Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avel på dubbelägg?  (läst 3165 gånger)

köttkyckling

  • Gäst
Avel på dubbelägg?
« skrivet: 06 jun-17 kl 18:45 »
Hönan avlade idag ett dubbelägg som jag nu steker.
Med jämna mellarum och ojämna gör hon det.
Ska man då inte avla på dessa för att föra den bra genen vidare?
Det är ju önskvärt i all annan köttproduktion med tvillingar.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Avel på dubbelägg?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-17 kl 12:28 »
Jag har hört att de inte kläcks, vilket ter sig ganska rimligt.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

  • Gäst
SV: Avel på dubbelägg?
« Svar #2 skrivet: 07 jun-17 kl 16:32 »
Jag har hört att de inte kläcks, vilket ter sig ganska rimligt.

Varför skulle det vara rimligt?
Att det existerar måste ju betyda att det har kläckts någon gång.
Nästa gång hönan lägger ett sådant lägger jag det i maskin.
Var lite trött på oväsendet, (från kläckaren) annars hade jag lagt in ägget redan.
Om det finns någon med intresse för detta kan jag skicka vanliga ägg, men med gener för tvillingägg.
Rimligen borde även kycklingar ur vanliga ägg ha hönans anlag.
Tycker det vore synd om mänskligheten sumpar en sådan här chans.
Eller om jag ska vänta en generation.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Avel på dubbelägg?
« Svar #3 skrivet: 07 jun-17 kl 17:51 »
Det är ganska välkänt att dubbelgulor inte är att föredra. Det finns fall där äggen kläcks men vanligen dör bägge fostren. Hästar kan också få tvillingar men ingen vill riskera det eftersom fölen oftast dör och risken är stor att även stoet dör. Alla fortplantningsmöjligheter är helt enkelt inte lämpliga även om de är möjliga. Hur du kommit fram till att tillgången på ägg med dubbelgulor gör att de är funktionella övergår mitt förstånd. Kan du flörklara hur du resonerar kring orsakssambandet där.
Genbank för Gotlandshöns

köttkyckling

  • Gäst
SV: Avel på dubbelägg?
« Svar #4 skrivet: 07 jun-17 kl 18:33 »
Det är ganska välkänt att dubbelgulor inte är att föredra. Det finns fall där äggen kläcks men vanligen dör bägge fostren. Hästar kan också få tvillingar men ingen vill riskera det eftersom fölen oftast dör och risken är stor att även stoet dör. Alla fortplantningsmöjligheter är helt enkelt inte lämpliga även om de är möjliga. Hur du kommit fram till att tillgången på ägg med dubbelgulor gör att de är funktionella övergår mitt förstånd. Kan du flörklara hur du resonerar kring orsakssambandet där.

Får vill man ha minst tvillingar i alla fall av.
Eftersom det kommer ägg ur hönan ibland som är tvillingägg, betyder att det finns gener för detta i hönan.
Ju fler dubbelägg hönan lägger, ju starkare är denna gen.
Med andra ord inte så länge sedan en avlägsen släkting var just född ur ett tvillingägg, och överlevde.
Kan man då få höns som överlever att födas ur tvillingägg, helst ruvade av höna, så har man ju vunnit en kamp.
Nästa gång blir det då lättare att få tvillingkycklingar att kläckas och överleva, osv,osv,osv.
Till slut finns inga singelägg kvar, evolution kallas det.
En gång för inte allt för länge sedan, räknades ett tvillingfår för tur eller gudagåva eller liknande.
Idag är det väldigt ovanligt med mindre än tvillingar hos får.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Avel på dubbelägg?
« Svar #5 skrivet: 07 jun-17 kl 19:14 »
Vad är vinsten med dubbelägg? Det är två ägg i samma skal, och innebär att hönan värper ett ägg mindre i stället. Alltså efter ett dubbelägg kommer en dag utan ägg eller om det är före, jag minns inte vilket. Dessa extra stora ägg kan också orsaka hönan bristning i kloaken, något som lätt blir infekterat sommartid.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Avel på dubbelägg?
« Svar #6 skrivet: 07 jun-17 kl 19:15 »
Du ska inte avla på den hönan nej.

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Avel på dubbelägg?
« Svar #7 skrivet: 07 jun-17 kl 19:55 »
Riktigt så enkelt är inte genetik. Kan vara så att det ofördelaktiga anlaget för dubbelgulor är kopplat till ett annat, fördelaktigt anlag. Vissa ofördelaktiga egenskaper är resultatet av gener som ger fördelaktiga egenskaper på andra sätt.  :)

köttkyckling

  • Gäst
SV: Avel på dubbelägg?
« Svar #8 skrivet: 07 jun-17 kl 20:14 »
Vad är vinsten med dubbelägg? Det är två ägg i samma skal, och innebär att hönan värper ett ägg mindre i stället. Alltså efter ett dubbelägg kommer en dag utan ägg eller om det är före, jag minns inte vilket. Dessa extra stora ägg kan också orsaka hönan bristning i kloaken, något som lätt blir infekterat sommartid.

Hönan tål urkalkning bättre, eftersom det går mindre äggskal åt varje gula, = håller längre.
Bättre ett dubbelägg än två vanliga, dels är gulan godare än vitan, dels mer energi i mindre förpackning.
Äggen blir billigare, men ger mer näring.
När det gäller kött, det behövs mindre plats att kläcka kycklingar i maskin.
Eller en höna kan ruva på 11 dubbelägg, vilket ger 22 kycklingar.
Bara fördelar vad jag kan se.
Om dom får ont i kloaken?
Min höna ser inte ut att lida, kanske hon är stor i baken?
I så fall är hon ju bra att avla på.
Det är en fin avelshöna, på över 3 kg, frisk och kry, snäll mot andras kycklingar, värper bra.

Planen är att få en tupp som är så närbesläktad som möjligt av henne. Son,son,son eller något.
Hennes syskonhöna är inte alls lika imponerande, och även lättare.
Det har varit en sjukhöna, som ändå lyckats överleva.
Just nu är äggen av hon endast 50%, nästa gång blir det 75% och sedan 100%.
Vill någon ha ägg nu, och avla på, skickar jag gärna.
Inte till uppfödning och slakt, känns rätt onödigt.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Avel på dubbelägg?
« Svar #9 skrivet: 07 jun-17 kl 20:16 »
Riktigt så enkelt är inte genetik. Kan vara så att det ofördelaktiga anlaget för dubbelgulor är kopplat till ett annat, fördelaktigt anlag. Vissa ofördelaktiga egenskaper är resultatet av gener som ger fördelaktiga egenskaper på andra sätt.  :)

Dom är muskelberg, tunga och kompakta, och stora.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Avel på dubbelägg?
« Svar #10 skrivet: 07 jun-17 kl 23:23 »
Planen är att få en tupp som är så närbesläktad som möjligt av henne. Son,son,son eller något.
Hennes syskonhöna är inte alls lika imponerande, och även lättare.
Det har varit en sjukhöna, som ändå lyckats överleva.
Just nu är äggen av hon endast 50%, nästa gång blir det 75% och sedan 100%.
Vill någon ha ägg nu, och avla på, skickar jag gärna.
Inte till uppfödning och slakt, känns rätt onödigt.
Ja du för ju som du vill men räkna inte med något lysande resultat av den aveln. Saken har som sagt testats tidigare med dåligt resultat. Om du säljer ägg hoppas jag du är ärlig mot köparen med att du tror på idén men att all erfarenhet säger att det inte fungerar som du hoppas. Om du inte gör det säljer du under falska premisser vlket är olagligt.
Genbank för Gotlandshöns

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Avel på dubbelägg?
« Svar #11 skrivet: 08 jun-17 kl 09:58 »
Ja fast man kan ju sälja som matägg.  Många tycker det är kul. Annars är väl ägg med dubbel gula något i stil med skinnägg - något i äggtillverkningsprocessen är i otakt.

  • Gäst
SV: Avel på dubbelägg?
« Svar #12 skrivet: 09 jun-17 kl 06:31 »
Tanken är inte att tjäna pengar.
Vill inte tjäna något, och även inte förlora något på att skicka iväg ägg med posten.
Garanterar självklart inte heller något, efter som jag inte säljer, utan mer eller mindre ger bort dom.
Gratis behöver inte vara dåligt, och man får inte heller vad man betalar för, som vissa går runt och säger.


Tvillingar av fågel är inte konstigare än tvillingar av andra djur.
Enäggstvillingar?
« Senast ändrad: 09 jun-17 kl 07:03 av köttkyckling »

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Avel på dubbelägg?
« Svar #13 skrivet: 09 jun-17 kl 13:26 »
Bortsett från att ingen verkar ha hört talas om att ägg med dubbelgulor faktiskt kläcks...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser