Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfiken på Dv wyandotte...  (läst 2517 gånger)

Ulrika Selberg

  • Inlägg: 18
Nyfiken på Dv wyandotte...
« skrivet: 22 jun-17 kl 22:47 »
Jag är lite nyfiken på dvärgwyandotte så berätta gärna allt om era erfarenheter både fördelar och nackdelar


Postat med Alternativ.nu´s app

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Nyfiken på Dv wyandotte...
« Svar #1 skrivet: 23 jun-17 kl 06:32 »
Först måste sägas att de olika färgerna kan skilja sig en hel del från varandra. De har avlats separerade så länge att de  kan betecknas som olika raser.
Det jag skriver gäller de BANDADE ( guld- orange och silver svartbandade)  av en stam som funnits i Sverige sedan 1940 - talet. Själv har jag haft dem  sedan  MÅNGA år. De var mycket vanliga när jag började. Nu är de inte det,  men börjar kanske komma igen något.
För mig är de en perfekt ras för självhushållning i mindre skala. Lättskötta och helt okomplicerade.  Trevliga, smarta, inte flaxiga. Duktiga på att ta vara på trädgårdens resurser, på att klara sig själva och på att föröka sig. Det sistnämnda kan vara ett problem om man har många och inte vill slakta så mycket. De har mycket av lanthönsens egenskaper,  men skiljer sig på det sättet att de inte är några vidare flygare.
Jag har även DvärgKochin, som ju är en otroligt populär ras. Gulliga och trevliga men jag tycker att de är betydligt mer krävande i fråga om skötsel.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

Ulrika Selberg

  • Inlägg: 18
SV: Nyfiken på Dv wyandotte...
« Svar #2 skrivet: 27 jun-17 kl 01:46 »
Dom är otroligt vackra. Låter intressanta, jag har varit inne på bara lantrashöns tidigare men nu funderar jag mer o mer på dv.wyandotte
Allt förutom ruvvilligheten låter toppen...
Tack för ditt svar


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Ulrika Selberg

  • Inlägg: 18
SV: Nyfiken på Dv wyandotte...
« Svar #3 skrivet: 29 jun-17 kl 15:25 »
Har du nån aning om hur dom andra färgerna är på ett ungefär?


Postat med Alternativ.nu´s app

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Nyfiken på Dv wyandotte...
« Svar #4 skrivet: 29 jun-17 kl 18:39 »
Jag har ingen personlig erfarenhet av de andra färgerna. Allt jag kan säga är att de tycks variera i fråga om mentalitet och ruvning. Så om du blir spekulant på några bör du fråga. Sedan är det ju olika vad personer uppfattar som  t.ex "lugn",  det beror ju på om man jämför med DvärgKochin eller Orusthöns!
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Nyfiken på Dv wyandotte...
« Svar #5 skrivet: 29 jun-17 kl 20:47 »
Mina bandade silversvart och orangesvarta är otroligt lugna och fina men jag har även guldsvarta randade och röda  de är lika goa. Har haft både kochin, faverolle, blomme, hedemora och welsumer. Men dessa är klart favoriter.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Ulrika Selberg

  • Inlägg: 18
SV: Nyfiken på Dv wyandotte...
« Svar #6 skrivet: 13 jul-17 kl 08:27 »
Mina bandade silversvart och orangesvarta är otroligt lugna och fina men jag har även guldsvarta randade och röda  de är lika goa. Har haft både kochin, faverolle, blomme, hedemora och welsumer. Men dessa är klart favoriter.

Postat med Alternativ.nu´s app


Låter bra, dom låter väldigt fina
Hur ruvningsvilliga är dina?


Postat med Alternativ.nu´s app

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Nyfiken på Dv wyandotte...
« Svar #7 skrivet: 14 jul-17 kl 23:18 »
De är bara dryga året, två som ruvat tillsammans på äggen. De andra har inte lagt sig för att ruva, än😉
Men hittills är de inte så ruvgalna  som dvärg kochin.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Besksöta, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser