Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yngelfri avläggare!  (läst 5872 gånger)

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
Yngelfri avläggare!
« skrivet: 05 jul-17 kl 08:25 »
Jag har aldrig testat detta förr men tänkte nu prova göra några yngelfria avläggare i samband med drottningtillsättning och då uppkommer några frågor. Målet är såklart att få avläggarna riktigt starka så att dessa kan bli bra produktionssamhällen nästa år. Om jag förstått allt rätt så skakar man ner rejält med bin från skattlådor, tillsätter drottningen i utätningsbur, stänger flustret ett par dagar och flyttar iväg avläggaren. Sedan blir jag osäker på vad som är effektivast eller säkrast för att avläggaren ska växa till sig fort.

1. Tillsätta bifria yngelramar från andra samhällen. Här krävs ju att det hela tiden finns tillräcklig bimassa i avläggaren för mängden yngel, samt en del pyssel och plock.

2. Skapa små avläggare med yngelramar och bin, som jag förenar med den yngelfria avläggaren när drottningen kommit igång med yngelsättningen.

Vilka erfarenheter har ni och vad bör fungera bäst/ säkrast. Mest effektivt och minst tidskrävande känns ju att slår ihop två avläggare framåt slutet av juli än att plocka med enstaka yngelramar. Ni som provat, vad har ni för erfarenheter?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #1 skrivet: 05 jul-17 kl 11:35 »
Inte skaka av bin, det är ju arbetsamt.

Ta en skattlåda med ramar och bin, ställ på en ny botten, häng in buren med en Äggläggande Drottning, fodra och flytta iväg. Flustret behöver inte alls vara stängt i två dygn, inte någonting alls.

Då Drottningen är i full färd med sin äggläggning efter 7-10 dygn, så tillsätter man bi-fria ramar med kläckande bin i önskad takt. Kom ihåg att en full ram med täckt yngel ger efter kläckning tre välfyllda ramar med bin.

Drivfodra med 3-4 dl 50/50-lösning två ggr i veckan.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #2 skrivet: 05 jul-17 kl 12:29 »
Om man inte kan flytta iväg den, alltså bara har en bigård, finns det något sätt att undvika dygnen i källaren?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #3 skrivet: 06 jul-17 kl 09:23 »
Om man inte kan flytta iväg den, alltså bara har en bigård, finns det något sätt att undvika dygnen i källaren?

Ställ en glas-skiva på sned precis framför flustret. Kan tas bort efter 3-4 flygdagar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #4 skrivet: 06 jul-17 kl 19:40 »
Ja, det löser problemet med omorienteringen, men inte röveriet, tycker jag. Mina avläggare drabbas ofta av det, och jag kan bara flytta dem några meter, 20 max. Det verkar alltid vara några bin som hittar tillbaka och sedan skvallrar de var det finns ett svagt samhälle som fodras.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #5 skrivet: 07 jul-17 kl 10:51 »
Ja, det löser problemet med omorienteringen, men inte röveriet, tycker jag. Mina avläggare drabbas ofta av det, och jag kan bara flytta dem några meter, 20 max. Det verkar alltid vara några bin som hittar tillbaka och sedan skvallrar de var det finns ett svagt samhälle som fodras.

Beroende på avläggarens bistyrka, så kan man minska flusteröppningen ända ned till 6 X 8 mm. Då kan enbart ett bi åt gången passera, och de kan lättare försvara sig mot angripare. Röveri-perioden inleds här nere i "central-europa" ungefär en vecka efter midsommar, så det gäller att vara uppmärksam nu.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #6 skrivet: 07 jul-17 kl 12:05 »
Kommer det flygbin med i avläggan så är det knappast troligt att just dom bina orienterar om när mamma står nära - dom talar dessutom om för de andra flygbina var det finns mat.
Och då hjälper det inte att minska flustret för avläggan släpper in sina syskon.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #7 skrivet: 07 jul-17 kl 18:39 »
Kommer det flygbin med i avläggan så är det knappast troligt att just dom bina orienterar om när mamma står nära - dom talar dessutom om för de andra flygbina var det finns mat.
Och då hjälper det inte att minska flustret för avläggan släpper in sina syskon.
Det bästa är att inte drivfodra. Ge en ram med färdig honung eller foder och se till att de får vatten serverat i kupan.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #8 skrivet: 08 jul-17 kl 11:50 »
ja, ram med färdig honung, alltså täckt. Men hittills så har jag inte sett att de tar av täckta ramar, och är det nektar i ramen så kan den rövas, precis som när man fodrar.

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #9 skrivet: 08 jul-17 kl 13:14 »
Min erfarenhet är att det är bättre att sätta avläggaren precis bredvid modersamhället de första 2 dagarna, efter det kan man flytta den dit man vill ha den och ge foder.
Min teori bakom detta är att dragbina inte uppfattar att dom har blivit flyttade till en annan plats när dom vid nästa flygning återvänder till modersamhället.
Ställer man däremot avläggaren 20 meter bort hinner dragbina uppfatta detta och risken för röveri ökar.

Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #10 skrivet: 08 jul-17 kl 18:42 »
Min erfarenhet är att det är bättre att sätta avläggaren precis bredvid modersamhället de första 2 dagarna, efter det kan man flytta den dit man vill ha den och ge foder.
Min teori bakom detta är att dragbina inte uppfattar att dom har blivit flyttade till en annan plats när dom vid nästa flygning återvänder till modersamhället.
Ställer man däremot avläggaren 20 meter bort hinner dragbina uppfatta detta och risken för röveri ökar.

??? Med din metod mister ju avläggaren i princip samtliga sina dragbin! Jag är skeptisk till den teorin.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #11 skrivet: 08 jul-17 kl 19:10 »
Självklart mister dom drabina, men gör man en avläggare med tre ramar yngel så borstar man ner bin från ytterligare tre ramar. Man kan räkna med att ca 50 % flyger tillbaka till modersamhället.
Visst, man kan jobba sig med att flytta avläggaren tre kilometer eller glasskivor för att slippa borsta ner extrabin.
Man kan göra på olika sätt. För mig passar detta sätt bra.
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #12 skrivet: 08 jul-17 kl 19:23 »
Självklart mister dom drabina, men gör man en avläggare med tre ramar yngel så borstar man ner bin från ytterligare tre ramar. Man kan räkna med att ca 50 % flyger tillbaka till modersamhället.
Visst, man kan jobba sig med att flytta avläggaren tre kilometer eller glasskivor för att slippa borsta ner extrabin.
Man kan göra på olika sätt. För mig passar detta sätt bra.

Utan flytt eller glasskiva så är det inte 50% av dragbina som flyger tillbaks hem, utan 100,00 % av dragbina gör det. En enkel glasskiva är ju hur enkelt som helst, varför väljer man bort detta och låter avläggaren törsta och svälta istället?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #13 skrivet: 08 jul-17 kl 19:27 »
Så mycket törst och svält blir det ju inte när man fodrar?
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #14 skrivet: 08 jul-17 kl 19:33 »
Är det enklare att fodra samtidigt som det är finfint nektardrag, än att ställa ut glasskivan?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #15 skrivet: 08 jul-17 kl 20:28 »
Inte skaka av bin, det är ju arbetsamt.

Ta en skattlåda med ramar och bin, ställ på en ny botten, häng in buren med en Äggläggande Drottning, fodra och flytta iväg. Flustret behöver inte alls vara stängt i två dygn, inte någonting alls.

Då Drottningen är i full färd med sin äggläggning efter 7-10 dygn, så tillsätter man bi-fria ramar med kläckande bin i önskad takt. Kom ihåg att en full ram med täckt yngel ger efter kläckning tre välfyllda ramar med bin.

Drivfodra med 3-4 dl 50/50-lösning två ggr i veckan.

Är det jobbigare för mig att fodra än det är för dig???
Fodra mina avläggare måste jag göra oavsett metod om jag vill att dom skall bli tillräckligt starka för att invintra.
Dragbina gör bättre nytta i modersamhället med att samla honung. Efter ngn vecka har avläggaren egna dragbin.

Men som sagt, man kan göra på olika sätt. Alla behöver inte göra som man gör i Skåne
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #16 skrivet: 08 jul-17 kl 21:21 »
Naturligtvis bör man drivfodra för att få avläggaren invintringsduglig. Men vid bildandet av avläggare råder det ju ofta kanon-drag, och då är det inte alls nödvändigt att fodra dem, såvida de har dragbin.

Det som jag inte kan begripa är varför man väljer att INTE använda glasskivan om man inte flyttar 3 km? Vad talar emot den utomordentligt förträffliga metoden?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #17 skrivet: 09 jul-17 kl 10:18 »
Dragbina gör bättre nytta i modersamhället med att samla honung. Efter ngn vecka har avläggaren egna dragbin.

Vill man utnyttja dragbina för att maximera honungsskörden så ska drottningen med i avläggaren. Dragbina samlas i ursprungssamhället och kan helt inrikta sig på draget utan att tänka på yngelmatning mer än den första veckan. Det mesta täckta ynglet ska också vara kvar i ursprungssamhället. 

 

marin

  • Inlägg: 2
    • Blekinge
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #18 skrivet: 03 jun-18 kl 20:16 »
 
Hej'
Jag tror att varje biodlare har sina metoder o det viktiga är att man gör som man själv kommit fram till är bäst :) :)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Yngelfri avläggare!
« Svar #19 skrivet: 04 jun-18 kl 20:30 »
Om man har tre samhällen kvar efter bistöld och vill maximera antalet avläggare för att försöka bygga upp antalet samhällen igen till nästa år, hur gör man bäst utan att köpa drottningar? Hur gör man med parade drottningar?
Jag har en stark och en svagare kupa med Elgon bi som står avskilt utan några andra biodlare i närheten och dessa skulle jag vilja linje avla på för att bibehålla egenskaperna.
Kom med synpunkter, positiva och negativa, spelar ingen roll, man lär sig alltid något.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Oskari, Jens Osterman, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser