Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bikupor i skugga!  (läst 4591 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bikupor i skugga!
« Svar #20 skrivet: 08 jul-17 kl 19:47 »

Inte helt säkert de heller då det verkar som att vissa klarar av att hantera varoan.

Det beror på vilka "vissa" är? Idag har vi inga sådana bin i Sverige, trots envisa påståenden och skrönor. Däremot har vi två olika falanger inom aveln här som är på god väg, men det är ett antal år kvar innan det blir ett faktum. Med andra ord behöver honungsbina oss biodlare idag för att överhuvudtaget fortleva - hur illa detta än må vara i motståndarna till den lärans ögon.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Bikupor i skugga!
« Svar #21 skrivet: 09 jul-17 kl 13:19 »
jag undrar om man inte riskerar att humlor dör pga varroa?

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bikupor i skugga!
« Svar #22 skrivet: 09 jul-17 kl 14:36 »
jag undrar om man inte riskerar att humlor dör pga varroa?

Postat med Alternativ.nu´s app


Nej, det finns inga sådana rön idag.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Bikupor i skugga!
« Svar #23 skrivet: 10 jul-17 kl 09:18 »
Ang kupor i skuggan. Mina har mest kvällssol, bakifrån (alltså inte på flustret). Nån biodlare sa att det var för skuggigt, framförallt på morgonen. De står vid kanten av en skog. Ändå tycker jag de flyger många timmar om dagen, tills sent på kvällen. När det är lite kyligt då ser man att bina går i flustret, känner på luften och sen drar sig tillbaka. Vissa flyger sen ändå i kallt väder. De verkar inte kolla om solen skiner på flustret. Kan inte jämföra med andra biodlare ndg mängden honung, för jag brukar inte ta allt och sedan stödfodrar som andra gör. Skattar inte heller tillräckligt ofta (kommer när barnen blir större).
Undrar ändå hur många timmar bin brukar flyga om dagen?

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bikupor i skugga!
« Svar #24 skrivet: 10 jul-17 kl 10:07 »
Undrar ändå hur många timmar bin brukar flyga om dagen?
För att svara på det så måste man nog begränsa frågan lite, det beror ju på läge, årstid, väder o.s.v. Men det blir en extra flygtimme eller två om den har morgonsol. Och helst kombinerat med skugga på sena eftermiddagen. Anledningen är förstås att bina då kommer igång tidigare och eftersom det finns betydligt mer nektar under de tidiga timmarna så är flygtiden på förmiddagen mer värd. Och på eftermiddagen är kupan redan uppvärmd, och har den skugga då sparar bina in en del vattenhämtande och fläktande.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bikupor i skugga!
« Svar #25 skrivet: 10 jul-17 kl 20:45 »
Undrar ändå hur många timmar bin brukar flyga om dagen?

Beror helt på vilken årstid vi snackar om. Men nu i juni-juli så flyger de en extra timme på morgonen om de har morgonsol, och två timmar extra om de har kvällssol, på ett ungefär. Säg att de i Sydsverige flyger mellan kl 5 och 21 nu, om det är sommarväder.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

777 gäster, 3 användare
lillatorpet, karin saler, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser