Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Total renovering av badrum  (läst 1654 gånger)

John 555

  • Inlägg: 17
    • Halland
Total renovering av badrum
« skrivet: 17 jun-17 kl 23:51 »
Så mycket att fundera på inför renoveringen. Jag har mest frågor kring VVS. På bilden kan ni se att kabinen ska bort och bakom den sitter varmvatten bredare som jag fundera på att flytta fram till andra hörnan vid dörren och bredvid ska tvättmaskinen stå. Brunnen är gjutjärn från 70-talet så den ska även bort.

Dessutom undrar jag om man kan på något sätt använda vatten buren golv värme i undergolven istället för direkt värkande el i mitt hem??
Är det något särskilt jag bör tänka på innan arbete påbörjas t.ex stambyte eller liknande?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Total renovering av badrum
« Svar #1 skrivet: 18 jun-17 kl 04:37 »
Vad skall det vara för golv- och väggbeläggning? Är det fråga om totalrenovering, så skall man börja med att fundera på underlaget. Är det trä eller annat material som rör på sig?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Total renovering av badrum
« Svar #2 skrivet: 18 jun-17 kl 12:27 »
Andra saker som är värda att tänka på är att bestämma sig för om man ska uppfylla branschstandarden skråförordningen Säker Vatten  och dess krav, eller om man hellre prioriterar att få ett prisvärt och praktiskt fungerande våtrum.

Fundera på hur byggnaden är konstruerad innan du eventuellt börjar tynga ner den med mycket tunga konstruktioner (kakel, klinkers, tjocka lager flytspackel mm). Det finns exempel på timmerhus med badrum på övervåningen som har fått besvärliga sättningar när badrumsinredningen plötsligt blev dubbelt så tung efter en lyxrenovering.

Det blir nog dyrt och opraktiskt att ordna vattenburen golvvärme i badrummet, om du inte redan har ett vattenburet värmesystem att koppla in den till (eller om du tänker ordna vattenburet i hela huset).

Tänk på zonindelningen ur elsäkerhetssynpunkt om du ska ha elutrustning som t ex varmvattenberedare och tvättmaskin nära duschen. Det finns ju en del mått som måste iakttas där.
Överhuvudtaget är det inte tillrådligt att ha mer elutrustning än fast monterad taklampa i ett våtrum, om inte elinstallationen är skyddad av jordfelsbrytare.

Om du ska flytta varmvattenberedaren, så kolla om den har en s k offeranod och se till att den blir lättåtkomlig för kontroll och byte på det nya stället. På en del håll där vattnet är aggressivt, så kan en emaljerad beredare frätas sönder och börja läcka förvånansvärt snabbt när offeranoden har tagit slut, det är lämpligt att titta till anoden vartannat år eller så.

John 555

  • Inlägg: 17
    • Halland
SV: Total renovering av badrum
« Svar #3 skrivet: 18 jun-17 kl 18:44 »
kakel och klinker kommer det att bli. Golvet just nu består av trä. Jag kommer då att flytspackla detta, men fundera även på att montera en extra spån skiva på underlaget. Hört en del att man kan dubbel limma en ny spån skiva på den befintliga och då undrar jag vilken typ av lim man ska vända sig till eller skruva?
« Senast ändrad: 18 jun-17 kl 18:52 av John 555 »

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Total renovering av badrum
« Svar #4 skrivet: 18 jun-17 kl 19:51 »
I äldre konstruktioner hade de ofta traditionellt 600 mm bjälklag, men moderna bjälklag för våtrum skall ju vara 300 mm

http://www.sakervatten.se/download/543-622162FA514365FA3867DDCE401378A7/Bjalklagets-uppbyggnad-i-vatrumskonstruktioner.pdf

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Total renovering av badrum
« Svar #5 skrivet: 18 jun-17 kl 20:46 »
Talade med en bekant som jobbat länge i byggbranschen om just golvvärme i gamla hus för en tid sedan då jag var litet nyfiken själv, han sade att det idag finns supertunna ledningar, samt skivor, våtspärr, mm som endast bygger litet drygt 50 mm ovanpå ett gammalt golv som är friskt och starkt (eller renoverat med golvskovor, etc så att det är det).
Man svetsade våtspärren (med en mattsvetspistol, såvitt jag fattade, någonting golvläggare bör göra dock, i allafall just på tätskikten)) och jämnade av med en typ av epoxispackel för våtrum, sedan kunde man tom lägga golvklinker trots trägolvet sade han mig.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Total renovering av badrum
« Svar #6 skrivet: 19 jun-17 kl 00:19 »
Tänk på att om du lägger ett tätskikt ovanpå golvspånskivan, så måste det finnas möjlighet till fuktgenomsläpp hela vägen genom bjälklaget och ner till dess undersida. Så om du limmar två spånskivor på varandra, se då till att använda ett vattenbaserat lim som är fuktgenomsläppligt sedan det har torkat. Se också till att det inte finns någon fuktspärr eller isolering med olämpliga egenskaper ur fukttransportsynpunkt någonstans i bjälkaget, förutom det översta tätskiktet.
Om golvvärmekonstruktionen hindrar fukttransport (t ex pga metallplåtar för värmefördelning), så bör man nog tänka många gånger extra på hur golvkonstruktionen ska göras.

Är inte epoxiprodukter i princip förbjudna i byggbranschen sedan 15-20 år pga att de kan vara allergiframkallande?
Det är över 25 år sedan epoxi försvann från billacker och ersattes av uretan just av allergiskäl.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Total renovering av badrum
« Svar #7 skrivet: 19 jun-17 kl 12:25 »
Mmm... det han visade mig var värmeslingan nedfräst i spånplattorna.
Vet ej om det var epoxi, men någon typ av plastblandat flytspackel som jag förstod.

Lim tänkte jag tyvärr inte på att fråga om.

Men, som jag förstod så vädrades det ut underifrån i en luftspalt eller annat poröst material ovanför trossbotten, tror jag, och han hade rivit bort det gamla tätskiktet.
(Borde finnas riktig info någonstans om hur man gör... Är litet intresserad själv av detta då jag också funderat på golvvärme om det blir tillbyggnad av ny holk på övervåningen.)...

Det fanns både för vatten (vilket han hade) och elektriska slingor som var likvärdiga ett vanligt el element, eller tom något bättre, beroende av placering i huset.
Har sett de elektriska i Norge och de fungerade klart över förväntan, sagt hur jag upplevde det och ägarens uppfattning av det, har dock inga mattematiska tabeller att bekräfta det med, så jag vet ej exakt... Men men moderna elektroniska thermostater, tex central med undergivare/slav i rummen,  skall det bli betydligt mer exakt än de äldre systemen med en cental bimetallgivare (eller dito på elementen, idag är bimetallthermostaten mest bara ett överhettnings skydd som extra säkerhet på bättre element).

Aluminiumplåtarna skall reflektera något bättre uppåt, men om jag fattat saken rätt så skulle skivan, om man inte hade alu plåt, ändå accumulera värme från slingan som sakta gick ut i rummet och skiktet ovan var tunnare så att man ändå fick ett riktigt varmt och skönt golv (i allafall tyckte jag att det var det i Norge även med elslingorna), så jag tror inte att dessa ger bättre verkningsgrad över tid, bara något snabbare intialuppvärmning i just detta fall... (med reservation för att jag inte har tillgång till siffror...).













Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Total renovering av badrum
« Svar #8 skrivet: 19 jun-17 kl 12:41 »
Är det inte dumt att vara beroende av elvärme?

I mitt förra hus så gjöt jag platta med vattenburen golvvärme till toa och tvättstuga och det fungerade bara bra.
Det var torpargrund och jag utnyttjade befintliga stenar och la dit fler som stöd att gjuta på.
Sedan ställde jag järnbalkar på det färdiga golvet för att stötta upp golvet som gjöts för toan på övervåningen.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Total renovering av badrum
« Svar #9 skrivet: 19 jun-17 kl 12:43 »
Att bygga kakel och klinker på gamla träbjälklag är verkligen mycket vanskligt. Jag har sett tillräckligt av spruckna och lossnade plattor på träbjälklag (med spån under) för att någonsin göra det själv.
Det är ju en smaksak, men plastmatta är både varm, ganska mjuk och helt fukttät. Sedan är den ju billig i jämförelse. Jag kommer själv att använda det när vi bygger till ett badrum till.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Total renovering av badrum
« Svar #10 skrivet: 01 jul-17 kl 18:11 »
Det skall bli intressant att följa upp detdär över tid och höra mer om hur flex spacklingen fungerar när det gått en tid... Förr var det ju skitskrångligt att få till kakel fungerande på en gammal trästomme, med utskivning på glidande stålreglar och sådant om det skulle hålla (med vanligt kakelfix går det, vad jag känner till, inte att ha fixerat direkt mot stommen, även om man skivar ut, det är svårt även på en ny trästomme om det gäller stora ytor.).

Annars hade vi valt kakel hos mina föräldrar, men förarbetet med glidande regling och det avskräckte.

Det finns små elektriska värmeaggregat som man kan koppla till en vattenslinga om man ändrar sig i framtiden (vet ej vad de kostar dock...).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser