Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.  (läst 11852 gånger)

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #60 skrivet: 20 jun-17 kl 09:40 »
Man kan tycka vad man vill om industriellt jordbruk, men man ska bygga det på fakta, inte på hörsägen från konspirationsteoretiska sajter. Granska era källor, ifrågasätt! Jag tycker det är pinsamt om någon kan beslå mig för att framföra dåligt underbyggda fakta i en diskussion, men vissa verkar inte ha de hämningarna.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #61 skrivet: 20 jun-17 kl 12:00 »
Ni som försvarar giftjordbruk. Skiter ni helt och hållet i hur det går för era barn och barnbarn! Är ni inte beredda att göra en gnutta för att den värd dom tar över. Jag tänker göra vad jag kan! För mej är det en livsuppgift att den jord jag lämnar efter mej ska vara så oförstörd som möjligt.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #62 skrivet: 20 jun-17 kl 12:06 »
Man kan tycka vad man vill om industriellt jordbruk, men man ska bygga det på fakta, inte på hörsägen från konspirationsteoretiska sajter. Granska era källor, ifrågasätt! Jag tycker det är pinsamt om någon kan beslå mig för att framföra dåligt underbyggda fakta i en diskussion, men vissa verkar inte ha de hämningarna.
Ni som försvarar giftjordbruk. Skiter ni helt och hållet i hur det går för era barn och barnbarn! Är ni inte beredda att göra en gnutta för att den värd dom tar över. Jag tänker göra vad jag kan! För mej är det en livsuppgift att den jord jag lämnar efter mej ska vara så oförstörd som möjligt.

Helt rätt!   man måste ha koll på sina fakta för annars så blir det hur jävla fel som helst.

Självklart skall man vara medveten om vilka risker det innebär när man väljer att använda gifter över lag.
Men i dag är lagstiftningen restriktiv och den kommer säkerligen bli striktare vilket är bra.
Att välja att helt och hållet odla giftfritt är nog inget man kan göra om man ska klara föda den befolkning som jorden har i dag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #63 skrivet: 20 jun-17 kl 13:01 »
Ni som försvarar giftjordbruk. Skiter ni helt och hållet i hur det går för era barn och barnbarn! Är ni inte beredda att göra en gnutta för att den värd dom tar över. Jag tänker göra vad jag kan! För mej är det en livsuppgift att den jord jag lämnar efter mej ska vara så oförstörd som möjligt.
Jag tycker "giftanvändningen" är skapligt balanserad i Sverige som det ser ut idag. Ganska restriktiv, inte alltför giftiga preparat osv. Alternativet som det ser ut idag är massiv nedläggning av jordbruk i Sverige, inte små pittoreska giftfria småbruk.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #64 skrivet: 20 jun-17 kl 13:30 »
Ni som försvarar giftjordbruk. Skiter ni helt och hållet i hur det går för era barn och barnbarn! Är ni inte beredda att göra en gnutta för att den värd dom tar över. Jag tänker göra vad jag kan! För mej är det en livsuppgift att den jord jag lämnar efter mej ska vara så oförstörd som möjligt.

Kretslopp gör det vanliga felet och antar att två helt orelaterade saker hänger samman. Här antar hen att:
En person som inte fördömer all sorts användning av konstgödsel och olika bekämpningsmedel därmed är mot mer biologisk mångfald, småskalighet och giftfrihet.

De här sakerna hänger inte alls samman. Jag är inte beredd att fördöma konventionellt lantbruk på svaga kriterier.
Däremot känner jag inget behov av varken konstgödning eller bekämpningsmedel på min egen gård och planerar gärna för mer biologisk mångfald.

Jag är dessutom inte helt övertygad om att ekologisk odling i stora lantbruk är bättre för miljön som helhet (inklusive traktorkörning, spill, mer odlad yta för att producera samma mängd mat mm) är så mycket bättre än den konventionella i stora lantbruk.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #65 skrivet: 20 jun-17 kl 16:14 »
allt som dödar är inte giftigt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #66 skrivet: 20 jun-17 kl 19:01 »
Skånes slätter, där ingen natur kan siktas inom mänskliga ögons fält?

Nej. Brutet odlingslandskap i Skåneland, inte alls rena slätten.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #67 skrivet: 20 jun-17 kl 19:02 »
allt som dödar är inte giftigt.

Allt som är giftigt dödar inte.  8)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #68 skrivet: 20 jun-17 kl 22:48 »
En tesked kosntgödsel är en för mycket.
En droppe roundup är en för mycket.
En utdikad våtmark är en för mycket.
En tömd sjö är en för mycket.
Ett läckande dike är ett för mycket.
Ett läckande rör är ett för mycket.
En monokultur med en gröda på större ytor än typ för familj, är en monokultur för mycket.

....

Lite trevligare ton och ordval skadar inte ibland.

/Moderator


 (:)
« Senast ändrad: 22 jun-17 kl 10:31 av Vitis »

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #69 skrivet: 21 jun-17 kl 07:09 »

.....

Följdmoderering. /Moderator


 (:)
« Senast ändrad: 22 jun-17 kl 10:31 av Vitis »

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #70 skrivet: 21 jun-17 kl 10:38 »
En tesked kosntgödsel är en för mycket.
En droppe roundup är en för mycket.
En utdikad våtmark är en för mycket.
En tömd sjö är en för mycket.
Ett läckande dike är ett för mycket.
Ett läckande rör är ett för mycket.
En monokultur med en gröda på större ytor än typ för familj, är en monokultur för mycket.

....

/Moderator


 (:)

Har du någon som helst aning om hur mycket människan har påverkat naturen? Du säger att en utdikad våtmark är en för mycket. Varenda åker är utdikad! Vilka ska dö först? För om vi inte får påverka naturen för människans överlevnad så finns det väl plats för några hundra tusen i Sverige.
« Senast ändrad: 22 jun-17 kl 10:32 av Vitis »
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #71 skrivet: 21 jun-17 kl 10:59 »
Har du någon som helst aning om hur mycket människan har påverkat naturen? Du säger att en utdikad våtmark är en för mycket. Varenda åker är utdikad! Vilka ska dö först? För om vi inte får påverka naturen för människans överlevnad så finns det väl plats för några hundra tusen i Sverige.
Han har dock en poäng faktiskt efter som utdikning påverkar vårt grundvatten har det ju nyligen konstateras . Där för vill man nu återställa mera våtmarker bland annat . http://www.expressen.se/kvallsposten/regeringen-satsar-200-miljoner-for-att-radda-grundvattnet/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #72 skrivet: 21 jun-17 kl 11:51 »
Att återställa våtmarker är inget som endast för med sig gott.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #73 skrivet: 21 jun-17 kl 12:06 »
Följdmoderering.

/Moderator

 (:)
« Senast ändrad: 22 jun-17 kl 10:38 av Vitis »

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #74 skrivet: 21 jun-17 kl 12:24 »
Kom igen med ett bra argument i stället för att stålleförklara dom som inte tycker som du.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #75 skrivet: 21 jun-17 kl 12:57 »
Kom igen med ett bra argument i stället för att stålleförklara dom som inte tycker som du.


Som att det är stôlleprov att hävda att hur det var 40 år sedan avseende giftbruket gäller än i dag?


Denna diskutionenen här blivit så stôllig att syftet med trådstarten har gått om intet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsola

  • Gäst
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #76 skrivet: 21 jun-17 kl 14:43 »
Följdmoderering.

/Moderator

 (:)
« Senast ändrad: 22 jun-17 kl 10:39 av Vitis »

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #77 skrivet: 21 jun-17 kl 16:09 »
Följdmoderering.

/Moderator

 (:)
« Senast ändrad: 22 jun-17 kl 10:39 av Vitis »

Skogsola

  • Gäst
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #78 skrivet: 21 jun-17 kl 18:36 »
  Det är snarare bra att dårarna visar sig så att man vet vilka de är om man nu skulle ha missat det. Men det är märkligt att miljö- och alternativrörelser har sådan attraktionskraft på  knäppgökar.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #79 skrivet: 21 jun-17 kl 20:03 »
Ett mer brutet, omväxlande landskap med varierande grödor och djurhållning utifrån de lokala förutsättningarna tar säkert sakfrågan ytterligare en bit framåt tillsammans med ett ökande intresse för agroforesty och skogsträdgård ar.  Kan förvisso leda till lite dyrare produktionskostnader och högre pris på mat i handeln... Viktigt att komma ihåg att det finns växtarter som är väldigt svårbekämpade även med round up... Som t ex Björnloka. "Huskurerna" är flera... Alltifrån att slå av den ihåliga stammen och däri hälla round up alt diesel och bensin till får som betar den så länge skotten är spröda. Men ändå svår att knäcka... Sprider sig okontrollerat vid t ex åkanter där konventionella lantbrukare har sprutningsfria skyddszoner för att undvika spill av bekämpningsmedel i vattnet.

 Visst... det har skett en ökning av  spår av bekämpningsmedel i brunnar o vatten även i Sverige... Och det måste vi undvika. Men det är, som tidigare nämnts, stor skillnad på Danmark och Sverige.

Nog är de väl bättre att på ett konstruktivt och objektivt sätta diskutera för och nackdelar.... och i det kunna vaska fram hur vi ytterligare finner vägar framåt som minskar trycket av bekämpningsmedel samtidigt som vi upprätthåller en rationell livsmedelsproduktion som har förutsättningar att mätta alla till en rimlig kostnad och utan att hota slå ut mikroorganismer i jorden eller förstöra vatten....????

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare
von tratt, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser