Tänk på att bränsleförbrukningen varierar med varvtal och belastning på mycket olika sätt på olika motorer, även om de är snarlika till konstruktionen.
Här är några diagram för olika fyrtaktsmotorer.
Det är gram per kilovattimme.
Man kan lätt få den uppfattningen, att om jag höjjer varvtalet drar motorn mindre, men så är det ju inte.
På personbilar är motorn rejält överdimensionerad för att klara uppförsbackar på högsta växeln utan attbehöva växla ("comfort"?)..
Kör man då vidare på plan mark med högsta växeln med samma vartal, utveklar motorn en jäkla massa kilovatt som inte behövs, och du bränner en massa bränsle i onödan.
Effektivt blir det om motorn är maximalt belastad vid dom varvtalen som ger bäst gram per kilovattimma.
Vilket tillverkarna försöker lägga till max 90 km/t.
Runt 2000 varv.
Men i 80 km/t "1800" varv krävs mindre kilovatt att framföra fordonet, vilket gör att även bränsleförbrukningen sjunker, lika så 70,60,50,40 km/t.
Ner till runt 1000 varv.
Ännu mindre drar en mindre motor i lägre hastigheter. (varvtal).
Precis som formeln säger.