Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat för kycklingar, A-fil=inte bra?  (läst 3279 gånger)

Södergårdan

  • Inlägg: 6
    • Småland
Mat för kycklingar, A-fil=inte bra?
« skrivet: 10 maj-17 kl 11:01 »
Har precis fått fram mina första maskinkläckta kycklingar. Har efter 2 dygn gett dem riktigt hårdkokt avsvalnad och mosad äggula och vatten förstås. Fick av en hönsvan vän rådet att ge dem lite A-fil tillsammans med äggulan för deras magars skull. Men nu undrar jag om det var så bra, en av kycklingarna kliar sig väldigt mycket mot näbben. Jag har sett att den har varit framme och druckit vatten flera gånger men fortsätter klia. Kan det vara A-filen? Läste mig till på någon sida att man hellre skulle ge laktosfri, borde läst innan...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Mat för kycklingar, A-fil=inte bra?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-17 kl 14:43 »
Varför krångla till det? Jag har fött upp många kycklingar varje år i många år, och jag ger dem startfoder, inget annat till en början. Inget fel att ge lite ägg, men då bara vad som äts direkt. Inget fel med lite fil o.d heller, med det är risk att de blir kladdiga, vilket absolut inte är bra. Startfoder är ett säkert och enkelt sätt att ge kycklingar vad de behöver om man är nybörjare.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Södergårdan

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Mat för kycklingar, A-fil=inte bra?
« Svar #2 skrivet: 10 maj-17 kl 16:02 »
Tack för svar, jag har köpt färdigt foder nu. Jag har fött upp många kycklingar och gett dem bara kokt äggula i början, men det var ett par år sedan och när jag fick ett gott råd av en erfaren hönsmänniska så tänkte jag att det kanske var något man kommit på på senare år att de mådde bra av att få lite fil. Men nu blir det startfoder och vatten 😀

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Mat för kycklingar, A-fil=inte bra?
« Svar #3 skrivet: 10 maj-17 kl 19:44 »
Nu är ju det här iof ett självhushållningsforum så att folk inte vill ge fabriksfoder får man acceptera men har man inte kunskapen om vad man kan ge ist så är startfoder alldeles utmärkt för det innehåller allt djuren behöver förutom vatten.

Dem klarar sig även utmärkt utan mejeriprodukter så hajpen att man ska ge dem fil o.d är helt onödigt.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Mat för kycklingar, A-fil=inte bra?
« Svar #4 skrivet: 10 maj-17 kl 20:02 »
Javisst, i möjligaste mån vill man köra med mer "hemmagjort"  Men just med små kycklingar är det så viktigt att allt blir rätt i början så då är det bäst att vara på den säkra sidan. Sedan med vuxna, frigående höns är det inte alls så noga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser