Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lossa remskiva på generator  (läst 5141 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Lossa remskiva på generator
« skrivet: 15 apr-17 kl 10:28 »
Morsning
Behöver få loss remskivan på en generator för att flytta över till en ny generator. Finns det något bra knep för att få av remskivan och fläktvingarna hela? Behöver ju på något vis hålla axeln stilla när jag lossar muttern.
Och är axeln gängad åt "rätt" håll? Så man inte står och drar åt fel håll bara..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lossa remskiva på generator
« Svar #1 skrivet: 15 apr-17 kl 11:28 »
Muttern tar du enklast lös med en slående mutterdragare, eller så låser du fast remskivan med en träbit och en rem.
När du fått lös muttern så ta på handskar håll i remskivan medan generatorn är i luften med nå mjukt under, så generatorn inte går sönder när den ramlar ner.

Stoppa en hård trä eller plastbit i hålet där muttern satt mot axeln och ta en stor hammare och slå till.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lossa remskiva på generator
« Svar #2 skrivet: 15 apr-17 kl 11:30 »
Glömde att säga att jag haft generatorer, som varit gängad åt båda hållen. Det brukar gå att se på gängan om man tittar noga.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Lossa remskiva på generator
« Svar #3 skrivet: 15 apr-17 kl 14:06 »
Tackar! Hur menar du med en träbit och en rem?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lossa remskiva på generator
« Svar #4 skrivet: 15 apr-17 kl 14:16 »
om generatorn sitter kvar i bilen, så lägger du en träkil mellan remmen och remskivan. Sätt på en nyckel på muttern och dra tills det blir stopp. Sedan ger du nyckeln en smäll, så det lossnar.
Om generatorn är lös, sätt fast den i något, häng på en rem, snurra fast den i en planka/rör eller nåt, som du kilar fast någonstans.

Detta gör man för att inte skada remskivan, annars kan du prova att lägga trasor eller nått emellan och hålla med en rörtång.
« Senast ändrad: 15 apr-17 kl 19:58 av ensamhet »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Lossa remskiva på generator
« Svar #5 skrivet: 15 apr-17 kl 22:37 »
Man kan också lägga en rem i remskivan och hålla fast den med rörtång eller skruvstycke.
Om remskivan verkar alldeles för klen, så ta isär generatorn och sätt fast rotorn i ett skruvstycke med mjuka skyddsbackar innan du lossar muttern.

Tänk på att remskivenaven inte är riktigt standardiserade, axeldiametern kan variera några mm mellan olika generatortyper, och navets längd kan också vara olika. En del generatorer har kilspår och kil, andra saknar detta.
En och samma grundtyp av generator (t ex Bosch K1) kan förekomma med olika axeldiameter - grövre axel och kraftigare lager bakom remskivan om biltillverkaren som från början beställde generatorn ville vara på den säkra sidan - antingen det var frågan om ovanligt stora dragkrafter i remmen eller om man ville säkerställa längre livslängd på lagret.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Lossa remskiva på generator
« Svar #6 skrivet: 16 apr-17 kl 16:51 »
Skivan loss och bytt nu.. Inte helt perfekt men det funkar nog i min gamla traktor.
Dock får jag fortfarande inte någon laddström till batteriet..
Gamla generatorn var kopplad B+ från batteriet och sedan en till kabel från D+.
Sedan fanns det ytterligare en kabel som inte verkade  han varit inkopplad (övertejpad).

Nya generatorn var märkt på en gängtapp med + och sedan en gängtapp med - och sedan ett flatstift som var märkt L / Ex .
Satte batterikabeln på + och den som satt på D+ på den som var märkt L / Ex.
Men jag har fortfarande bara strax under 12 volt på batteriet.

Frågan är om jag kopplat generatorn fel eller om det är något annat som är fel.. Kanske inte var generatorn alls?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lossa remskiva på generator
« Svar #7 skrivet: 16 apr-17 kl 17:06 »
Om du bytt remskiva, är den på bilden över?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lossa remskiva på generator
« Svar #8 skrivet: 16 apr-17 kl 21:09 »
Skivan loss och bytt nu.. Inte helt perfekt men det funkar nog i min gamla traktor.
Dock får jag fortfarande inte någon laddström till batteriet..
Gamla generatorn var kopplad B+ från batteriet och sedan en till kabel från D+.
Sedan fanns det ytterligare en kabel som inte verkade  han varit inkopplad (övertejpad).

Nya generatorn var märkt på en gängtapp med + och sedan en gängtapp med - och sedan ett flatstift som var märkt L / Ex .
Satte batterikabeln på + och den som satt på D+ på den som var märkt L / Ex.
Men jag har fortfarande bara strax under 12 volt på batteriet.

Frågan är om jag kopplat generatorn fel eller om det är något annat som är fel.. Kanske inte var generatorn alls?

Vad händer om du kopplar batteriplus till L/Ex?   
Har du voltmätare i traktorn så kan laddströmsreglering komma den vägen och har det hänt något i den så får du ingen ström.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Lossa remskiva på generator
« Svar #9 skrivet: 17 apr-17 kl 08:21 »
Vad är det för märke på den nya generatorn och vad har den suttit på för fordon från början?
Har den inbyggd laddningsregulator eller inte?


Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Lossa remskiva på generator
« Svar #10 skrivet: 17 apr-17 kl 08:39 »
Satt i en Renault tror jag, och vet inte om den har en inbyggd.

Edit: hittade lappen. Peugeot 405 -92
« Senast ändrad: 17 apr-17 kl 08:50 av Halte »
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Lossa remskiva på generator
« Svar #11 skrivet: 17 apr-17 kl 12:50 »
Var är det för fabrikat på generatorn?
En generator från en så pass ny fransk bil borde vara normalt byggd med magnetiseringsdioder och inbyggd regulator.

Polskruven till + på batteriet, flatstiftet till + efter tändningslås via laddningskontrollampa. Flatstiftet får INTE anslutas direkt till batteri +.  Om man inte ansluter flatstiftet alls så fungerar generatorn ändå men efter varje start måste den rusas upp i högt varvtal en gång för att börja ladda.

Kom ihåg att, liksom alla andra växelströmsgeneratorer, så är även denna mycket känslig för dålig kontakt eller avbrott i ledningen mellan generator och batteri.  Glapp kan medföra spänningsspikar som förstör dioderna i likriktarbryggan i generatorn.
Om man har någon form av batterifrånskiljare mellan elsystemet och batteriet, så bör den förreglas så det inte går att slå ifrån den ens av misstag medan motorn är igång.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lossa remskiva på generator
« Svar #12 skrivet: 17 apr-17 kl 15:59 »
Var är det för fabrikat på generatorn?
En generator från en så pass ny fransk bil borde vara normalt byggd med magnetiseringsdioder och inbyggd regulator.

Polskruven till + på batteriet, flatstiftet till + efter tändningslås via laddningskontrollampa. Flatstiftet får INTE anslutas direkt till batteri +.  Om man inte ansluter flatstiftet alls så fungerar generatorn ändå men efter varje start måste den rusas upp i högt varvtal en gång för att börja ladda.

Kom ihåg att, liksom alla andra växelströmsgeneratorer, så är även denna mycket känslig för dålig kontakt eller avbrott i ledningen mellan generator och batteri.  Glapp kan medföra spänningsspikar som förstör dioderna i likriktarbryggan i generatorn.
Om man har någon form av batterifrånskiljare mellan elsystemet och batteriet, så bör den förreglas så det inte går att slå ifrån den ens av misstag medan motorn är igång.

Anledningen att jag föreslog att man skulle testa att magnetiseringsströmmen/styrstömmen direkt på batteriplus var för att utröna om felet låg i den elektriska installationen eller i generatorn.

Dvs laddar den för full så får man ingen ström vi tändningslåset, laddar den noll så är det generatorn som felar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 5 användare (2 dolda)
eremit1, Be, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser