Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårstartad Klippo gräsklippare.  (läst 8204 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Svårstartad Klippo gräsklippare.
« skrivet: 16 jun-17 kl 19:39 »
Jag blev genomsvettig av att dra i snöret på Klippon. Den gick ju bra sen jag bytte förgasare. Men den har stått under skottkärran en vecka nu. Jag tror ju inte det har regnat in den.

Jag behöver inga tips typ: "är det bensin i tanken osv".

Men jag undrar om någon provat med att starta med en borrmaskin?

Jag hade det i bakhuvudet att jag sett det i datorn. De sätter på en hylsa med förlängning som passar borrmaskin..Det är 24 mm på den gamla Klippon från 89. Den klipper man upp i toppen på maskin med plåtsax. Det runda "nätet".

Tyvärr hitta jag ingen mellandel som passade in borrmaskin. Jag stoppa i en annan grej men den bara lossade..

Så jag får kolla På Jula eller nåt vad som finns. Men jag kan ju berätta om det funkade nästa gång.

Ska söka lite på min favoritsida Youtube :  Start lawnmower with drill.

Jag är såå himla trött på att få skavsår på händerna av det där idiotiska snöret.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Svårstartad Klippo gräsklippare.
« Svar #1 skrivet: 16 jun-17 kl 19:52 »
Om du skruvar ut tändstiftet kan du driva gräsklipparen med borrmaskinen.
Strålande.
D sparar även bensinen.
Bensinen kan du tvätta fötterna med
då får fötterna en vit hinna och du behöver inga strumpor

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Svårstartad Klippo gräsklippare.
« Svar #2 skrivet: 16 jun-17 kl 19:55 »
Gotland humor eller?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Svårstartad Klippo gräsklippare.
« Svar #3 skrivet: 16 jun-17 kl 20:29 »
Facit kommer givetvis från Youtube, titta och lär:

https://www.youtube.com/watch?v=ZFAgcARVxkk

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Svårstartad Klippo gräsklippare.
« Svar #4 skrivet: 16 jun-17 kl 20:38 »
Är det inte enklare att felsöka och åtgärda felet än att försöka snickra ihop märkliga hjälpstartanordningar?
Om ett fel gör motorn svårstartad, så kan du nog räkna med att samma fel också stör motorns gång på ett eller annat sätt så den får t ex lägre effekt eller högre bränsleförbrukning än den borde ha.

Vad är det för motortyp på den? Gissningsvis är det en B&S sidventilmotor, men  har den flottörförgasare eller den gamla typen "Pulsa-Jet" som är monterad ovanpå tanken? Har den brytare eller brytarlöst tändsystem?

Om motorn har dålig kompression,  t ex för att någon av ventilerna kärvar i styrningen och inte stänger helt, så brukar den bli både svag och svårstartad.  Motorer med Pulsa-Jet-förgasare som lider av detta fel brukar vara lättare att få igång om man ställer gasreglaget på tomgång innan start, och när motorn väl har kommit igång får man öka gaspådraget mycket sakta och försiktigt till full gas.

En annan orsak till dålig kompression är om kolvringen har beckat fast pga att motorn har gått alldeles för länge utan oljebyte. Kan ofta åtgärdas utan att plocka isär motorn genom att byta olja - häll i en billig syntetolja med bra sotlösande egenskaper, vanlig modern bilmotorolja - starta sedan motorn och kör den med tung belastning flera timmar i sträck så att oljan verkligen blir genomvarm. Troligen är oljan nu kolsvart, byt olja igen och se om den nya oljan håller sig ren.

Många motorer med flottörförgasare har en mekanism som stänger chokespjället då man drar gasreglaget förbi full gas. Om den mekanismen eller gaswiren kärvar, så kan det hända att chokespjället aldrig blir stängt och då blir den nästan omöjlig att kallstarta. Varmstart går däremot bra. Man brukar också kunna underlätta start utan choke genom att ställa fram gräsklipparen så att topplocket värms av solen en halvtimme innan start. Eller elda med blåslampa på topplocket.

På en del gräsklippare med tung kniv och där motorn snurrar länge efter avstängning, kan det hända att den hinner suga i sig så mycket bränsle att den surar ned sig vid nästa start. Det kan man undvika genom att dra ner gasen till tomgång och vänta tills motorn har gått ner till tomgångsvarvtal och några sekunder till innan man stänger av.

 

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Svårstartad Klippo gräsklippare.
« Svar #5 skrivet: 16 jun-17 kl 23:22 »
Filmen Kurt tipsade om var bara helt löjlig. Det är tydligen vanligt att man gör sig rolig på andras bekostnad här. Det existerar t.ex. ingen choke min Klippo. Det är en GAMMAL motor utan choke. Jag har inte ens gasvajer.

Torbjörns svar var bra. Fast det är inte alltid så lätt att felsöka. Jag får kolla mer i morrn. Det är en Klippo jag fått av en tidigare sommarstugeägare, som stått i garaget i en del år. Den startade inte så bra sist jag engagera mig i den.


 Då bytte jag förgasare,sen gick den jättebra vid 3 klippningar. Sen bytte jag olja.Sen ville den inte alls idag.
 Jag kanske borrar ett hål i luftfilterkåpan så jag kan köra ner startgas via tunna "slangen" på sprayflaskan. Sen sätter en tejpbit över om den startar

Jag har även en nyare klippare. Den blir stiftet gärna svart på. Men det är ju nästan omöjligt att begripa varför. Jag får byta stift var gång man ska köra ock städa det gamla i bensin ock soltorka det,..

Sen startar jag gärna med borrmaskin för jag när jag köpt verktyg nr 12856 på Biltema. Bara för att jag är nyfiken om det går. Jag har ryggskott just nu å är inte sugen på att dra i det där snöret.

Sen ska jag leta efter gräsklipparboken, Haynes tjocka bok. Den ska vara någonstans här i hyllorna.

Jag kan köpa en ny klippare om det krånglar. Ibland vill man städa bort gammal skit.  Jag har massor av klippare,..helt i onödan.Man hinner inte greja med allt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Svårstartad Klippo gräsklippare.
« Svar #6 skrivet: 16 jun-17 kl 23:59 »
Lutar man klipparen för mycket åt ett visst håll så kan det kanske rinna in olja i förgasaren och därmed försvåra start...Kanske blev så vid oljebytet... Det där med svart stift kan bero på täppt luftfilter. Behöver man dra mer än tre gånger i snöret så är det nog något lurt på gång...

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Svårstartad Klippo gräsklippare.
« Svar #7 skrivet: 17 jun-17 kl 13:05 »
Men jag bytte olja när den stod horisontalt. Jag aktar mig för att vända en Klippo åt luftfiltret till. Bara bakåt då man ska ha bort kniven för vässning.

Jag grejar vidare. Snöret är lite kort med. Men jag vet hur man byter.  Jag har grejat mycket med Klippo via jobbet. Men vissa saker kan man inte riktigt  fundera ut ett svar på. Kanske jag drog lite mesigt i snöret. Filtret är inte bytt på evigheter.Men det är ju ett diskbart skumgummifilter, Som jag rengjort+torkat.

Ska kolla sen igen. Tack för alla bra svar!  Knas--svar tackar jag inte för.Det blir man bara irriterad av.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Svårstartad Klippo gräsklippare.
« Svar #8 skrivet: 18 jun-17 kl 12:13 »
Om den har skumgummiluftfilter så är det troligen en Pulsa-Jet-förgasare med vakuumstyrt chokespjäll.
Det kan krångla om något har kommit fel eller membranet blivit sträckt på fel sätt då förgasaren monterades på tanken.
Prova att ta av luftfiltret och sätta tillbaks fästskruven för det. Med motorn stillastående ska chokespjället vara stängt, då motorn är igång ska det stå fullt öppet. Om man låter motorn segdra så att varvtalet sjunker trots att varvtalsregulatorn har dragit på fullgas, så ska man se att chokespjället börjar fladdra och stängas mer och mer.

Tänk på att skumgummiluftfiltret ska oljas in efter tvättning - häll på en matsked motorolja på det, krama igenom filtret så att oljan fördelar sig jämnt och krama ur överskottet.

Ett annat lömskt problem med Pulsa-Jet är om anliggningsytorna på förgasare och/eller tank har blivit skeva så att det inte blir perfekt tätt mot membranet. När man har dem isärtagna kan man kolla med stållinjal om det är ojämnt någonstans, och försöka planfila efter behov. Om tanken har fått en smäll någon gång så kan förgasarhuset bli skevt nära gasspjället och anslutningen mot insugningsröret.
När man sätter ihop är det viktigt att fjäder och dess skyddsring för bränslepumpdelen av membranet hamnar på rätt ställe, och att membranet inte skrynklar sig någonstans utan ligger perfekt plant.  Chokespjället ska man hålla öppet för hand medan skruvarna som håller förgasaren på tanken dras åt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser