ju kunna vara att lämna några stånd, men jag skulle ju gärna vilja äta upp de största potatisarna. Går det att gräva upp plantorna och skörda och sen försiktigt lägga tillbaks de blivande sättpotatisarna i jorden igen eller kanske i en hink med jord? Bildar de då skal eller måste plantan stå orörlig.

Kan tilläggas att jag odlar i mycket liten skala och skördar med händerna med lite assistans av en planteringsspade. Mycket varsamt ska de små guldklimparna tas upp.  ;D

Hur brukar ni andra göra för att få fram sättpotatis av tidiga sorter?

// Vicky

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hur gör man sättpotatis av tidig potatis?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-17 kl 12:48 »
Slå av blasten och låt potatisen ligga kvar under jord några veckor så borde skalet bli hårdare...Slår man av blasten stannar tillväxten...

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: Hur gör man sättpotatis av tidig potatis?
« Svar #2 skrivet: 15 jul-17 kl 13:37 »
Klipp av blasten .

Harry
« Senast ändrad: 16 jul-17 kl 06:57 av Harry Tiften »
Drick träsprit!

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Hur gör man sättpotatis av tidig potatis?
« Svar #3 skrivet: 15 jul-17 kl 19:24 »
Tack! Då blir det avblastning i morgon.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

849 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bustera, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser