Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beställning av konserveringsburkar från andra länder?  (läst 3428 gånger)

Scarlet

  • Inlägg: 7
    • Östergötland
Är det några som har erfarenhet av att beställa burkar i glas att konservera i från andra länder? :)

Det är ju lite svårt att få tag på glasburkar (typ ball jars) som är gjorda för att koservera i och andra tillbehör till "canning". Jag funderar på ifall det kanske inte är dyrare att beställa burkar än att köpa sånna som finns här med snäpplock? Eller tror ni att frakten blir dyr? Har ni tips på hemsidor som ni kollat på även om ni inte beställt? Kanske billigare frakt ifall det finns så man kan beställa från Tyskland eller nått annat land närmare, än från USA?
Eller vad har ni för tips på burkar ifall jag vill ha nyproducerade som jag vet funkar (till skillnad från gamla från loppis)? :)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Beställning av konserveringsburkar från andra länder?
« Svar #1 skrivet: 31 maj-17 kl 09:58 »
Hej

Jag gjorde lite beräkningar på lite olika glasburkar från Kina. I samtliga försök så blev det, trots mycket bra pris i Kina, dyrare än att köpa på hemmamarknaden. Det är nämligen så att småpaket kostar mycket att skicka, men containervis är nästan gratis att frakta (utslaget per burk). Så i detta fallet så gör svenska importörer/distributörer/återförsäljare skäl för sin lön.

Om det du vill ha inte finns att få tag i Sverige så är det förstås en annan fråga. Men kan det verkligen vara så?

Om det rör sig om en försvarlig mängd burkar så kan en bilresa till Tyskland löna sig framför att köpa frakt för dem. Volymvikten som frakt beräknas på är väldigt hög för glasburkar.

MVH
Magnus

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Beställning av konserveringsburkar från andra länder?
« Svar #2 skrivet: 31 maj-17 kl 10:50 »
Jag har beställt lite småburkar i glas från Kina via ebay, främst för att jag inte hittade sådana i Sverige till rimligt pris. Har för mig att frakten var gratis på 30 st 10ml burkar, och då är det ju bara att beställa ett antal sådana paket. Men om det fungerar på större burkar vet jag ej. Moraliskt är en annan femma.

USA är det dyrt att handla från, men ibland har de grejer som kan vara värt det. EU är ju smidigt, men i vissa fall så är det lika dyrt som i Sverige.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Beställning av konserveringsburkar från andra länder?
« Svar #3 skrivet: 31 maj-17 kl 11:38 »
Eller så köper man vanliga glasburkar med skruvlock och ett par lådor skruvlock här i landet. Jag tror jag gav typ 4 kr/burk + 1 kr/lock sist jag köpte. Med de priserna hade jag råd att köpa många lock så det räcker länge.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Beställning av konserveringsburkar från andra länder?
« Svar #4 skrivet: 31 maj-17 kl 12:09 »
Är det några som har erfarenhet av att beställa burkar i glas att konservera i från andra länder? :)

Det är ju lite svårt att få tag på glasburkar (typ ball jars) som är gjorda för att koservera i och andra tillbehör till "canning". Jag funderar på ifall det kanske inte är dyrare att beställa burkar än att köpa sånna som finns här med snäpplock? Eller tror ni att frakten blir dyr? Har ni tips på hemsidor som ni kollat på även om ni inte beställt? Kanske billigare frakt ifall det finns så man kan beställa från Tyskland eller nått annat land närmare, än från USA?
Eller vad har ni för tips på burkar ifall jag vill ha nyproducerade som jag vet funkar (till skillnad från gamla från loppis)? :)

Enligt mig finns det bara ett alternativ och det är inte att beställa skräpburkar från Kina,inte heller burkar med skruvlock vare sig från Sverige eller Usa.Alla de är helt underlägsna i alla avseenden.Det finns burkar i Europa med riktiga glaslock som håller en mansålder,detta med ett simpelt packningsbyte för några kronor vart femte år eller tionde år kanske?

Inga rostiga otäta plåtlock som inte går att lita på.Ska man konservera kött och liknande ska man inte hålla på med några rackelburkar..
Frakten är då inte heller speciellt dyr ute i Europa,det är betydligt dyrare frakt inom Sverige på allt tycker jag.
Men detta är väl förmodligen sk politik och inget vi får prata om.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Beställning av konserveringsburkar från andra länder?
« Svar #5 skrivet: 31 maj-17 kl 13:23 »
Frakten är då inte heller speciellt dyr ute i Europa,det är betydligt dyrare frakt inom Sverige på allt tycker jag.
Men detta är väl förmodligen sk politik och inget vi får prata om.

Jag skulle inte säga att fraktbolagens prissättning är en politisk fråga. Snarare en fråga om ekonomi. Det finns fortfarande ett forum för det. Dock så ser jag ingen anledning till att diskutera det. Frakt är en ganska så standardiserad produkt med få möjligheter till differentiering. Priserna på frakt är därmed avvägt marknaden och inte möjligt att styra på annat sätt än genom köpbeteenden.

Mvh
Magnus

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Beställning av konserveringsburkar från andra länder?
« Svar #6 skrivet: 31 maj-17 kl 13:36 »
Enligt mig finns det bara ett alternativ och det är inte att beställa skräpburkar från Kina,inte heller burkar med skruvlock vare sig från Sverige eller Usa.Alla de är helt underlägsna i alla avseenden.Det finns burkar i Europa med riktiga glaslock som håller en mansålder,detta med ett simpelt packningsbyte för några kronor vart femte år eller tionde år kanske?

Inga rostiga otäta plåtlock som inte går att lita på.Ska man konservera kött och liknande ska man inte hålla på med några rackelburkar..
Frakten är då inte heller speciellt dyr ute i Europa,det är betydligt dyrare frakt inom Sverige på allt tycker jag.
Men detta är väl förmodligen sk politik och inget vi får prata om.
Hur lyckas du få ringarna hålla så länge ? Ja får sån vakuum i mina burkar så det hjälper inte ens med polygrip att få upp dom utan måste använda nål som man sticker upp i mellan glas och i genom ringen på många burkar . Så ja måste byta ut ex antal var år .

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Beställning av konserveringsburkar från andra länder?
« Svar #7 skrivet: 31 maj-17 kl 13:56 »
Jag skulle inte säga att fraktbolagens prissättning är en politisk fråga. Snarare en fråga om ekonomi. Det finns fortfarande ett forum för det. Dock så ser jag ingen anledning till att diskutera det. Frakt är en ganska så standardiserad produkt med få möjligheter till differentiering. Priserna på frakt är därmed avvägt marknaden och inte möjligt att styra på annat sätt än genom köpbeteenden.

Mvh
Magnus

Frågan är i allra högsta grad politiskt så den kan vi inte diskutera.Du har ju redan din ståndpunkt klar och då tycker jag du gott kan betala
ockerpriserna i Sverige.Priserna på just frakt styrs ju från politiskt håll,marknaden styr marginellt.Hur kan du ens tro det?
Diskutera inte något mer nu om politik här i tråden,då kommer den att bli låst och det vore ju synd.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Beställning av konserveringsburkar från andra länder?
« Svar #8 skrivet: 31 maj-17 kl 13:57 »
Hur lyckas du få ringarna hålla så länge ? Ja får sån vakuum i mina burkar så det hjälper inte ens med polygrip att få upp dom utan måste använda nål som man sticker upp i mellan glas och i genom ringen på många burkar . Så ja måste byta ut ex antal var år .

Genom att INTE använda vare sig polygrip eller nålar...

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Beställning av konserveringsburkar från andra länder?
« Svar #9 skrivet: 31 maj-17 kl 14:08 »
Genom att INTE använda vare sig polygrip eller nålar...
Då lär du inte få upp mina i vart fall .

Skinfaxi

  • Inlägg: 30
    • Småland
SV: Beställning av konserveringsburkar från andra länder?
« Svar #10 skrivet: 01 jun-17 kl 08:00 »
Jag köper mina burkar och sadant från Fleischerreigenossenschaft i Tyskland. Till skillnad mot Sverige är kötttillverkning och korvproduktion där ett uppskattat hantverk med en eller två "Metzgereien" i varje by. Det brukar vara med i ett ekonomisk förening som har namn som Fleischerreieinkauf som har ett lager i varje större stan. Där finns det allt som självförsörjarans hjärtan begär :) från förpackningsmaterial, kryddor i kilopaket, rengöring till allt det udda verktyg som kan behövas. Säljer normalt till alla.

Postat med Alternativ.nu´s app


Scarlet

  • Inlägg: 7
    • Östergötland
SV: Beställning av konserveringsburkar från andra länder?
« Svar #11 skrivet: 12 jun-17 kl 21:10 »
Eller så köper man vanliga glasburkar med skruvlock och ett par lådor skruvlock här i landet. Jag tror jag gav typ 4 kr/burk + 1 kr/lock sist jag köpte. Med de priserna hade jag råd att köpa många lock så det räcker länge.

Menar du oanvända typ syltburkar o sånt? Sånna kan man väl inte få tag på som privatperson?

Scarlet

  • Inlägg: 7
    • Östergötland
SV: Beställning av konserveringsburkar från andra länder?
« Svar #12 skrivet: 12 jun-17 kl 21:12 »
Enligt mig finns det bara ett alternativ och det är inte att beställa skräpburkar från Kina,inte heller burkar med skruvlock vare sig från Sverige eller Usa.Alla de är helt underlägsna i alla avseenden.Det finns burkar i Europa med riktiga glaslock som håller en mansålder,detta med ett simpelt packningsbyte för några kronor vart femte år eller tionde år kanske?

Inga rostiga otäta plåtlock som inte går att lita på.Ska man konservera kött och liknande ska man inte hålla på med några rackelburkar..
Frakten är då inte heller speciellt dyr ute i Europa,det är betydligt dyrare frakt inom Sverige på allt tycker jag.
Men detta är väl förmodligen sk politik och inget vi får prata om.

Precis nått sånt jag har lust att kolla upp, vad frakt o sånt kan kosta. Har du nån specifikt tips/ nån hemsida? :)

Scarlet

  • Inlägg: 7
    • Östergötland
SV: Beställning av konserveringsburkar från andra länder?
« Svar #13 skrivet: 12 jun-17 kl 21:15 »
Jag köper mina burkar och sadant från Fleischerreigenossenschaft i Tyskland. Till skillnad mot Sverige är kötttillverkning och korvproduktion där ett uppskattat hantverk med en eller två "Metzgereien" i varje by. Det brukar vara med i ett ekonomisk förening som har namn som Fleischerreieinkauf som har ett lager i varje större stan. Där finns det allt som självförsörjarans hjärtan begär :) från förpackningsmaterial, kryddor i kilopaket, rengöring till allt det udda verktyg som kan behövas. Säljer normalt till alla.

Postat med Alternativ.nu´s app


Superbra tips! Ifall man nu skulle ta sig till Tyskland iaf :) finns det några större sånna kedjor som kan tänkas gå att beställa från?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Beställning av konserveringsburkar från andra länder?
« Svar #14 skrivet: 12 jun-17 kl 21:27 »
Menar du oanvända typ syltburkar o sånt? Sånna kan man väl inte få tag på som privatperson?



Ja, det är såna jag menar. Jo, man kan köpa dem privat. Jag har handlat från Nordic Pac http://www.nordicpack.com/product-lines/rund-3/#!prettyPhoto och då köpt burkar utan axlar. Nu var vi några som delade på det så vi köpte en pall. Tror det blev 1400 burkar men man kan köpa mindre mängder, då blir det förstås dyrare.


Lock köpte vi från samma ställe. Jag menar att de locken inte är rackligare än de lock som sitter på köttkonserver i glas som man köper i butik. Visserligen håller de locken inte för mer än några användingar, ibland bara en gång, men med tanke på att vi betalade ca 1 kr/lock och typ 5 kr/burk ser jag det inte som ett problem. Vi köpte ett större antal lock som vi delade på.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: Beställning av konserveringsburkar från andra länder?
« Svar #15 skrivet: 13 jun-17 kl 21:06 »
WECK är mig veterligen den största tillverkaren av konserveringsburkar i europa, de fungerar på samma sätt som Surte burkarna som fanns förr i Sverige, glasburk med glaslock och gummitätning och klämmor som tas bort efter konservering då vakuum bildats.

Du ska absolut inte behöva verktyg för att öppna en sådan burk, dra bara i flärpen på gummipackningen så bryts förseglingen, tätningarna brukar gå att återanvända några gånger .

Vi vet att frakten är dyr från Europa då vi är återförsäljare för bla WECK.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser