Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur illa är mineralull i timmerhus?  (läst 5720 gånger)

Västigårds

  • Inlägg: 36
    • Hälsingland
Hur illa är mineralull i timmerhus?
« skrivet: 10 jun-17 kl 22:31 »
Kommer eventuellt köpa en gammal fäbodvall med hus som är renoverat och isolerat med mineralull (gissar på 45-70mm) och har gipsskivor. Huset står kallt (ej vatten eller el). Det är väldigt fint och tidstypiskt renoverat så skulle kännas jobbigt att riva ut allt. Kan det funka som det är? Planen är att använda som sommarstuga.

Förra timmerhuset rev vi ut allt och isolerade med lin, men vore skönt att bara flytta in den här gången :-D

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur illa är mineralull i timmerhus?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-17 kl 22:50 »
Hur länge har huset haft mineralullen och gipset? Om det är några år och det fortfarande inte uppstått några problem är det nog ingen fara.

Västigårds

  • Inlägg: 36
    • Hälsingland
SV: Hur illa är mineralull i timmerhus?
« Svar #2 skrivet: 10 jun-17 kl 22:56 »
Tack för svar, tror dom började renovera runt 95 men vissa delar senare så mellan 22-10 år ungefär.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur illa är mineralull i timmerhus?
« Svar #3 skrivet: 10 jun-17 kl 23:07 »
isolerat med mineralull.

Det är väldigt fint och tidstypiskt renoverat

Om det är mineralull som isolering är det INTE tidstypiskt renoverat. På vilket sätt är det tidstypiskt renoverat med isolering? I sommarstugor behöver man ingen isolering, och i timmerhus behöver man inte heller isolering i väggarna, även om man bor där vintertid, men fäbodstugor skall defintivt inte ha någon isolering eller gipsskivor på väggarna.

I fäbostugorna var det bart timmer och autografer på väggarna.

Jag har sett bilder på timmerhus där man plockat bort mineralullen som suttit på väggarna, och där mineralullen har orsakat att timret under har ruttnat.

Västigårds

  • Inlägg: 36
    • Hälsingland
SV: Hur illa är mineralull i timmerhus?
« Svar #4 skrivet: 11 jun-17 kl 08:17 »
Om det är mineralull som isolering är det INTE tidstypiskt renoverat. På vilket sätt är det tidstypiskt renoverat med isolering?

Jag refererade såklart inte till själva isoleringen som tidstypisk. Jag menar att stugan är fint gjord med rätt typ av lister, socklar, foder osv...

När jag köpte ett renoveringsobjekt till timmerhus så isolerade vi själva med lin, kutterspån osv... men nu när vi hittat ett "färdigt" hus så känns det marigt med budgivning och sedan tänka att allt måste rivas och byggas om, därav min fråga :-)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur illa är mineralull i timmerhus?
« Svar #5 skrivet: 11 jun-17 kl 08:50 »
problemet med mineralull i timmerhus är att du har ingen kontroll på vad som händer med timret över tid.vad jag förstår har de isolerat inifrån,dvs isoleringen ligger på insidan av timret?
då har timret en möjlighet att andas utåt och risken för problem minskar.Men det förutsätter också att man satt upp diffspärr (plast) på insidan och låtit timret kunna andas utåt.
gips och mineralull skall överhuvudtaget undvikas i timmerhus då de inte jobbar ihop med timmer. där krävs istället organiska material som har samma egenskaper som trä.
Jag har liksom Olivia sett hur timmerväggar brukar se ut efter ett antal år med mineralull som tilläggsisolering och de brukar kräva stora reparationer.
idag finns det ju gott om organiska material på marknaden men tyvärr tycks byggare i allmänhet sakna kunskap om timmerhus o mineralull,man kör på som i nyproduktion.
du har alltså olika val med ett köp av ett sådant hus.
1. man avstår köp  pga osäkerheten med konstruktionen.
2. Man köper o chansar att det kommer att gå bra i framtiden.
3. man betraktar huset som ett renoverings/byggnadsvårdsprojekt och sätter pris efter det.
Säljare brukar ju ha liten förståelse för punkt 1 o 3 då huset ju funkat i många år.

Västigårds

  • Inlägg: 36
    • Hälsingland
SV: Hur illa är mineralull i timmerhus?
« Svar #6 skrivet: 11 jun-17 kl 08:59 »
Tack för klokt svar! Ja, det är isolerat på insidan, timmer utåt, ingen panel. Vet ej om han satt vindpapp eller plast. Men jag har sett att det är 45-reglar och gips.

Påverkar faktum att huset kommer mest stå kallt något? Som jag skrev kommer det vara mest sommarstuga, användas veckovis under sommar och höst, kanske någon kort sväng under vintern.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hur illa är mineralull i timmerhus?
« Svar #7 skrivet: 11 jun-17 kl 12:51 »
Ska huset stå kallt under vintern = ingen plast bara vindpapp ytterst.

ska huset värmas året runt skall det vara plast innerst.

fem centimeter isolering har samma isoleringsförmåga som femton centimeter timmervägg

Västigårds

  • Inlägg: 36
    • Hälsingland
SV: Hur illa är mineralull i timmerhus?
« Svar #8 skrivet: 11 jun-17 kl 13:05 »
Tack! Jag vet inte om han har vindpapp eller plast men jag gissar på papp. Huset kommer stå kallt vintertid. Möjligtvis att vi åker dit en eller två gånger bara för att kolla till det lite.

Vet inte om det påverkar, men förutom att han tyvärr isolerat med gullfiber så är resten bra gjort, bara gamla handblåsta enkelglas-fönster och helt vanlig öppen spis i köket så det borde bli relativt bra självdrag.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hur illa är mineralull i timmerhus?
« Svar #9 skrivet: 12 jun-17 kl 21:57 »
Det är illa. Daggpunkten hamnar i timret. isolerat utanpå timret så hamnar daggpunkten i isoleringen. Båda o-bra och det som ev skulle vara lite bättre med isolering på utsidan är att det skulle ta längre tid innan det ruttnar.
Fördelen i detta fall är att det inte är uppvärmt vilket kommer fördröja förruttnelsen.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur illa är mineralull i timmerhus?
« Svar #10 skrivet: 12 jun-17 kl 22:14 »
 Det beror på hur tjockt lager isolering man dragit på. 45 mm brukar vara ofarligt,70-75 är tveksamt,tjockare definitivt problem.Man flyttar daggpunkten med organiska material också,skillnaden är att de fördelar fukten och har lättare att torka ut igen. med mineralull är det en fördel om isoleringen sitter på insidan och timret kan andas utåt.
tvärtom andas det betydligt sämre då man oftast inte sätter någon diffspärr direkt på timmerväggen.ger alltså tillträde för fuktig inomhusluft att lagras i timret.men generellt bör mineralull undvikas i timmerhus då de funkar dåligt ihop med organiskt material.
dock ställer jag mig frågande varför man isolerar om man har enkelkopplade fönster? hur ser trossbottnarna ut,tak o golv ?även de isolerade med mineralull?

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Hur illa är mineralull i timmerhus?
« Svar #11 skrivet: 13 jun-17 kl 04:52 »
Du kommer aldrig få ro, du kommer alltid undra om det börjat mögla. Varje lite sniff du känner kommer du defulta till mögel pga isolering innan du hittat källan. De ska ju va skönt att bo också

Västigårds

  • Inlägg: 36
    • Hälsingland
SV: Hur illa är mineralull i timmerhus?
« Svar #12 skrivet: 15 jun-17 kl 19:59 »
Det beror på hur tjockt lager isolering man dragit på. 45 mm brukar vara ofarligt,70-75 är tveksamt,tjockare definitivt problem.Man flyttar daggpunkten med organiska material också,skillnaden är att de fördelar fukten och har lättare att torka ut igen. med mineralull är det en fördel om isoleringen sitter på insidan och timret kan andas utåt.
tvärtom andas det betydligt sämre då man oftast inte sätter någon diffspärr direkt på timmerväggen.ger alltså tillträde för fuktig inomhusluft att lagras i timret.men generellt bör mineralull undvikas i timmerhus då de funkar dåligt ihop med organiskt material.
dock ställer jag mig frågande varför man isolerar om man har enkelkopplade fönster? hur ser trossbottnarna ut,tak o golv ?även de isolerade med mineralull?

Mineralull i trossbotten och tak också, taket är dock lätt åtgärdat, där är det ju bara att lyfta ut och ersätta med kutter. Väggarna är reglade med 45-reglar så han har max fått in 70mm där.
« Senast ändrad: 15 jun-17 kl 20:07 av Västigårds »

Västigårds

  • Inlägg: 36
    • Hälsingland
SV: Hur illa är mineralull i timmerhus?
« Svar #13 skrivet: 15 jun-17 kl 20:03 »
Du kommer aldrig få ro, du kommer alltid undra om det börjat mögla. Varje lite sniff du känner kommer du defulta till mögel pga isolering innan du hittat källan. De ska ju va skönt att bo också

Jag har rådgjort med såväl en bekant som är arkitekt och ett välrenomerat byggföretag som är duktiga på gamla hus (och ekologiskt hållbart byggande), ingen av dessa tror att det är någon fara. Det är minimal risk för mögel även om det såklart hade varit bättre utan isolering. Blir det så får vi hantera det då och bygga om. Fått reda på att köket är kvar sedan gammalt så bara sovrum och farstu som är isolerade. Det känns lugnt och bra :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser