Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ny hönsägare  (läst 980 gånger)

mlun

  • Inlägg: 44
    • Ångermanland
    • crosschrille
ny hönsägare
« skrivet: 16 maj-17 kl 11:06 »
Hej.
Är ny hönsägare och känner mig rejält okunnig nu... Köpte ett gäng Brahmahöns för drygt två veckor sedan. Under första veckan märkte jag att tuppen sparkade typ bakåt med ena benet och tyckte det var konstigt men inget mer än så. Sedan blev han halt. Han började lyfta benet mer och mer för att slutligen hålla upp benet nästan jämt. Kunde stå och halta sig fram. Åt och drack som vanligt men hade uppenbarligen ont. Kollade hans fot som var varm och svullen. Åkte till veterinären eftersom jag ville ha kvar tuppen. Där påpekar hon att han är i princip utmärglad, foten är svullen och varm, mittentån är som en stump på båda fötterna (här märker ni min okunskap eftersom jag bara hade reagerat på att foten såg konstig ut) Ingen böld utan hon menade att han av någon anledning tappat tån (syntes inga sår eller så utan bara en stump)och en infektion som gått in i foten. Inget att göra sa hon varav det blev avlivning tyvärr. Såg sedan att även en höna har som en stump på mittentån. Personen jag köpte hönsen av hade väldigt fint, vet visste också vem det var som bekräftade samma. Men vad kan det vara,  även vet var osäker?
finullsfår i norrland, ivrigt påhejad av welsh springer spaniel

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: ny hönsägare
« Svar #1 skrivet: 16 maj-17 kl 12:50 »
 Bild på foten vore bra.  Och djurens ålder.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

mlun

  • Inlägg: 44
    • Ångermanland
    • crosschrille
SV: ny hönsägare
« Svar #2 skrivet: 16 maj-17 kl 21:23 »
Får inte in ngn bild tyvärr. Tar inte emot den. Om man tänker en vanlig fågelfot så var ena tån endast en stump med max en lillfingernagelstor klo. Stumpen var ca 1,5 cm. Lite mörk runt underifrån men ingen böld eller så. Inga sår eller annat, endast väldigt svullen. Tuppen var ca sex mån.
finullsfår i norrland, ivrigt påhejad av welsh springer spaniel

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: ny hönsägare
« Svar #3 skrivet: 16 maj-17 kl 21:41 »
Jag måste tyvärr säga att det inte liknar någonting som jag varit med om. Att höns skadar en klo är inget ovanligt, men det brukar inte medföra något problem. Man kan tycka att säljaren borde ha sett att det var något konstigt med fötterna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: ny hönsägare
« Svar #4 skrivet: 16 maj-17 kl 22:03 »
Var foten slät och blank?
//Luff

mlun

  • Inlägg: 44
    • Ångermanland
    • crosschrille
SV: ny hönsägare
« Svar #5 skrivet: 16 maj-17 kl 22:36 »
Ja det var den och tjock o varm. Var dock ingen böld för vet kollade i foten när den var död. Det var prat om infektion, gikt, men på det stora hela osäkert. Däremot var vet säker på att det inte gick att behandla.
finullsfår i norrland, ivrigt påhejad av welsh springer spaniel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser